Gå til innhold

2,5 åring er plutselig vanskelig å levere i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har alltid vært en drøm å levere i barnehagen; har løpt inn og knapt nok hatt tid til å si hade. I det siste har han derimot blitt ekstremt mammadalt når han skal leveres. Det går helt fint å trille til barnehagen, kle seg om og tusle inn fra garderoben, men i det han kommer inn i rommet og ser de voksne eller andre barna (uansett hvem og om han er først eller ikke), så vil han opp og kose med meg. Og han vil ikke gi slipp og blir lei seg når jeg må gå. 

I løpet av dagen i barnehagen er han ikke lei seg - leker og koser seg, men er litt mer kosete enn vanlig i følge personalet. Når vi henter han har han ofte ikke tid til å bli med hjem, så det kan ikke være det at han ikke trives. Det er også lettere om pappaen leverer.

Er dette noe som er normalt og en del av "trassalderen"? Han er generelt mer mammadalt hjemme også. Det skal også sies at jeg er gravid med nr 2, så tenker kanskje det også kan ha noe med saken å gjøre?

Det er selvfølgelig veldig hyggelig med ekstra mye kos. For et halvt år siden hadde han jo aldri tid til kos... Men jeg synes det er tungt når leveringen blir sånn den er nå. Noen tips til hva som kan bedre det? Jeg prøver generelt å ta meg god tid til å levere, det går jo selvsagt litt opp og ned dette med tid, men føler ikke jeg stresser... Alle tips og erfaringer mottas med takk! 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er hel normalt. Det har trolig å gjøre med at han nå forstår, reflekterer mere over at du vil bli borte lenge. God tid er nok lurt med levering ja, bare du ikke drar det ut  for lenge heller. har ikke så mange andre tips å komme med.Tenker det går seg fort til. Barn har gjerne en periode i den alderen , da leveringen er noe tøffere.

Endret av Lana01
Skrevet

Takk for svar. Godt å høre at det et vanlig ig det gir jo mening at han reflekterer mer og mer. Jeg ønsker jo at han skal ha det så bra som mulig, så blir så lei meg når jeg ser at han blir lei seg. Samtidig så vet jeg jo at han stortrives i barnehagen... Prøver å ikke dra ut tiden, samtidig som jeg prøver så godt jeg kan å gi han litt ekstra tid om jeg føler at han trenger det. Ikke alltid så lett å bedømme hva som er lang nok tid og hva som blir å dra ut det uungåelige. Tipper jeg bruker 10-15 min fra vi triller inn i barnehagen til jeg er ute... 

Skrevet

Det høres ut som du gjør alt riktig. Det er ikke godt for mamma hjertet. Du får prøve å fokusere på at det er fort glemt for han, etter at du har gått, og at ellers har det veldig bra i barnehagen. :)

Skrevet

Jobber med den aldersgruppen, og det er en del som har hatt noen korte perioder der de gråter når mor eller far går. De er som regel i gang med lek før foreldre er ute av porten.

Er ofte verst for foreldrene. Har hatt foreldre som har stått ute i gangen og hørt, og da hører de at barnet slutter å gråte etter kort tid.

Vi gjør så godt vi kan at barnet ikke skal være lei seg. Blir masse kos på oss i løpet av en dag.

Anonymkode: 3eabd...f6f

Skrevet

Ja, heldigvis sier personalet at han glemmer det veldig fort også og jeg har full tillit til at de gjør en god jobb og at han trives godt. 😊 Skulle bare lnske jeg kunne gjøre denne fasen han går gjennom lettere...

Skrevet

Vet du, jeg kan selv huske tilbake til barnehagen når mamma dro til jobb. Jeg grein og så etter henne i vinduet, men med en gang hun var ute av synet var alt greit. Da løp jeg bort til lekene med resten. Jeg stortrivdes i barnehagen og var på ingen måte en mammadalt, men det å ta avskjed men noen man var glad i var et ømt tema rundt barnehagetiden og i begynnelsen på SFO. 

Anonymkode: fcfb2...b17

Skrevet

Jeg opplevde noe av det samme med min sønn, men da var han nettopp fylt 3 år. Han hadde alltid vært lett å levere, ble fort engasjert i leker og andre barn og tok lett avskjed med meg om morgenen. Men så fylte han 3 år på sommeren, og vi begynte med bleieavvenning. Dessuten stilles det mer krav til en treåring i barnehagen med tanke på hva de skal klare å gjøre selv. Dette var en liten barnehage med barn i alderen ca 1- 6 år, alle på ei avdeling. Jeg tror min sønns "vanskeligheter " den høsten kom av at de nye, små som begynte måtte få mye omsorg, stell og oppmerksomhet, mens oppmerksomheten han fikk mye var "mas" omkring å gå på do og slikt. En flott og trygg barnehage, og dyktig personale, men slik tror jeg han følte det. Jeg brukte lang tid hjemme på morgenen så det skulle være god stemning og ikke stress, lang tid på levere osv. Pga arbeidstid var det alltid jeg som måtte levere og hente, så vet ikke om vi hadde unngått avskjedsgråten hvis far leverte.

De i barnehagen forsikret meg om at han raskt sluttet å gråte, og på ettermiddagene når jeg hentet ham hadde han ingen hast med å bli med hjem. JEg tok problemet opp med styrer, og spurte om råd for jeg syntes det var så vondt. Hun rådet meg til å ha god nok tid hjemme på morgenen, men ikke tid til mye ekstra dulling, lesing i bok osv. Samme med barnehagelevering; la det går jevnt og greit unna uten dulling. De ansatte fikk beskjed om å være veldig "på" når han kom og få ham i gang med lek han likte. Det tok ikke mange dagene før han kom ut av den onde sirkelen han var inne i med avskjedsgråt. Lettet mamma og antakelig veldig godt for gutten min også.

Skrevet

Takk for flere fine svar! Eneri - vår gutt går i akkurat en sånn barnehage som dere også hadde. Liten barbehage med en avdeling fra 1-6 år. Vi har alltid synes det har vært så fint ettersom de store lærer seg å ta ansvar og hensyn for de små og at de små har noe å strekke seg etter med de store. Nå har ikke vi startet med noe avvenning enda, selv om han selv har begynt så smått :-) Men det kan helt sikkert være noe i at det er mer ansvar og litt mindre oppmerksomhet nå som han ikke er minst lenger. Godt å høre at det løste seg fint for dere. Faktisk så har vi hatt helt fine leveringer igjen denne uken, så er utrolig lettet for det! Jeg antar at det er mye tanker som foregår oppi hodet til de små i utvikling, så da vil det komme litt vanskeligere perioder i ny og ne...

• Liker 1
Skrevet

Hadde han en enkel tilvenning? Barn som har hatt en enkel tilvenning kan slite mer ved 2/3-årsalder ved levering-situasjonene uten at man helt vet hvorfor. Det er nok fordi de nå skjønner så tydelig at du blir borte i mange mange timer, også glemmer de det når du har gått fordi de er "inne i øyeblikket".

Anonymkode: 8b628...9af

Skrevet

Vi hadde nok en ganske vanlig tilvenning tror jeg. Han gråt når vi dro, men også den gangen glemte han det med det samme vi var ute av døren... Men veldig glad når han ble hentet. Tipper grining ved tilvenning tok et par uker før det gikk over. Men uansett høres det jo logisk ut at han er mer bevisst nå på at vi blir borte i mange timer... 

Skrevet

Det beste er å ikke dvele for lenge med å ta farvell. Man skjønner at det ikke er lett å dra fra barnet sitt når det gråter, men henger man rundt i barnehagen for lenge bygger deg seg opp en forventning hos barnet, og seperasjonen blir bare verre.  Problemet pleier å vare lengre etter min erfaring hos barna som får fem hade-klemmer enn hos de som bare får en. 

Dessuten er foreldre som henge igjen i avdeling irriterende fordi gråtinga pleier å gi seg fort, og når de er der må man høre på det unødvendig lenge, og det er slitsomt i lengden.

Om barnet ikke hadde trivdes i barnehagen hadde derimot saken vært en helt annen.

Anonymkode: f1992...c1e

Skrevet

Ja, vi prøver å ikke dvele så lenge. Nå har det uansett også gått seg til igjen heldigvis 😊

Skrevet

Helt normalt med bedre og dårligere perioder ifht levering. Jeg har gutter på 2,5 og 3,5 år, og det går stort sett greit, men de har vanskelige perioder innimellom.

Det jeg synes gjør det enklere nå med den eldste er at vi kan snakke om hvorfor han blir lei seg, hva han liker og ikke liker i barnehagen osv. Han har blant annet fortalt at han ikke vil gå inn til de andre alene, at han heller vil være på et stille rom og lese bøker når de andre blir "ville" osv... Han forteller også om hva han liker godt. Det gjør det mye enklere å snakke med de voksne slik at de kan legge litt til rette for bedre dager. 

Anonymkode: 3cd6f...e1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...