Gå til innhold

Hvordan finne person uten etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan finner jeg en person uten å vite etternavnet? Er det et slags register over alle som er født/bor i et fylke og bursdagsdato? Har prøvd å taste inn fødselsdato og fornavn i 1881 men jeg tror ikke de registrere når man er født. Synes å huske det var steder der man skrev inn fullt navn, altså etternavn, også kom det opp når den personen var født. Har letet på facebook men personen har et veldig vanlig navn.

Anonymkode: b114e...a70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm

Kanskje på gamle skattelister? (og da trenger du kun kommune + fødselsår + navn (og muligens kan du søke på kun fornavn))

Dersom du vet hvilken kommune han bodde i på det aktuelle tidspunktet

Anonymkode: fb77c...9d9

• Liker 3
Skrevet

dersom du kjenner noen, eller vet om noen som vet hvem denne personen er, så kan du saumfare vennelisten deres på facebook. hilsen stalker #1

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Alja skrev:

dersom du kjenner noen, eller vet om noen som vet hvem denne personen er, så kan du saumfare vennelisten deres på facebook. hilsen stalker #1

Har sikkert vært inn på hundre profiler nå. Flaut :( Det var et sted jeg bodde for flere år siden, og jeg har ingen personer fra samme området som jeg vet om. Bare søker på tilfeldige folk som bor der og stalker vennelisten deres. 

Var inn på en slik side der man taster inn fornavn, ca. bosted og fødselsdato men likevel kom ingen opp. Når jeg søker på meg selv så kommer heller ingenting opp, så ikke alle er registrerte. Jeg har søkt på fornavnet på facebook og kunne gjerne bladd igjennom dagen lang, men navnene stopper etter sånn 20 stk, så kommer det kun opp andre kjendissider og slik. Vet jo at det er flere tusen som heter det. Føler meg som en gal stalker.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hmm

Kanskje på gamle skattelister? (og da trenger du kun kommune + fødselsår + navn (og muligens kan du søke på kun fornavn))

Dersom du vet hvilken kommune han bodde i på det aktuelle tidspunktet

Jeg får kun tastet inn kommune der. En annen side fikk jeg ikke tilgang til en gang. Har de sperret de gamle skattelistene?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får kun tastet inn kommune der. En annen side fikk jeg ikke tilgang til en gang. Har de sperret de gamle skattelistene?

Et sted måtte jeg også være abbonoment. Trodde det var én offisiell side men er visst mange av de. 

Skrevet

nå blir jeg skikkelig nysgjerrig på hvorfor denne personen er så viktig å finne :fnise:

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut til at det kun går an å søke ved å logge inn, og da vil alle du har søkt på kunne se at du har søkt på dem...

Her kan du søke i skattelistene for inntektsåret 2014. Du kan også kan se hvem som har søkt opp og sett dine opplysninger.

Du kan se hvem som har søkt på deg

Stortinget besluttet i 2013 at det skal logges hvem som søker i skattelistene.

Det betyr at du får vite hvem som har søkt på deg i skattelistene. Når du har logget deg inn for å søke i skattelistene er det en egen fane hvor du får statistikk over hvem som har søkt på deg. Du får se navn, fødselsår, postnummer og poststed på den som har søkt. Listen over hvem som har søkt og sett dine opplysninger oppdateres en gang i timen.

Det er 16 års aldersgrense for å få søke i skattelistene.

Du kan se på likningsopplysninger for til inntil 500 personer per måned. 

Slutt på søk via nettaviser

Det ble fra 2011 slutt på søk i skattelister via nettaviser. Det er Stortinget som har bestemt dette. Hensikten er blant annet å unngå kommersiell bruk av opplysningene. Skattedirektoratet kan imidlertid ikke pålegge pressen å fjerne tidligere års skattelister. Kvaliteten på disse listene vil nødvendigvis bli dårligere jo eldre disse blir. 

Pressen får fortsatt utlevert skattelister til journalistiske formål, men skriver under en avtale som regulerer bruken. Pressen forplikter seg gjennom avtalen til at hele eller deler av skattelisten ikke skal legges ut på Internett eller gis til andre. Pressen kan likevel omtale enkeltpersoner i avisartikler og publisere ”topp-lister”.

Skrevet

Reis dit og snakk med folk. Faren er vel stor for at vedk. har flyttet, kanskje skiftet etternavn også? Er det for pinlig, kan du hyre en etterforsker. Koster nok noen titusen, men...

Anonymkode: 9109a...8ce

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Alja skrev:

nå blir jeg skikkelig nysgjerrig på hvorfor denne personen er så viktig å finne :fnise:

Ikke så viktig, er bare nysgjerrig haha! Var bestekompisen min da jeg gikk på barneskolen helt til jeg flyttet. Husker ingen av de andre som gikk der, eller hvertfall ikke etternavnet til de heller :( Bare lurer på hvordan livet hans ble eller om han i det hele tatt lever.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så viktig, er bare nysgjerrig haha! Var bestekompisen min da jeg gikk på barneskolen helt til jeg flyttet. Husker ingen av de andre som gikk der, eller hvertfall ikke etternavnet til de heller :( Bare lurer på hvordan livet hans ble eller om han i det hele tatt lever.

En av dine foreldre eller eventuelle søsken husker kanskje hans familie og deres etternavn?

• Liker 1
Skrevet

Vil personen få vite det viss jeg søker på skattelisten, uten at jeg trykker inn på selve personen. Det kommer sikkert opp flere personer som forslag om jeg kun taster inn fornavn og bursdag. Er ikke akkurat så interessert i hva personen tjener.. Eller er alltids nysgjerrig, men er selve etternavnet jeg vil ha.

Klarer ikke søke på biip :S Selvom det er en slik søkeboks der. De fra 2009 går greit men problemet er jeg ikke klarer å søke i de heller.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil personen få vite det viss jeg søker på skattelisten, uten at jeg trykker inn på selve personen. Det kommer sikkert opp flere personer som forslag om jeg kun taster inn fornavn og bursdag. Er ikke akkurat så interessert i hva personen tjener.. Eller er alltids nysgjerrig, men er selve etternavnet jeg vil ha.

Klarer ikke søke på biip :S Selvom det er en slik søkeboks der. De fra 2009 går greit men problemet er jeg ikke klarer å søke i de heller.

Vet ikke.

Håper at noen som vet, kan svare.

Evt om du lager en egen tråd med det spørsmålet, så vil du kanskje raskere få svar?

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke.

Håper at noen som vet, kan svare.

Evt om du lager en egen tråd med det spørsmålet, så vil du kanskje raskere få svar?

Ja kan lage en tråd til om jeg ikke får svar, ser ikke ut som flere svarer her :P

Skrevet

Viss jeg f.eks søker: Marius - Oslo - 1990  Vil da alle som heter Marius, bor i Oslo og født i 1990 får beskjed selvom jeg ikke trykker innpå selve personen for å se inntekt? Han bor heldigvis på et litt mindre sted enn Oslo så jeg tenker det umulig kan komme så mange alternativ opp.

Skrevet
Den 18.1.2016 at 3.58, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med den gamle skolen du gikk på, - om den fortsatt eksisterer. Så forteller du at du leter etter en du gikk i klasse med, og hvilken klasse og år dere gikk der. Da kan de kanskje klare å finne en klasseliste hvor du vil finne navnet på han du leter etter. På ungdomsskolen jeg gikk på var jeg en gang med på å rydde i en kjeller hvor vi fant klasselister fra 30-40 år tilbake i tid, så du ser...det kan bli tatt vare på ei stund :) 

Skrevet

Det er håp! En gang klarte jeg å finne fram en badevakt i et bandeland i Spania. Hadde aldri snakka med han så visste null og niks annet enn at han jobba der. Fant han på fb! Hadde skikkelig crush på han og var vell over middels stalker :fnise:

Anonymkode: 84bef...45c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...