Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har time på sykehuset om 2 uker. Skal på time til fertilitetsklinikk(?)fordi jeg har pcos og vi ønsker barn. Timen har jeg ventet på i ca 12 mnd! Jeg bare lurte på om noen som har vært på en slik time kan fortelle litt hva den går ut på? Får man hjelp med en gang? Evt medisiner man kan ta? Og hvor lang tid tok det for deg og bli gravid fra du begynte og prøve til det klaffet? 

Også disse blodprøvene jeg skulle ta under mensen ogsånn, hvordan kan jeg vite akkurat når jeg skal ta de? Når jeg aldri har mensen? Så jeg dro bare innom sykehuset en dag og tok de, så jeg håper ikke det blir helt feil. Med tanke på hormoner osv, eller hva det skulle være. Jeg håper heller ikke samboeren min får beskjed om at det skulle være noe med hans sprem. Vi har jo tross alt hat ubeskyttet sex i 4 år! Uten at noe har skjedd. Jeg fant ut dermed pcos i 2014, så ting har tatt litt tid og enda lenger tid vil det ta!😥

Anonymkode: 6d733...dad

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei jeg har time på sykehuset om 2 uker. Skal på time til fertilitetsklinikk(?)fordi jeg har pcos og vi ønsker barn. Timen har jeg ventet på i ca 12 mnd! Jeg bare lurte på om noen som har vært på en slik time kan fortelle litt hva den går ut på? Får man hjelp med en gang? Evt medisiner man kan ta? Og hvor lang tid tok det for deg og bli gravid fra du begynte og prøve til det klaffet? 

Også disse blodprøvene jeg skulle ta under mensen ogsånn, hvordan kan jeg vite akkurat når jeg skal ta de? Når jeg aldri har mensen? Så jeg dro bare innom sykehuset en dag og tok de, så jeg håper ikke det blir helt feil. Med tanke på hormoner osv, eller hva det skulle være. Jeg håper heller ikke samboeren min får beskjed om at det skulle være noe med hans sprem. Vi har jo tross alt hat ubeskyttet sex i 4 år! Uten at noe har skjedd. Jeg fant ut dermed pcos i 2014, så ting har tatt litt tid og enda lenger tid vil det ta!😥

Anonymkode: 6d733...dad

Hei! 
Var på en slik første konsultasjon i desember. Jeg og mannen min snakket da med en lege om ting som angikk barnløsheten, helsetilstand hos begge, hvor lenge vi har prøvd, osv. Foretok også innvendig UL og sædanalyse. Deretter gikk han igjennom de alternativene for behandling som fantes og sammen bestemte vi oss for det som heter IUI, intrauterin inseminasjon, med Femar for å indusere eggløsning, ettersom jeg i likhet med deg har PCOS. Etterpå hadde vi samtale med sykepleier, som blant annet informerte om hva diagnosen min hadde å si for suksessraten for de forskjellige alternativene og ren praktisk informasjon. Jeg begynte på Femar påfølgende syklus, og fikk ultralyd jevnlig for å sjekke tilstanden på eggposene, men siden de hadde stengt i jula ble det ikke noen inseminering den syklusen. Fikk beskjed om å "kose oss" hjemme som vanlig, og heller fortsette med IUI neste syklus hvis det ikke klaffet. Men det gjorde det. Fikk min aller, aller første positive graviditetstest noensinne lørdagen som var! Og det i en syklus jeg var helt bombesikker på at jeg ikke engang hadde EL, ettersom eggposen vokste så sakte, og EL-tester aldri slo ut. Vi har vært uten prevensjon i 3 år, prøvd mer eller mindre "aktivt" i 2 (så aktivt som man kan med uregelmessige og lange sykluser), men nå sitter jeg altså her med positive graviditetstester. Så det kan gå fort! :)

Og angående blodprøvene, hvis jeg var deg ville jeg ringt Fertilitetsklinikken og forhørt meg om hvordan man gjør det hvis man aldri/sjelden har menstruasjon. Og det trenger absolutt ikke være noe med spermen til mannen din, vi har heller aldri vært gravide før nå og mannen min har påvist god kvalitet.

LYKKE TIL! :)  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...