Gjest uvitende Skrevet 11. oktober 2004 #1 Skrevet 11. oktober 2004 En liten sak jeg lurer på. Har aldri vært til legen for å sjekke om jeg har kjønnsykdommer. Føler meg helt frisk men kjekt å få en bekreftelse i ny og ne nå som jeg er i 20-årene. Hvor lang tid tar det hos legen og får man svar med en gang eller må man vente lenge på resultatet? takker for evt svar.
Dawn Skrevet 11. oktober 2004 #2 Skrevet 11. oktober 2004 Jeg tror jeg bare har tatt klamydia-test :klø: - men det var gjort på 2 minutter. Svaret fikk jeg pr. tlf etter ca 1 uke. Jeg var heldigvis negativ, så jeg vet ikke hvordan det fungerer med behandling. Det anbefales å teste seg en gang i året ca, om man er single og hygger seg her og der. Bra at du er oppmerksom på helsa di og tar ansvar! Jeg er forresten jente.. aner ikke hvor vanskelig det er å teste gutter. Forresten, jeg ba om å bli kontaktet uansett. Det er visst ikke vanlig praksis å gi svar på negative tester. Tror jeg. :oops:
missluna Skrevet 11. oktober 2004 #3 Skrevet 11. oktober 2004 Heisann! Selv har jeg vært til gynekologisk undersøkelse en del ganger, ettersom jeg går på pillen og har hatt en del forskjellige sexpartnere. Jeg har hatt klamydia en gang, og det er ikke farlig med mindre du har gått for lenge med det. Eneste behandlingen som trengs er to piller og så vips; borte. Selve undersøkelsen er ikke noe skummel den heller, men kan kanskje være en smule ubehagelig. Hadde jeg vært deg ville jeg bedt om at legen min skjekket meg for de mest vanlige sykdommene, mens han fremdeles var der nede. Like greit å ta alt på en gang. Tar ikke lange stunda. Lykke til
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2004 #4 Skrevet 11. oktober 2004 takk for svar glemte i farten å nevne at jeg er gutt Går det like raskt for oss å ta en undersøkelse / sjekke seg?
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2004 #5 Skrevet 11. oktober 2004 Klamydia er kun urinprøve, tiss i et glass, og dett var dett
kitty Skrevet 12. oktober 2004 #6 Skrevet 12. oktober 2004 [quote="uvitende" Føler meg helt frisk men kjekt å få en bekreftelse i ny og ne nå som jeg er i 20-årene. Hvor lang tid tar det hos legen og får man svar med en gang eller må man vente lenge på resultatet? takker for evt svar.
Gjest uvitende Skrevet 12. oktober 2004 #7 Skrevet 12. oktober 2004 [quote="uvitende" Føler meg helt frisk men kjekt å få en bekreftelse i ny og ne nå som jeg er i 20-årene. Hvor lang tid tar det hos legen og får man svar med en gang eller må man vente lenge på resultatet? takker for evt svar. Først: du kan føle deg helt frisk og allikevel bære på kjønnsykdom så det er jo greit å få sjekket det ut. Når du er gutt kan du som overnevnte enten levere urinprøve eller bli tatt prøve av med en Q-tips lignende pensel for å sjekke om du har Chlamydia. Tror de fleste leger velger urinprøve siden dette er mye enklere. Skal du sjekke for flere sykdommer f.eks Gonorè så må man bruke pensel (en annen pensel enn den til Chlamydia). Syfilis må man ta en blodprøve for å se, og det samme må man for å utelukke HIV-smitte. Vanligvis tar det ett par dager å analysere prøvene. Synes det er flott at du som gutt tenker på å sjekke deg du også. Tror nok at det er flest jenter som sjekker, men gutter har jo lik sjanse for å bli smittet. Ingen vits å bli steril fordi man ikke gidder å sjekke. Lykke til. Husk at legen gjør dette hver dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå