Gå til innhold

Kalorivennlig grøt som !smaker!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Kokte semulegrøt idag til frokost og den var kjempegod og kalorifattig!

en porsjon :

30g semulegryn

1,5 dl lettmelk

2,5 dl vann

litt salt

suketter til ønske søtningsgrad (jeg brukte 5)

kok til ønsket tykkelse, men jeg syntes den er god både tykk som pudding og tynn som suppe jeg.. :Pmen Kokte den til perfekt tykkelse idag og da begynte liksom melka og boble på en spesiell måte når den var ferdig(klarer ikke forklare..), og grøten den hadde redusert seg til 3dl.

toppes med kanel og cottage-cheese-øye :)

denne oppskriften inneholder kun 170 kalorier og en en hel dyp tallerken :) 

andre som har tips? :) 

Anonymkode: af2e6...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 gram sammalt hvete grovmalt med 1 dl alpro kokosmelk,1,5 dl vann og ca 10 gram tørka aprikos. Som søtning bruker jeg også suketter. Dette blir ca 150 kalorier

Anonymkode: e449f...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40g havregryn, 1ts sukrin gold, 1/2ts kardemomme. Kokes på vann. Tilsett ett rått egg og kok videre i et-par min.

Ha på kanel og eplesyltetøy uten sukker. Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk at du også har oppdaget semulegrøt! På tide at denne delikatessen trekkes frem fra oldemors kokebøker og glemselens slør :) Grøt er i det hele tatt kjempegodt og kan justeres så du kan få den akkurat som du vil ha den (bortsett fra lavkarbo, det blir det nok aldri, høhø). Selv foretrekker jeg smørøye på, men jeg bruker til gjengjeld ikke søtning. Jeg bruker samme oppskrift for semule, polenta, havre, ris og hirse, ganske enkelt 40 gram gryn, 100 gram melk, 100 gram vann, 1/2 ts salt, kok på lav varme til det har grøtet seg. Semulegrøten trenger forresten litt mer vann, 150 gram er passe; hirsefrøene lar jeg ligge i bløt i kjøleskapet over natten først.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...