Gå til innhold

Baksnakking = mobbing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her på forumet er det mange tråder som tar for seg livet til navngitte personer i detalj. Innholdet i disse trådene er gjennomgående negativt vinklet og stiller personen i et uheldig lys.

http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article773346.ece

Ref. artikkelen over: Hvor mye kan man baksnakke noen uten at det blir mobbing?

Anonymkode: 9dbad...700

Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Baksnakking kan ofte være mobbing, men det trenger ikke nødvendigvis å være det. 

Hvis jeg i en tråd om en eller annen blogger skriver noe slikt som at «Jeg liker ikke de innleggene som handler om <...>, fordi de ikke er godt skrevet,  og dessuten er det mye skjult reklame i bloggen», så mener jeg at dette er konkret, konstruktivt, saklig og sant. Dette er også en uttalelse som ikke handler om misunnelse, da kritikken går på sak, og ikke på person. Likevel er det jo baksnakking, for jeg uttaler meg om noe(-n) som ikke er til stede.

Uttalelser av typen «Hvem tror hun at hun er, med de ansiktsuttrykkene, og dessuten ser hun mye eldre ut enn hun er», er etter min mening en baksnakking som må kunne kalles mobbing. Her er det ren og subjektiv personkritikk, av den typen som ofte kommer når man ikke har andre argumenter å stille opp med. 

Jeg synes det er viktig å kunne skille mellom disse forholdene. Saklig begrunnet kritikk er ikke ondskapsfullt, og kan være en kilde til positiv utvikling på sikt. Det har vært mye snakk om raushet og snillhet, at vi må backe hverandre opp og være positive. Dette er vel og bra, men man må vokte seg for å falle i «kosemosefella» der absolutt alle er «fineste» og «flinkeste» ditt og datt. En overdose av godord i enhver sammenheng medfører bare at ordene mister sin verdi, og at ethvert snev av ord som kan fortolkes i motsatt retning blir mistolket som krenkelser og trakassering. 

Endret av Margit Spat
Skrevet

Jeg kan baksnakke andre, hvem gjør ikke det? MEN , det er kun til folk jeg kjenner godt og vet at ikke vil si det videre. Også prøver jeg jo ikke å påstå ting om andre, type "du bør ikke henge med henne", men heller "jeg syns at hun xxxxx, men jeg bryr meg ikke om dere er venner". Da syns jeg det er greit. Om folk bevisst prøver å få andre til å mislike noen heller nok det mer mot mobbing. Og når det er såpass synlig som i blogg/forum bør man jo også være veldig forsiktig med hva man sier for å ikke såre andre. Det heller nok mot mobbing om det er usaklige kommentarer åpent på nett rettet mot enkeltpersoner.

Jeg driter i om noen snakker seg i mellom at de syns jeg er rar og lar det være med det. Men om de begynner å overtale andre om at jeg er sånn, eller skrive sånt på nett så alle kan se, så bryr jeg meg.

Anonymkode: 4761c...cd8

Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Baksnakking er stille mobbing.

• 2 uker senere...
Gjest lipgloss
Skrevet

Jeg syns baksnakking er noe av det værste og falskeste som finns,når noen på jobben baksnakker andre så går jeg vekk fra samtalen,tenker at neste gang er det meg,jeg får vondt inni meg og klump i magen når dette skjer,vet jeg burde si ifra at dette ikke er akseptabelt men er ikke sterk nok i psyken :( håper at de som gjør dette tar hintet når jeg trekker meg vekk.

Kjenner også jeg blir fysisk kvalmen når noen gjør dette,har nok noe med at jeg er voksen,brydde meg ikke så mye i ungdomstiden.

Skrevet

Det var to damer bak kassen som jeg snakket med tidligere, som baksnakket meg. Greit at de baksnakket, men ikke når de snakker så høyt mens jeg er i butikken :dry:

Anonymkode: dd9b4...b13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...