Gå til innhold

La kjæresten betale leie? Jeg har kjøpt leilighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt leilighet, alene. For en noen mnd siden fikk jeg kjæreste, han leier et annet sted. Jeg kan se for meg at om en stund så vil han nesten "flytte inn". Jeg bor jo tross alt alene og har plass. 

Nå vet jeg jo ikke om dette kommer til å vare, så jeg har lyst å få litt innspill på hva dere tenker. 

Hadde vi vært sammen lenge, så hadde jeg synes det var ok å la han spare til å kjøpe seg inn og kun betale våre felles utgifter. Men siden forholdet er såpass ferskt, så vet jeg ikke helt om jeg synes det er ok? Jeg hadde jo feks ikke leid ut til en venninne gratis heller. Så jeg lurer på hva dere synes om å la kjæresten betale leie? Jeg tenker da å betale 50% av felles utgifter + leie. Jeg tenker ikke en høy leiepris altså. Også har jeg også tenkt om det er en ide at jeg sparer hans leiepenger som en begynnelse på hans del av å kjøpe seg inn? Også får han "tilbake" dette dersom han skal kjøpe seg inn, om dere skjønner?

Tar imot alle innspill! :) 

Jeg har ikke lyst å virke smålig, men jeg har heller ikke så lyst å la noen bo her gratis uten at jeg har noen form for "garanti" på at han kommer til å kjøpe seg inn. 

Ellers har jeg ikke lyst å "lure" han. Jeg vil ha alt ordentlig, og ha kontrakt. Jeg vil også selv stå for utgifter som feks oppussing, innkjøp av møbler osv. 

Anonymkode: 4783e...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs da om han "bor" hos deg eller om han bare er på overnattinger nå og da. Blir det mer og mer til at dere flytter sammen, så er det opplagt at han skal dra sin del av lasset. Halvparten av rentene, f.eks.

Men så lenge han har egen leilighet et annet sted, og kun overnatter hos deg i ny og ne, så blir det i kjipeste laget om du tar leie hos han.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier og typen leier av meg. Vi betaler 50% av alt hver - husleie, strøm, internett osv. Funker fint.

Anonymkode: 39f10...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest COSL Innovator

Hvis dere flytter sammen - JA, han skal betale husleie.

Finnes nok av eksempler på at samboer bor gratis og sparer seg opp penger til å kjøpe seg eget etter ett par år, mens den andre ikke sitter igjen med noe.

Enten legger du frem en kontrakt eller så får han bo for seg selv. Punktum finale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aucaman

Hvis han flytter inn er det legitimt å be om leie. Av de jeg kjenner til er det vanlig prosedyre iallefall. I det ene tilfellet betaler han 3000 i måneden pluss halvparten av fellesutgiftene. I det andre forholdet er jeg litt mer usikker, men han betaler iallefall noe leie. 

Hvis han i praksis bor hos deg mer enn halvparten av en måned, men ikke flytter inn, hadde jeg ikke syns det var feil av deg å be han om å betale halvparten av fellesutgiftene i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, draug 75 skrev:

Spørs da om han "bor" hos deg eller om han bare er på overnattinger nå og da. Blir det mer og mer til at dere flytter sammen, så er det opplagt at han skal dra sin del av lasset. Halvparten av rentene, f.eks.

Men så lenge han har egen leilighet et annet sted, og kun overnatter hos deg i ny og ne, så blir det i kjipeste laget om du tar leie hos han.

Jeg tenker kun om han flytter ut fra der han leier og inn til meg. 

10 minutter siden, Aucaman skrev:

Hvis han flytter inn er det legitimt å be om leie. Av de jeg kjenner til er det vanlig prosedyre iallefall. I det ene tilfellet betaler han 3000 i måneden pluss halvparten av fellesutgiftene. I det andre forholdet er jeg litt mer usikker, men han betaler iallefall noe leie. 

Hvis han i praksis bor hos deg mer enn halvparten av en måned, men ikke flytter inn, hadde jeg ikke syns det var feil av deg å be han om å betale halvparten av fellesutgiftene i det minste.

Jeg betaler 4000kr i felleskostnader, også kommer jo mat, strøm, internett osv utenom. Er det da ok at han betaler halvparten av felleskostnader + halvparten av våre felles utgifter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han bør helt klart betale leie om han flytter inn. En grei sum vil være at han betaler litt mindre i leie enn det han betaler for å leie der han bor nå - da vil dere begge tjene på det. Å begynne å regne på halvparten av renter etc er ikke nødvendig - noen ganger gir det en god pekepinn, andre ganger ikke. Rentebeløpet forandrer seg jo også over tid, og er ikke et naturlig utgangspunkt for fastsettelse av leie. 

Men du må jo tenke godt over om du egentlig vil at han skal flytte inn allerede? Det er godt å bli vant med å bo alene, og det er helt ok å si til han at du trenger litt selvstendig alenetid. En "fersk kjæreste" bør egentlig ikke flytte inn, nyt heller det å bare være kjærester en stund, som ikke trenger å diskutere hvem som skal betale strømregninga eller hvem sine skitne sokker som aldri blir vasket. 

Om du skal spare leien og gi det tilbake til han senere er nå opp til hvor snill du vil være. Vil du gi kjæresten din "gratis" penger? Jeg hadde ikke gjort det med mindre vi hadde vært sammen i mange, mange år og skulle gifte oss eller få barn eller noe. Hvis du gjør det har jo han tjent alt på dette forholdet, og du ingenting, fordi du gir pengene tilbake til han. Men etter noen år sammen begynner man å gi blaffen i slikt. Så, ta det som det kommer? Legg av pengene uten å love noe som helst, og vurder om 10 år hva du eller dere skal gjøre med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal han betale leie. Det koster å eie! 

Du bør la leieavtalen gjenspeile hvilke utgifter du har ved siden av de faktiske bokostnadene - her kan nevnes fellesutgifter, renter på lån, ev. formuesskatt/eiendomsskatt o.l. avhengig av din konkrete situasjon. At dere får helt forskjellig økonomisk handlingsrom i perioden bør også gjenspeiles i form av en symbolsk leie. Tatt i betraktning at han er kjæresten din finner dere sikkert et "rettferdig" beløp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør helt klart betale leie. Her betaler kjæresten min 1/3 av fellesutgifter + renter/lån. Dette utgjør ca halvparten av fellesutgiftene og halvparten av renter, så jeg dekker lånet alene. I tillegg deler vi på strøm, mat og Netflix/Spotify. Møbler kjøper vi inn likt dersom det skulle være behov for nye, han skal tross alt bruke og slite på møblene han også. Naturlig nok vil han eie halvparten av dem ved et eventuelt brudd. Eventuell oppussing dekker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aucaman
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler 4000kr i felleskostnader, også kommer jo mat, strøm, internett osv utenom. Er det da ok at han betaler halvparten av felleskostnader + halvparten av våre felles utgifter? 

Ja, det mener jeg er innafor så lenge han bor hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bør han isåfall betale leie. Men jeg synes det er feil at han skal betale halvparten av dine faktiske utgifter da dette går til ditt lån. Dette er uansett noe du bør bli enig med han om. Vi kan ikke svare deg på om det er ok at han betaler ditt og datt... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det ville nå være en ganske så raus leie - 2000 i mnd? Jeg ville nok tatt mer, med mindre han bodde veldig billig fra før, eller er fattig student uten jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, klart du skal ha leie, 2000 kr mnd er veldig lite da... 

Tenker også at leieinntektene du får inn, er dine penger, ikke penger du skal spare opp å gi til han så han har EK når han eventuelt skal kjøpe seg inn. Det er dine penger punktum,  Sett opp en sparekonto til deg selv.

Anonymkode: d40b5...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde tatt halvparten av alle faste utgifter utenom lån siden lånet kun er ditt og han ikke vil få noe igjen for å "hjelpe" deg med dette selv om det bare hadde vært rentene. Jeg syns ikke at man skal måtte betale for at eieren har lån. Men da tatt halvparten av fellesutgifter, strøm, nettleie, innboforsikring og tv og internett hvis dette er utenom fellesutgiftene. Jeg ville regnet det ut og rundet opp til nærmeste fornuftige sum. Mat og andre utgifter deles da utenom.

Endret av Lulilelu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboerkontrakt, samboerkontrakt og atter samboerkontrakt. Lurer du på hvorfor? Les litt tråder om folk som ikke har samboerkontrakt her inne, og hvor ille de står i det med begge beina når de perfekte forholdene deres brått tar slutt, og de eier knapt nok sinene egne klær og noen pynteputer. 

Anonymkode: 06651...ef4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville satt opp alle mine boutgifter (avdrag på boliglån, renter på boliglån, strøm, vei/vann/kloakk, oppvarming, bredbånd, tv-abb, osv) og delt opp i det som er

Utgifter for å bo (strøm, bredbånd, tv) som alle må betale uansett om de leier eller eier. Det hadde jeg delt på 2, men han fikk da være med å bestemme hva man skal ha.

Utgifter for å eie (boliglånsavdrag hadde jeg betalt selv, renter hadde vi delt, veivannkloakk osv hadde vi delt, vedlikehold hadde vi delt, oppussing hadde jeg tatt alene).

Disse tingene hadde jeg så lagt sammen og sett an om det ble passelig sum. Slik at ingen utnytter den andre.

Utgifter for å leve (mat, toalettsaker, klær, sykkel, busskort, PC osv) er hver selv ansvarlig for. Men vi kunne lagt penger i felles pott til felles matinnkjøp. Jeg synes absolutt ikke det er din jobb å betale all mat til dere begge. Du er ikke moren hans heller.

Jeg hadde heller ikke spart opp og gitt tilbake hans leie. Du avstår plass til ham, putt pengene mot boliglånet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...