Gå til innhold

Jeg vil bli barne/ungdoms-psykolog eller ta doktorgrad i psykologi. Hjelp???

Gjest The Lost Dreamer

Anbefalte innlegg

Gjest The Lost Dreamer

Jeg går vg2 nå og har tenkt mye på hva jeg vil studere videre. Lenge har jeg ønska å bli barnelege eller veterinær, men når jeg innså at det ikke funker for meg (pga. vanskeligheter i matte), så begynte jeg å tenke på andre ting. Jeg kom da frem til psykolog. 

Når jeg tenker etter er det det eneste jeg virkelig har lyst til å bli. Jeg kan ikke tenke meg å være noe annet enn det. Jeg liker godt å jobbe med barn, er glad i å hjelpe folk og er veldig interessert i menneskets tankegang, oppførsel etc. generelt. Dessuten trenger jeg ikke realfag fra vgs. for å kunne studere det (?), så det passer fint for meg. 

Ett problem; Jeg er livredd. Har sett at snittet er på rundt 6,4, og jeg vet ikke om jeg klarer det. Jeg er motivert nok, jeg liker å jobbe med skole og lære så lenge jeg er interessert i det jeg driver med, men likevel er jeg kjempe redd for å ikke klare det. 

Så, jeg lurer på om noen kan fortelle meg, enkelt, litt om hvordan det er å studere det. Gjerne noen som har studert eller studerer det selv nå. Teller karakterene fra vgs. veldig mye, hvis jeg skal ta årsstudium? (for det er planen). Jeg slet nemlig veldig i fjor psykisk og det gikk svært mye utover karakterene. Jeg fikk ikke en eneste 5'er og fikk 2 i matte. Jeg tør dog ikke ta opp fagene som privatist, fordi jeg er livredd.

Også, hva positivt/negativt med å ta årsstudium? Hvor mange år må jeg studere etter å ha tatt årsstudium? Hvor kan jeg studere? Andre steder enn NTNU i Trondheim? (Har sykt lyst til å studere der, men er redd jeg ikke skal ha bra nok karakterer). 

Kan noen bare fortelle generelt om det å studere psykologi? Jeg har søkt litt på nettet, men finner ikke noe særlig føler jeg. Jeg har sett et annen emne her inne, og lest gjennom det, men det emnet skremte jo vettet ut av meg. 

Jeg har regna meg frem til at jeg må studere til jeg er rundt 25-26-27 år. Jeg får vel noen alderspoeng for det? (Er ikke sikker på hvordan alderspoeng fungerer). I tillegg skal jeg ha biologi 1 og morsmål 3 neste år, noe som gir meg rundt 1 eller 1,5 poeng ekstra. Jeg tror ikke jeg kommer til å gå i forsvaret. Jeg svarte for ikke lenge siden på sesjon 1, og jeg svarte selvsagt ærlig, men jeg tror ikke jeg er krigsmaterialet akkurat.

Er så frustrert og igjen føler jeg meg dum på alle mulige måter. Gi så mye info som mulig om du ønsker, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kun i Tromsø du kan komme inn med årsstudium (Bergen endrer fra i år), og der er det svært få plasser. Du må nok satse på karakterer fra videregående.

Anonymkode: 24e17...17a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bli psykolog må du gå profesjonsstudiet. Evt søke deg til Tromsø. Et årsstudium ved NTNU kvalifiserer deg kun til å fortsette med en bachelorgrad, eller som nevnt søke deg til Tromsø. Profesjon er fem/seks år om jeg ikke husker feil. Så kommer spesialisering oppå der for å bli psykologspesialist. Karakterkravet er høyt for å komme inn på profesjon, så da må du stå på. Det samme gjelder bachelor og årsenhet, men det er ikke fullt så høyt. 

Anonymkode: cdb58...f3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går profesjonsstudiet i psykologi. Det er det eneste som gir deg tittel som psykolog. Tidligere var det vanlig at man først gikk årsstudium, og deretter søkte seg inn på profesjon etter karakterene på årsstudium. Da trengte man A på eksamenene (eventuelt en B hvis man var heldig). Nå har de fleste (Oslo, Trondheim og nylig Bergen) gått over til at man søker seg inn med karakterene fra vgs. Dersom du søker rett etter videregående kan du søke med førstegangsvitnemål, da er snittet rundt 5,6-5,7. Jeg vet ikke om du fremdeles går på videregående, men hvis du gjør det kan det også hjelpe å ta noen realfag, dersom du mestrer disse. Leser at matte ikke er din sterkeste side, men biologi er for eksempel et greit realfag og kan være nyttig å kunne på studiet. Da får du realfagspoeng.

Anonymkode: 67851...785

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...