AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #1 Skrevet 18. januar 2016 Kort fortalt: Jeg er student i utlandet. Fristen for å betale skolenpenger (tuition fee) for 2.semester er 30.januar. Rekler du ikke å betale innen denne fristen, så får du ikke lov til å fortsette på skolen. Det har seg sånn at jeg pga spesielle årsaker (som jeg ikke skal gå innpå pga lang historie) måtte betale 1.semester selv, uten støtte fra lånekassen. Dette måtte jeg jobbe hardt for å spare til i over et halvt år. Nå er jeg tom og har rett på støtte fra Lånekassen, så jeg har derfor søkt om støtte til neste semester. Problemet er bare at Lånekassen ikke rekker å utbetale pengene før 30.januar, og dette er krise. Jeg har desverre ikke foreldre som har mulighet for å legge ut for meg (det er snakk om 70 000 NOK) og det er ingen andre som kan låne meg pengene heller. Jeg er 21år, og alt jeg har av brutto inntekt er ca 90 000 (pluss/minus) fra år 2015, som jeg tjente på stilling fra mars til juni, og deretter sommerjobb fra juni til august. Er det noen plass hvor jeg kan få et forbrukslån?? Akkurat nå sitter jeg i en kjempeknipe, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Setter pris på om noen vet hva jeg kan gjøre, og om muligheter for å få lån i den situasjonen jeg befinner meg i. Tusen hjertelig takk på forhånd, hilsen fortvilet student. Anonymkode: d4902...723
Juniper Skrevet 18. januar 2016 #3 Skrevet 18. januar 2016 Er du sikker på at pengene fra Lånekassa ikke kommer før 30. januar? Jeg vil tro den beste sjansen din er å be pent om å få en raskere behandling. Ikke stor sjanse for at du får forbrukslån sånn økonomien din er. Husker forøvrig at lånekassa ofte var raskere enn de påsto at de var. Fristene er ofte for å sikre seg. 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #4 Skrevet 18. januar 2016 - Be skolen om betalingsutsettelse. - Purr på Lånekassen. - Betal med kredittkort, og betal tilbake før rentene begynner å løpe. Anonymkode: 22ffe...a0e 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #5 Skrevet 18. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kort fortalt: Jeg er student i utlandet. Fristen for å betale skolenpenger (tuition fee) for 2.semester er 30.januar. Rekler du ikke å betale innen denne fristen, så får du ikke lov til å fortsette på skolen. Det har seg sånn at jeg pga spesielle årsaker (som jeg ikke skal gå innpå pga lang historie) måtte betale 1.semester selv, uten støtte fra lånekassen. Dette måtte jeg jobbe hardt for å spare til i over et halvt år. Nå er jeg tom og har rett på støtte fra Lånekassen, så jeg har derfor søkt om støtte til neste semester. Problemet er bare at Lånekassen ikke rekker å utbetale pengene før 30.januar, og dette er krise. Jeg har desverre ikke foreldre som har mulighet for å legge ut for meg (det er snakk om 70 000 NOK) og det er ingen andre som kan låne meg pengene heller. Jeg er 21år, og alt jeg har av brutto inntekt er ca 90 000 (pluss/minus) fra år 2015, som jeg tjente på stilling fra mars til juni, og deretter sommerjobb fra juni til august. Er det noen plass hvor jeg kan få et forbrukslån?? Akkurat nå sitter jeg i en kjempeknipe, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Setter pris på om noen vet hva jeg kan gjøre, og om muligheter for å få lån i den situasjonen jeg befinner meg i. Tusen hjertelig takk på forhånd, hilsen fortvilet student. Anonymkode: d4902...723 Dersom du vet at du får penger snart så hadde jeg gått for et forbrukslån, kredittkortselskap a la bank Norwegian eller noe annet. Om du nedbetaler innen 15.februar blir det da ingen rente.Evt banklån med dine foreldre som garantister (evt om du kan fremvise et bevis fra lånekassa på at du får studielån) Anonymkode: c2fc8...617
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #6 Skrevet 18. januar 2016 Kan foreldrene dine ta opp et forbrukslån? Anonymkode: 1a429...711
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #7 Skrevet 18. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du vet at du får penger snart så hadde jeg gått for et forbrukslån, kredittkortselskap a la bank Norwegian eller noe annet. Om du nedbetaler innen 15.februar blir det da ingen rente.Evt banklån med dine foreldre som garantister (evt om du kan fremvise et bevis fra lånekassa på at du får studielån) Anonymkode: c2fc8...617 Med ingen fast inntekt, tror du virkelig noen gir henne kredittkort eller forbrukslån på 70 000?? Selv ikke folk i arbeid får så høy kreditt på kredittkort! Du får snakke med lånekassen og prøve å fåmen garanti på at beløpet blir utbetalt og fremlegge dette overfor skolen/studiestedet. Ellers er det hull i hodet å reise utenlands, på en kostbar skole, og ikke kunne betale for seg. Hva og hvor spiser du,b du og ellers overlever økonomisk? Anonymkode: c76b9...794 4
gjest:) Skrevet 18. januar 2016 #8 Skrevet 18. januar 2016 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kort fortalt: Jeg er student i utlandet. Fristen for å betale skolenpenger (tuition fee) for 2.semester er 30.januar. Rekler du ikke å betale innen denne fristen, så får du ikke lov til å fortsette på skolen. Det har seg sånn at jeg pga spesielle årsaker (som jeg ikke skal gå innpå pga lang historie) måtte betale 1.semester selv, uten støtte fra lånekassen. Dette måtte jeg jobbe hardt for å spare til i over et halvt år. Nå er jeg tom og har rett på støtte fra Lånekassen, så jeg har derfor søkt om støtte til neste semester. Problemet er bare at Lånekassen ikke rekker å utbetale pengene før 30.januar, og dette er krise. Jeg har desverre ikke foreldre som har mulighet for å legge ut for meg (det er snakk om 70 000 NOK) og det er ingen andre som kan låne meg pengene heller. Jeg er 21år, og alt jeg har av brutto inntekt er ca 90 000 (pluss/minus) fra år 2015, som jeg tjente på stilling fra mars til juni, og deretter sommerjobb fra juni til august. Er det noen plass hvor jeg kan få et forbrukslån?? Akkurat nå sitter jeg i en kjempeknipe, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Setter pris på om noen vet hva jeg kan gjøre, og om muligheter for å få lån i den situasjonen jeg befinner meg i. Tusen hjertelig takk på forhånd, hilsen fortvilet student. Anonymkode: d4902...723 Snakk med banken. Hvis du er sikker på at ppengen kommer fra lånekassen, så burde det ordne seg. https://www.dnb.no/privat/laan/forbrukslaan/etableringslaan.html Endret 18. januar 2016 av gjest:)
Beccy87 Skrevet 18. januar 2016 #9 Skrevet 18. januar 2016 Hei! Jeg studerte i utlandet og hadde litt av det samme problemet. Skolen jeg gikk på hadde 3 semester og lånekassen betalte ut lån/stipend 2 ganger i året. Dette gjorde at jeg på et tidspunkt ikke hadde penger til å betale semesteret fordi pengene fra lånekassen kom et par måneder senere. Veldig irriterende! Men dersom du har fått innvilget lån fra lånekassen så skal du ha fått papirer som dokumenterer dette. Jeg tok med meg disse papirene til skolekontoret og viste til at pengene ville komme den og den datoen, og at jeg da ville være i stand til å betale alt da. Skrev under på noen papirer der på at jeg fikk utsatt tuition og at jeg lovte å betale de innen da og da. Snakk med de på skolen, det burde kunne løse seg å få en utsettelse! 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #10 Skrevet 19. januar 2016 Men hvorfor søkte du lån så seint? Anonymkode: daf4f...c73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå