AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #1 Skrevet 18. januar 2016 Jeg har fått en litt større pengesum utbetalt. Er på en måte etterbetaling av lønn. Vi har akkurat fått vårt første barn sammen, men han har ikke lappen. Jeg har fått et tilbud om en førerkortpakke til i underkant av 20k. Derfor vurderer jeg å bruke en del av pengene på at han skal få lappen nå. Det vil gjøre ting mye lettere for oss alle 3. Samtidig tenker jeg på det at det er ingen garanti at forholdet varer, ikke en gang med et barn. Så jeg vurderer å gjøre det med en kontrakt som sier at dersom vi går fra hverandre må han betale meg tilbake. Jeg vurderer å spare pengene til egenkapital eller barnet vårt også. Hva ville du gjort? Anonymkode: 271ac...4fa
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #2 Skrevet 18. januar 2016 Det med kontrakten var en god idé, synes jeg Anonymkode: 1d523...28b 9
Pengebingen Skrevet 18. januar 2016 #3 Skrevet 18. januar 2016 Så ved et brudd ønsker duni tillegg til å skulle samarbeide om barnet å krangle med han om pengene han ikke betaler deg tilbake? Hjelper eks lite med kontrakt om han ikke har penger å betale deg... Kontrakten gir ingen garanti for å få tilbake pengene. Folk kan bli rimelig håpløse å ha med å gjøre etter et brudd, så all godvilje bør da brukes på barnet og ikke et lån som kan forsure det hele. Ville enten rett og slett gitt det som en gave fordi det gjør livet deres enklere, og fint om forholde varer, ellers får han betale det selv. Men er jo lov å gi det som en gave da, en investering i familien Evt går du inn med halvparten og han resten feks. 10
Sirah Skrevet 18. januar 2016 #4 Skrevet 18. januar 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det med kontrakten var en god idé, synes jeg Anonymkode: 1d523...28b Det syntes jeg også. Dersom livet vil bli enklere for dere alle tre så syntes jeg du seriøst skal vurdere der. Du kan jo også si at han skal betale deg tilbake med en lav sum i mnd? 500kr eller noe... Vil jo ta litt tid men det vil jo ikke gjøre et stort innhugg i økonomien hans 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #5 Skrevet 18. januar 2016 Du har lappen selv ja? Anonymkode: 4b66e...335
Gjest Trafikklærer Skrevet 18. januar 2016 #6 Skrevet 18. januar 2016 Hei! Nå har nok jeg havnet inn i en tråd som jeg kanskje ikke hadde tenkt å gå inn i, men jeg synes problemstillingen her var interessant. Som en liten pointer med tanke på pakke til ca 20.000kr for førerkort vil jeg si at det er ingen trafikkskoler som kan garantere førerkort til en gitt sum, enten så tar skolen seg veldig godt betalt (med håp om at samboeren din ikke trenger så mange kjøretimer), eller så vil skolen gi opplæring til en verdi av 20.000kr for så å sende samboeren din til oppkjøring selv om han kanskje ikke er flink nok. Jeg ville ha sjekket opp med flere skoler i nærheten for å sammenlikne priser, og få gjerne anbefalinger fra folk du kjenner som har tatt førerkort. Ellers, med tanke på spørsmålet i tråden, ville jeg aldri brukt penger på noe som helst uten å vite at jeg hadde råd til å tape dem. Selv har jeg funnet meg ei jente som hadde et barn fra før, og vi lever sammen alle sammen. Jeg har adoptert barnet hennes, med viten om at dersom forholdet ikke varer (vi har nå vært gift i 3 år) så ender jeg opp med å måtte betale barnebidrag. Vi har også helt delt økonomi i husholdningen, selv om jeg er den som bringer inn omlag 80% av kapitalen. Dette kan vi gjøre fordi vi stoler på hverandre. Hvis jeg var deg ville jeg tatt en vurdering om disse pengene du har fått er penger du potensielt har råd til å tape, men jeg synes jo ikke dere skal satse på å gå fra hverandre med det første...
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #7 Skrevet 18. januar 2016 Han kan betale for den selv viss han deler opp på et helt år f.eks. Det ugjør bare litt under 2000kr i måneden, og det tar sikkert 1 år før han får lappen. Så kan du kanskje gi et ''lån'' på det dersom hele summen må betales første måned. Det er så mange tråder her inne om folk som privat låner penger og ikke får tilbake. Folk som får problemer om hvem som eier hva ved samlivsbrudd. Jeg har en tommelfingerregel om å aaldri låne vekk penger eller noe. Få forhold varer livet ut. Anonymkode: 8c293...fed
Tinuwiel Skrevet 18. januar 2016 #8 Skrevet 18. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått en litt større pengesum utbetalt. Er på en måte etterbetaling av lønn. Vi har akkurat fått vårt første barn sammen, men han har ikke lappen. Jeg har fått et tilbud om en førerkortpakke til i underkant av 20k. Derfor vurderer jeg å bruke en del av pengene på at han skal få lappen nå. Det vil gjøre ting mye lettere for oss alle 3. Samtidig tenker jeg på det at det er ingen garanti at forholdet varer, ikke en gang med et barn. Så jeg vurderer å gjøre det med en kontrakt som sier at dersom vi går fra hverandre må han betale meg tilbake. Jeg vurderer å spare pengene til egenkapital eller barnet vårt også. Hva ville du gjort? Anonymkode: 271ac...4fa Hadde helt ærlig ikke falt meg inn å tenke at jeg skulle skrevet kontrakt om 20.000. I det store og hele er det ikke akkurat mye penger... 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #9 Skrevet 18. januar 2016 2 minutter siden, Tinuwiel skrev: Hadde helt ærlig ikke falt meg inn å tenke at jeg skulle skrevet kontrakt om 20.000. I det store og hele er det ikke akkurat mye penger... For noen er 20.000 mye penger. Anonymkode: 1d523...28b 9
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #10 Skrevet 18. januar 2016 2 minutter siden, Tinuwiel skrev: Hadde helt ærlig ikke falt meg inn å tenke at jeg skulle skrevet kontrakt om 20.000. I det store og hele er det ikke akkurat mye penger... Litt spørs på alder, jobb og livssituasjon det da.. 20 000 for deg er kanskje lommepenger, for meg er det samme sum jeg har på sparekontoen. Anonymkode: 984d8...a77 4
Tinuwiel Skrevet 18. januar 2016 #11 Skrevet 18. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Litt spørs på alder, jobb og livssituasjon det da.. 20 000 for deg er kanskje lommepenger, for meg er det samme sum jeg har på sparekontoen. Anonymkode: 984d8...a77 Nei, lommepenger er det ikke. Men med felles barn så regner jeg også med de har mere felles, som bosted og en del inventar. å skrive kontrakt over 20.000 vil jo også si at de må føre regnskap på mye annet. Hvor mye hver av de betaler i barnevogn og kjeledress, hvem betalte sist på restaurant og hvem har handlet mest mat/fylt drivstoff osv. For 20.000 er ikke mye penger og forsvinner lett på småting hvis du ser det over litt tid... Tror det vil føre med seg mye mere negativt enn positivt å skrive den kontrakten. 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #12 Skrevet 19. januar 2016 Takk for mange gode svar. Jeg har lappen og tok den selv ved den skolen. De sender ingen til oppkjøring som ikke er klare for det og ja han må kanskje ha flere timer. Jeg satser og håper på at vi varer livet ut, men jeg har vært naiv i tidligere forhold og hadde jeg gitt noen av mine ekser lappen hadde jeg angret resten av livet! Mulig det vil være mindre surt i forhold til nåværende samboer da jeg liker tanken på at også han kan kjøre ved akutte tilfeller med barnet. Jeg ser for meg at en kontrakt gjør ting til en mindre konflikt ved et eventuelt brudd. Ts Anonymkode: 271ac...4fa 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #13 Skrevet 19. januar 2016 Jeg tenker at om han får lappen, så er det noe som vil gagne dere begge en hel masse, dele på kjøringen, evt kjøre 2 biler om det er noe. Du vet at han kan kjøre om det hender noe med noen av dere - det gjelder også etter et evt brudd. Når barnet blir større er det i hvertfall godt å dele på kjøringen (også etter et brudd). Jeg lot eksen få overta bilen vi hadde når vi gikk fra hverandre, og tapte vel omtrent samme sum på det. Klart det var kjipt, og jeg skulle gjerne hatt de pengene. Men nå har han en trygg bil til seg og ungene, noe han ikke hadde hatt råd til på lenge. Og totalt sett så vinner jeg mer på det, enn om jeg skulle beholdt den bilen. (Jeg har kjøpt en annen bil.) Anonymkode: ac29e...b8d 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #14 Skrevet 19. januar 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for mange gode svar. Jeg har lappen og tok den selv ved den skolen. De sender ingen til oppkjøring som ikke er klare for det og ja han må kanskje ha flere timer. Jeg satser og håper på at vi varer livet ut, men jeg har vært naiv i tidligere forhold og hadde jeg gitt noen av mine ekser lappen hadde jeg angret resten av livet! Mulig det vil være mindre surt i forhold til nåværende samboer da jeg liker tanken på at også han kan kjøre ved akutte tilfeller med barnet. Jeg ser for meg at en kontrakt gjør ting til en mindre konflikt ved et eventuelt brudd. Ts Anonymkode: 271ac...4fa Hvorfor har han ikke penger til dette selv? feks. bruke 1500 i mnd? Så kan du gi oppkjøring i gave, hvis han er flink og bruker egne penger på lappen. Anonymkode: 4b66e...335
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #15 Skrevet 19. januar 2016 Litt av sporing, men kan jeg spørre hva som er inkludert i den pakken? På en trafikkskole her jeg bor får man dette: 8 kjøretimer på 45 min., all obligatorisk undervisning, eTeori og leie av bil til førerprøven. kr 15 990,- Våre pakker inneholder all obligatorisk undervisning. Gebyr til NAF på kr. 1000,- kommer i tillegg for leie av glattkjøringsbane. Gebyret betales i sin helhet videre til NAF. Anonymkode: 6ca7d...f84
stan Skrevet 19. januar 2016 #16 Skrevet 19. januar 2016 Man må jo uansett investere mye inn i et samliv, ikke bare penger. Jeg synes heller dere bør sette opp en skikkelig ssmlivskontrakt. Tenk igjennom hvordan dere vil gjøre det om det skulle komme til et brudd, men også trekke opp noen retningslinjer for livet sammen. 1
Surriball Skrevet 19. januar 2016 #17 Skrevet 19. januar 2016 Jeg hadde glatt gjort det, men jeg har felles økonomi med min samboer. Jeg tenker at når man først venter barn sammen så bør man satse og strekke seg langt for å få livet og forholdet til å fungere best mulig. At han også har lappen vil hjelpe dere mye med logistikken i hverdagen, og det hadde jeg syntes at de 20 000 er verdt. 1
vea Skrevet 19. januar 2016 #18 Skrevet 19. januar 2016 Jeg hadde trådd til. Før det opp i samboerkontrakten deres, jeg håper og går ut i fra at dere har dette fra før? Viss ikke så sett opp en samboerkontrakt med det samme. Folk kan være verdens beste person frem til det punktet det kan bli et brudd. Lykke til
regine Skrevet 19. januar 2016 #19 Skrevet 19. januar 2016 Jeg forstår godt at du, når du åpenbart ikke er villig til å satse på forholdet ikke egentlig ønsker å sponse hans førerkort. Samtidig skjønner jeg rett og slett ikke at dere har valgt å få barn sammen, det er noe som binder dere sammen mye sterkere enn alt annet. Dette er vel et godt eksempel på at folk ikke "gir opp for lett" men at de rett og slett flytter sammen for raskt og etablerer seg for raskt, uten å tenke gjennom det ordentlig. Hvis jeg hadde en samboer jeg valgte å få barn med, så ville jeg faktisk ha betalt hans førerkort og, hvis det akkurat nå var jeg som hadde mest penger. Fordi jeg hadde tenkt at det kommer oss - som enhet, som familie til gode, det er noe som vi begge vil ha glede av også på sikt. Og velger man å få barn sammen da velger man også en framtid sammen, på en helt annen måte enn når man er to voksne som bor sammen. En anne sak er at jeg selvsagt da også hadde giftet meg,for å formalisere forholdet og sørge for at alle juridiske ting og tang var på plass. Både for forholdet oss i mellom og for barnas del. Hvis du mener at forholdet deres er så skjørt som det kan tyde på, så hadde jeg heller spart de pengene til den dagen det blir brudd, så har du noe i bakhånd til da. Så slipper du å bli bitter over å ha "kastet bort" dine penger på en mann du velger å få barn med, men mener ikke er verdt å satse fullt ut på. 2
Gjest Magnifiq Skrevet 19. januar 2016 #20 Skrevet 19. januar 2016 Jeg hadde gjort det, men sett på det som en gave. Og gaver tar jeg ikke tilbake ved et eventuelt brudd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå