Gå til innhold

Spise ris som gikk ut på dato for to år siden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man hører jo med jevne mellomrom om matvarer som rare folk har hatt stående i en jakkelomme eller lignende i nærmere tjue år. Mitt tilfelle er litt likt, bare ikke så ekstremt.

Jeg ryddet nylig i kjøkkenskapet mitt, og der fant jeg en del ris som hadde "best før"-dato i 2014. Noe av den var i en uåpnet pakke, mens noe annet var i en åpnet pakke.

Hadde dere spist den, eller bare kastet den?

Anonymkode: 5d562...171

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant også en pose med ris (åpnet) som hadde gått ut for et par år siden. Jeg spiser ikke ris, men spurte venninnen min om hun tok sjansen. Iflg henne så smakte det helt fint 

Skrevet

God fornøyelse og enda bedre fordøyelse til de som vil teste. 

Anonymkode: 44389...4a5

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

God fornøyelse og enda bedre fordøyelse til de som vil teste. 

Vil helst være sikker på at det blir en god fornøyelse,da..;)   ts

Anonymkode: 5d562...171

Skrevet

Jeg hadde ikke. Fant en mel pose her hjemme i sist uke som gikk ut i november og det første jeg så i posen var makk...

Anonymkode: aff6d...28a

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke. Fant en mel pose her hjemme i sist uke som gikk ut i november og det første jeg så i posen var makk...

Stor forskjell. Mel kan utvikle biller, og mark. Mens ris, forutsatt riktig oppbevaring, er nesten evigvarende. Hadde spist det uten problemer.

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mel. Noe helt annet. Man kan finne makk i melposen samme dag man kjøper den i butikken også

• Liker 3
Skrevet

Du må selvfølgelig sjekke at det ikke er noen smådyr som ikke skal være der, men hvis ikke, så kan så gammel TØRR mat faktisk spises helt greit. Jeg har en generell regel at jo tørrere matvaren er, jo lenger etter "Best før"-datoen kan den spises. Nøtter og ris og lignende er det som står lengst, så lenge det står tørt og som sagt uten udyr.

• Liker 2
Skrevet

Et lite googlesøk på mattilsynet ris, og jeg ville definitivt kastet ris, utgått på dato. Den inneholder Bacilius ceereus, i tørr form. Denne vil det bli mer av etterhvert som risen blir lagret, kokt m.m. 

Skrevet
11 minutter siden, Wenda skrev:

Det er mel. Noe helt annet. Man kan finne makk i melposen samme dag man kjøper den i butikken også

Nettopp.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et lite googlesøk på mattilsynet ris, og jeg ville definitivt kastet ris, utgått på dato. Den inneholder Bacilius ceereus, i tørr form. Denne vil det bli mer av etterhvert som risen blir lagret, kokt m.m. 

Varmebehandling...koking/steking...på høy temperatur dreper alle uhumskheter, og du vet ikke at de har vært der. ☺

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du link til dette? Jeg gikk inn på mattilsynet sine sider, prøvde å søke der, men fikk ikke opp informasjonen du nevner..

ts

Endret av Glansbildeskrinet
Der gikk anonymiteten bort.. Shit au.
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

DOBBELPOST....

Endret av Glansbildeskrinet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...