AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #1 Skrevet 18. januar 2016 Hei! Jeg er 23 år gammel og har en kjæreste på 27 år og vi tenker å kanskje kjøpe en bolig sammen snart. Problemet mitt er at jeg driver å tar opp fag på nå, så tjener ca bare 14 tusen i mnd, men jeg har 500 tusen i egenkapital. Har ingen kausjonist, men har jo kravet på 15% (tenker vi skal kjøpe noe til 3mill, altså 1,5 hver). Målet mitt er jo å bli fulltidsstudent (bachelor) til høsten 2018, så vet ikke helt hva bankene tenker om dette..? Anonymkode: 9aeeb...96f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #3 Skrevet 18. januar 2016 4 minutter siden, Puny skrev: Hva tjener samboeren din da? Ca 25 tusen utbetalt i mnd. Men han har kausjonist, og er inne på boligmarkedet fra før Anonymkode: 9aeeb...96f
prt90 Skrevet 18. januar 2016 #4 Skrevet 18. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er 23 år gammel og har en kjæreste på 27 år og vi tenker å kanskje kjøpe en bolig sammen snart. Problemet mitt er at jeg driver å tar opp fag på nå, så tjener ca bare 14 tusen i mnd, men jeg har 500 tusen i egenkapital. Har ingen kausjonist, men har jo kravet på 15% (tenker vi skal kjøpe noe til 3mill, altså 1,5 hver). Målet mitt er jo å bli fulltidsstudent (bachelor) til høsten 2018, så vet ikke helt hva bankene tenker om dette..? Anonymkode: 9aeeb...96f Tror dere må snakke med banken om det. Både du og samboeren din har jo ganske lav lønn, og om du blir fulltidsstudent så vil den jo bli enda lavere. Hadde jeg vært banken ville jeg vært litt skeptisk spesielt med tanke på at du er 23 og det er er 6 år til du er ferdig med et 3-års studie. :/ Hvis dere virkelig vil inn på boligmarkedet og banken setter seg på bakbena så kan et (sleipt og risky) alternativ være at du får deg en 100% jobb før dere søker lån. Banken vil jo ikke trekke tilbake lånet om du plutselig begynner å studere igjen. 1
Puny Skrevet 18. januar 2016 #5 Skrevet 18. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er 23 år gammel og har en kjæreste på 27 år og vi tenker å kanskje kjøpe en bolig sammen snart. Problemet mitt er at jeg driver å tar opp fag på nå, så tjener ca bare 14 tusen i mnd, men jeg har 500 tusen i egenkapital. Har ingen kausjonist, men har jo kravet på 15% (tenker vi skal kjøpe noe til 3mill, altså 1,5 hver). Målet mitt er jo å bli fulltidsstudent (bachelor) til høsten 2018, så vet ikke helt hva bankene tenker om dette..? Anonymkode: 9aeeb...96f Tenker du at dere skal kjøpe til 3 så trenger du bare 1 mill i lån? Er det sånn å forstå? Tenker du å ha en deltidsjobb ved siden av studier? Jeg tror kanskje jeg ville ventet til du vet at du har kommet deg inn på studiet, fått deg en fast deltidsjobb og SÅ gått til banken med planene deres. Hvis man regner med at renten kan stige til 8%, så er det "bare" ca. 8000 i mnd du må ut med, det går kanskje bra hvis du har en liten jobb ved siden av studielånet?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #6 Skrevet 18. januar 2016 5 timer siden, prt90 skrev: Tror dere må snakke med banken om det. Både du og samboeren din har jo ganske lav lønn, og om du blir fulltidsstudent så vil den jo bli enda lavere. Hadde jeg vært banken ville jeg vært litt skeptisk spesielt med tanke på at du er 23 og det er er 6 år til du er ferdig med et 3-års studie. :/ Hvis dere virkelig vil inn på boligmarkedet og banken setter seg på bakbena så kan et (sleipt og risky) alternativ være at du får deg en 100% jobb før dere søker lån. Banken vil jo ikke trekke tilbake lånet om du plutselig begynner å studere igjen. 25 000 utbetalt lav lønn? Er ikke det en ganske ok lønn? Anonymkode: a4876...e66
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #7 Skrevet 19. januar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: 25 000 utbetalt lav lønn? Er ikke det en ganske ok lønn? Anonymkode: a4876...e66 For et luksusliv jeg hadde levd om jeg hadde så mye. Har rundt 18 nå.. Anonymkode: a6a7b...5f5 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #8 Skrevet 19. januar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: 25 000 utbetalt lav lønn? Er ikke det en ganske ok lønn? Anonymkode: a4876...e66 Ja, det er en helt OK nettolønn, ca 440 000 kr/år i bruttolønn dersom duden ikke har store fradrag. Banken er uansett ikke interessert i netto, men brutto, når den skal regne ut hvor mye man kan få i lån. Anonymkode: 2a0c5...5f5 1
Frøken askepott Skrevet 19. januar 2016 #9 Skrevet 19. januar 2016 (endret) Jeg ville ha gått for å kjøpt leilighet/hus. Under studie må du likevel betale husleie og du leier, så bedre å betale til seg selv. Dessuten om det skulle bli for ille, så kan du får avdragsfritt så lenge du studerer og om renta hadde blitt skyhøy! Siden dere er unge, kan det være lurt at der setter opp samboerkontrakt og hvordan dere evt skulle ha gjort det om dere vil splitte lag. Endret 19. januar 2016 av Frøken askepott 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå