AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #1 Skrevet 18. januar 2016 Er det noen som har oversikt over reglene her? Jeg vet at dersom du har bodd i en bolig i ett år ved salg så er profitten gevinstfri. Men hvordan beregnes dette tidspunktet? Er det dagen der kontrakt undertegnes, dagen der første delsum overføres, total salgssum overføres, eller ved overtakelse når en offisielt er flyttet ut? Hvem skal jeg evt. kontakte ang. dette - skattedirektoratet? Anonymkode: f2787...455
ekkoet Skrevet 18. januar 2016 #2 Skrevet 18. januar 2016 http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3833 Om eiertid Eiertiden regnes fra det tidspunkt boligen ble kjøpt. Som hovedregel regnes du som eier fra det tidspunkt du overtar den faktiske rådigheten over eiendommen. Har du selv bygd boligen, regnes eiertiden fra den datoen du tok boligen i bruk eller fra den datoen ferdigattesten viser at den var oppført. Det er det tidligste av disse tidspunktene som gjelder. Eiertiden regnes fram til det som kommer først av realisasjon eller avtale om realisasjon. Visse ufullstendige avtaler hvor ikke alle vilkårene er fastlagt, vil etter omstendighetene også kunne avbryte eiertiden. Eide en av ektefellene boligen før ekteskapet ble inngått, regnes dette som eiertid også for den andre ektefellen. Er en bolig kjøpt i flere etapper på forskjellige tidspunkt, regnes eiertid spesielt for hvert kjøp. Eiertid regnes fra dato til dato. Rådigheten kan man vel si er ved overtakelse? Slik hadde jeg lest det. Dette er jo dagen når du gir fra deg/overtar rådighet over eiendommen. Dette er mitt synspunkt, ikke sats formuen på det.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #3 Skrevet 20. januar 2016 Den 18.1.2016 at 9.24, ekkoet skrev: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3833 Om eiertid Eiertiden regnes fra det tidspunkt boligen ble kjøpt. Som hovedregel regnes du som eier fra det tidspunkt du overtar den faktiske rådigheten over eiendommen. Har du selv bygd boligen, regnes eiertiden fra den datoen du tok boligen i bruk eller fra den datoen ferdigattesten viser at den var oppført. Det er det tidligste av disse tidspunktene som gjelder. Eiertiden regnes fram til det som kommer først av realisasjon eller avtale om realisasjon. Visse ufullstendige avtaler hvor ikke alle vilkårene er fastlagt, vil etter omstendighetene også kunne avbryte eiertiden. Eide en av ektefellene boligen før ekteskapet ble inngått, regnes dette som eiertid også for den andre ektefellen. Er en bolig kjøpt i flere etapper på forskjellige tidspunkt, regnes eiertid spesielt for hvert kjøp. Eiertid regnes fra dato til dato. Rådigheten kan man vel si er ved overtakelse? Slik hadde jeg lest det. Dette er jo dagen når du gir fra deg/overtar rådighet over eiendommen. Dette er mitt synspunkt, ikke sats formuen på det. Takk for svar! Tror jeg kontakter skatteetaten for sikkerhets skyld. Anonymkode: f2787...455
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #4 Skrevet 20. januar 2016 Den Monday, January 18, 2016 at 9.24, ekkoet skrev: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3833 Om eiertid Eiertiden regnes fra det tidspunkt boligen ble kjøpt. Som hovedregel regnes du som eier fra det tidspunkt du overtar den faktiske rådigheten over eiendommen. Har du selv bygd boligen, regnes eiertiden fra den datoen du tok boligen i bruk eller fra den datoen ferdigattesten viser at den var oppført. Det er det tidligste av disse tidspunktene som gjelder. Eiertiden regnes fram til det som kommer først av realisasjon eller avtale om realisasjon. Visse ufullstendige avtaler hvor ikke alle vilkårene er fastlagt, vil etter omstendighetene også kunne avbryte eiertiden. Eide en av ektefellene boligen før ekteskapet ble inngått, regnes dette som eiertid også for den andre ektefellen. Er en bolig kjøpt i flere etapper på forskjellige tidspunkt, regnes eiertid spesielt for hvert kjøp. Eiertid regnes fra dato til dato. Rådigheten kan man vel si er ved overtakelse? Slik hadde jeg lest det. Dette er jo dagen når du gir fra deg/overtar rådighet over eiendommen. Dette er mitt synspunkt, ikke sats formuen på det. Det er ikke eietid som er avgjørende men botiden. Den regnes fra det tidspunktet man melder flytting til folkeregisteret og 365 dager frem i tid til man evt. Selger og overdrar boligen til ny kjøper og deretter melder ny flytting til folkeregisteret. Anonymkode: 14e8a...8bc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå