Gå til innhold

Jobb som nattevakt.....

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Sitter her med et problem på jobben,

jobber innen helsevesenet på natt.

Problemet er at flere av oss nattevaktene er blitt truet av en pasient på jobben,dvs.verbalt utaggerende,fysisk truende og voldsomt temperament.

Sitter stort sett alene store deler av natta,kan evnt. ringe etter hjelp.

Har vært ekstra,og det er en betryggelse for oss som jobber,men nå er det slutt!!!pga PENGER.

Er det riktig at jeg skal grue meg for å gå på jobb?

sitte på nåler hele natten,tenke på dette hjemme!!

Nei,jeg orker snart ikke mere,men prøver igjen i natt,det kan være noen gode netter også.

Ellers vurderer jeg å søke lege snart og bli sykemeldt?

Er det mulig,i sen sånn situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er ress for å gå på jobb så er det klart du kan bli sykemeldt. Gå å snakk med legen din :)

Dere må jo bare gå videre med dette å stå på. Ledelsen er nødt til å ta dere alvorlig. Få med dere de på vakt så de kan se bla. Jobbet som nattevakt selv og hadde noe av det samme problemet. Der ble det satt igang tiltak da vi satte hardt mot hardt og sa hva vi mente. Vi fikk også mer lønn pga alt ansvar. Ble plasser i øverste lønnstrinn.

Dere må stå sammen og stå på for å få gjennomslag, få til nattevaktsmøte med avdelingssjef osv..

Skrevet
Sitter her med et problem på jobben,

jobber innen helsevesenet  på natt.

Problemet er at flere av oss nattevaktene er blitt truet av en pasient på jobben,dvs.verbalt utaggerende,fysisk truende og voldsomt temperament.

Sitter stort sett alene store deler av natta,kan evnt. ringe etter hjelp.

Har vært ekstra,og det er en betryggelse for oss som jobber,men nå er det slutt!!!pga PENGER.

Er det riktig at jeg skal grue meg for å gå på jobb?

sitte på nåler hele natten,tenke på dette hjemme!!

Nei,jeg orker snart ikke mere,men prøver igjen i natt,det kan være noen gode netter også.

Ellers vurderer jeg å søke lege snart og bli sykemeldt?

Er det mulig,i sen sånn situasjon?

Skulle tro dette var meg gitt

Skrevet

Har du snakket med ledelsen om problemet? De er nemlig pliktige til å finne løsninger for dere! Det skal ikke være nødvendig å ha det slik!

Skrevet

jobber selv nattevakt innen helsevesenet. om en er utsatt for trusler da spes voldelige skal en ha ekstravakt så lenge pas er til fare for seg selv, medpas eller personale. dette må taes opp med ledelsen, en skal ikke føle seg utrygg på jobb. blir det ikke bedre ville jeg sykemeldt meg så lenge.. skjer det noe og en må tilkalle politiet( i verste fall) blir det jo bare enda dyrere for arbeidsstedet ditt. la di ta en nattevakt selv så kan de se hvordan det er...

Skrevet

Skal ikke være nødvendig å la "de" ta en nattevakt selv, når en har en pasient som opptrer utagerende, med vold eller trusler må personalet blir hørt når de vurderer situasjonen! Når det gjelder pasienter som kan regnes som en fare for seg selv eller andre er det jo et sikkerhetsspørsmål, og et spørsmål om forsvarlighet når en ikke bemanner utfra situasjonen! Snakk med ledelsen på arbeidsstedet ditt før du tar ut noen sykmelding. Forstår at du er frustrert, men i første omgang må saken belyses! Mener ikke at du skal utsette deg selv for dette, men søk en løsning på problemet før du vurderer sykmelding!

Jeg er selv sykepleier og jobber bare natt, så jeg har kjent på kroppen hvordan det føles å skulle hanskes med slike situasjoner når du er alene..det er jammen ikke noen lett jobb.

Gjest Anonymous
Skrevet
Snakk med ledelsen på arbeidsstedet ditt før du tar ut noen sykmelding. Forstår at du er frustrert, men i første omgang må saken belyses! Mener ikke at du skal utsette deg selv for dette, men søk en løsning på problemet før du vurderer sykmelding!

Enig!!

En sykemelding er til for at folk som er syke skal slippe å gå på arbeid. En sykemelding er IKKE til for at folk som gruer seg til å gå på jobb skal slippe. Slikt har man verneombud ol til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kommet hjem fra nattevakt,ledelsen vet problemet,men det må oppleves personlig!!Trusler om drap,må oppleves.

Har sittet to i natt og merker at det hjelper meg,kveldsvakt har gått lengre og dag vakt har kommet før,og den andre personen jeg har sittet med har vært der i mellom tiden.Men hun kan måtte gå,har ansvaret for 70 pas. som spl.

Da har det kommet en alarm knapp jeg kan trykke på og da kommer en pers. fra 2 egt og hjelper og hun forlater da sin avd. med 12 pas som blir stående tom,visst spl. er opptatt.

Er dette akseplabelt? Egentlig ikke,vi trenger en fast 3 person!!!!

Nytt nattevakts møte til uka.

sjefen har vært i kommunen og fått påpakk om innleie....

Natta har gått greit siden den pas. var grei!!!

Så er det bare å se hva neste natt vil bringe?

Takk for svar,fra andre nattevakter.

Gjest lilletroll
Skrevet

Klart du kan få sykemelding, men sånn jeg ser det vil jo det bare bli en midlertidig løsning som forskyver problemet ditt, for det faktum at du er sykemeldt vil jo ikke få denne pasienten på andre tanker.....Nei, gå sammen alle dere som jobber der og ta det helt til topps i ledelsen og KREV at noe blir gjort!!

Skrevet

Det du beskriver er ikke holdbart. Allikevel mener jeg at å bli sykemeldt er feil. Det er ikke bare du som sliter med denne pasienten er det vel? Dere nattevakter må stille krav til ledelsen! Argumenter med arbeidsmiljølov, kvalitetsforskriften og dokumenter det minste avvik. Alle trusler, verbale eller fysiske må også dokumentres. Tiltak må settes inn ovenfor pasienten. Dette er problematferd og dersom dere ikke har kompetanse til å håndtere dette, må noen komme å kurse dere!

Jeg er selv nattevakt og har hatt endel slike pasienter. Nå vet ikke jeg hva slags problematikk din pasient sliter med, men ofte ønsker den typen du beskriver å spre frykt. Det har han oppnådd. Ikke sykemeld deg, ta tak i problemet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...