Kittykat Skrevet 17. januar 2016 #1 Skrevet 17. januar 2016 Vi er en familie på 5. 2 voksne og 3 barn. Sønnen vår på 14 bestemte seg for å bli vegetarianer for ca 6 mnd siden. Vi andre spiser kjøtt o.l. Vi sliter litt med kosthold og mat i forhold til 14 åringen. Vi lager middager som vi vet at vi spiser, med litt ekstra til han som ris, pizza uten kjøtt, nudler, grønnsaker, poteter m.m. Han har funnet vegetarianske ostesnitzler som han liker veldig godt, men han kan ikke få det til hver eneste middag. Han spiste veldig lite variert fra før av og nå er det enda mindre variert. Han spiser så og si ikke brød (etter at han ble vegetar fordi det er ikke noe pålegg han vil ha, pluss at han sier at han ikke trenger brød....), så det går mest i frukt hver dag, pluss det han får til middag. Og det går ikke. Han får i seg lite vitaminer og han får sikkert ikke i seg nok næring heller. I det siste har han mast om at han vil bli veganer, men der har jeg egentlig satt foten ned pga at han ikke spiser det som trengs for å være vegetar og da virker det som et drastisk steg å bli veganer. Jeg er litt bekymret for han og jeg synes det er stressende at han har tatt dette valget. I tillegg så blir det jo en ekstra utgift, for vegetariansk mat er ikke billig. Men han er fast bestemt på dette, inkludert dette med å bli veganer og der trenger vi alle tipsene vi kan få.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 17. januar 2016 #2 Skrevet 17. januar 2016 Si bare "Nå er det slutt med det tullet ditt" og server han kjøtt. 8
minister-mio Skrevet 17. januar 2016 #3 Skrevet 17. januar 2016 Kjøp kikerter og lag hummus og falafel. Og generelt mer grønnsaker. 18
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #4 Skrevet 17. januar 2016 Spiseforstyrrelse neste... Anonymkode: 26377...af9 11
AwkwardAlice Skrevet 17. januar 2016 #5 Skrevet 17. januar 2016 Kanskje la han bli med å lage maten selv? Og finne info på nettet dere begge kan lese sammen! Veganmisjonen for eksempel. 20
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #6 Skrevet 17. januar 2016 Så fint at du respekterer valget hans og ønsker å hjelpe han! Selv var jeg 12 når jeg bestemte meg for å bli vegetarianer, og møtte en del motstand/fordommer fra familie. Hadde aldri fungert hvis det ikke var for min fantastiske mor. Nå, 10 år senere, er jeg enda vegetarianer. Jeg hadde samme problem i starten, spiste alt for lite variert. Men etter hvert har det gått seg til. Først og fremst handler vi mye i Sverige, da de har bedre utvalg og særlig soyaproduktene er mye billigere der. De inneholder masse proteiner. Anbefaler kjøttdeig, kjøttboller, "bitar" og skinke. Mine favoritter. Anbefaler også å eksprimentere litt med tofu. Få bønner, linser og masse grønnsaker inn i kosten. I de fleste vanlige retter man lager, kan kjøttet erstattes med noe av dette. Egg er også en viktig del av mitt kosthold. Kokte egg, speilegg, eggerøre osv. De kan brukes på så mange ulike måter - også på brødskiven for eksempel. Hvis han er lei av kjedelige skiver med de få påleggene han spiser, kan det være en ide å variere med havregryn, bananpannekaker og lignende. Ta han med i butikken og vær litt nysgjerrig, så finner dere nok mange gode løsninger. Lykke til Anonymkode: 3dd09...be4 16
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #7 Skrevet 17. januar 2016 Men han vil jo ikke ha brød heller. Jeg ville fulgt meget nøye med, og krevd at han selv satte seg inn i kostholdet ved å lese nøye om det for å sikre at han får nok næring og vitaminer. Anonymkode: 26377...af9 9
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #8 Skrevet 17. januar 2016 Foreldrene mine sa at om jeg ville bli vegetarianer måtte jeg hjelpe til med matlagingen selv. Ikke at jeg måtte lage min egen mat alene eller handle mine egne varer. Men faktisk være med å lage mat, finne oppskrifter legge til varene på handlelisten blir med på butikken, osv. Fordi jeg fikk ikke lov om det skulle ende opp med at jeg fikk et dårlig kosthold, ble underernært o.l. Anonymkode: 7e950...2e6 24
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #9 Skrevet 17. januar 2016 Be han komme med forslag til menyer som inneholder nok proteiner og næringsstoffer. Om han vil være vegetarianer er det sykt viktig at han setter seg inn i det. Man kan ikke bare kutte kjøtt fra vanlige kjøttretter å tro man får i seg nok proteiner. Kjøttet må "erstattes" av noe og siden han er vegetarianern er det opp til han å finne hva. Man må kokkelere langt mere som vegetarianer enn som kjøttspiser. Anonymkode: bb184...70d 10
BlendaSensitive Skrevet 18. januar 2016 #10 Skrevet 18. januar 2016 Har datter selv som først ble vegetarianer og idag er hun 17 og veganer. Går så fint atte. Men, skal man bli dette synes jeg man kan kreve at vedkommende setter seg inn i matlagning, alternativer till kjøtt. Ikke forventer at andre skal gjøre dette. Tips: - Om dere bor nær sverige: handle masse i frysedisken av kjøtterstattninger, mye billigere en Norge. - tartex, finns i norge også, godt pålegg, minner om leverpostei. - brød er ikke viktig. Middagsrester er like så bra, om ikke bedre. - kjøttsaus: lag sausen, tilsett kjøttedeig mot slutten, etter og tatt av litt til veggisen. - noen vegetarianere spiser fisk, om han spiser det er det jo ingen problem. - melk, egg, ost. Smaksrikt og godt! - bønner og linser kan erstatte kjøtt i fleste matretter. Rik på næring, proteiner, metter også godt. - la HELE familien bytte ut en eller to kjøttmiddager mot vegetarisk. Bra for helsa og miljøet! Finnes en bok som heter Den store vegetarkokeboken. God introduksjon til proteinkilder etc. - som er det eneste noen vegetarianere/veganere kan ha problemer med. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=147450 Blogg med mattips: http://www.vegetarbloggen.no/ http://trinesmatblogg.no/2015/04/14/5-vegetarfavoritter/ Ts du lurer på om han får i seg nok næring: mener du kalorier? det sørger fett og karbohydrater for, så ingen problem. Kjøtt har ikke så mye næring egentlig, men noe protein. Som egg, ost, melk, bønner, linser sørger for. Egg, Grønnsaker og frukt er der i mot gode vitaminkilder. Sleng i et ekstra egg i maten, så er du safe. "Han får i seg lite vitaminer og han får sikkert ikke i seg nok næring heller. " 8
Gjest Tigress Skrevet 18. januar 2016 #11 Skrevet 18. januar 2016 Eg synest også at guten må by til litt sjølv her. Sei til han at han får hjelpe til med å finne oppskrifter og slikt, han kan ikkje berre sitje der og krevje at heile familien må tilpasse seg han.
Ulven Skrevet 18. januar 2016 #12 Skrevet 18. januar 2016 Han kan ikke bli vegetarianer og la dere ta over ansvaret for maten. Gi klar beskjed om at fra nå må han finne minst tre middagsoppskrifter i uken, og disse skal lages fra bunnen med riktig mengde proteiner. Han må selv være med å lage maten når han spiser annerledes enn resten av familien. Begynn å handle bønner, linser og ris etc på innvandrerbutikker. Kjøp en trykkoker og lag store porsjoner med kikerter, linser og brune bønner og andre proteinrike bønner. Disse kan brukes som kjøtterstatning i diverse former. Nå høres jeg litt krass ut, men tar man et valg som påvirker såpass mye som dette gjør, kan man ikke dytte ansvaret over på de andre i familien. Min datter ble vegetarianer for tre år siden som 15 åring. Hun har fra dag en tatt et selvstendig ansvar for å lage maten hun spiser. Jeg lager det resten av familien spiser og så lager hun det som skal erstatte kjøtt/fiskeretten vår. Det blir gjerne hummus, falafler og bønneretter av forskjellig typer. Noe kjøper vi ferdig, men i hovedsak lager hun mat fra bunnen. Det ville blitt alt for dyrt ellers. Har vi middager hvor dette går an, tar jeg fra en porsjon til henne før jeg tilsetter kjøttet eller fiske vi skal ha. For å ikke få mangel på vitaminer og mineraler trenger han et godt kosttilskudd, feks Solaray, og feks tare for å sikre nok jod. Min datter spiser animalsk d-vitamin og multivitamin med gelatin da hun har innsett at hun ikke får opp lagrene med vegetarisk tilskudd. Hvis dere/han ikke vet hva dere gjør, kan han bli syk. Min datter har til tross for god informasjon, riktig mat og mye tilskudd, utviklet lavt stoffskifte pga jodmangel. Å bli veganer når man er i den verste voksefasen hadde jeg nektet for mitt barn. Jeg hadde krevd at han må begynne å spise nok og riktig, ellers må avgjørelsen om å bli vegetarianer vente til han er moden nok til å spise det han skal. Han må komme med et oppsett som viser hva han trenger av næringstoffer og hvordan han skal klare å få i seg dette. Han må ta blodprøver minst en gang i året framover for å sjekke at han ikke utvikler mangelsykdommer. Er han gammel nok til å ta dette valget, er han gammel nok til å finne informasjonen som trengs. ;-) Krev at han involverer seg og setter seg inn i valget. 11
BlendaSensitive Skrevet 18. januar 2016 #13 Skrevet 18. januar 2016 Vår datter har forresten ingen tillskudd av vitaminer eller lignende som Ulven sin datter. Her tas det ingen vitamin, og ingen proteinmangler. Hun har värt veggis siden hun var 12 år. Nå 17 som sagt. Siste året som vegan. Jod: fås gjenom fisk (om det spises) eller vanlig bordsalt med jod. Behöver ikke være så vanskelig. 3
Ruccula Skrevet 18. januar 2016 #14 Skrevet 18. januar 2016 Jeg var vegetarianer i 15 år, ble det da jeg var 10 år. Men jeg spiste fisk da.. Så det gikk mye i fisk. Opplevde utrolig mye kritikk og mobbing fra samfunnet rundt. Det var grunnen til at jeg begynte å spise kjøtt igjen, jeg orket ikke de konstante diskusjonene med folk som tok det er personlig at jeg var vegetarianer, selv om jeg gjorde mitt ytterste for å skjule det. Hvis du serverer gutten bønner, linser osv...så er det masse proteiner i dette. Man trenger overhode ikke kjøtt for å være sunn og frisk 7
Ulven Skrevet 18. januar 2016 #15 Skrevet 18. januar 2016 9 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Vår datter har forresten ingen tillskudd av vitaminer eller lignende som Ulven sin datter. Her tas det ingen vitamin, og ingen proteinmangler. Hun har värt veggis siden hun var 12 år. Nå 17 som sagt. Siste året som vegan. Jod: fås gjenom fisk (om det spises) eller vanlig bordsalt med jod. Behöver ikke være så vanskelig. Skal du få i deg nok jod fra bordsalt, trenger du så mye salt at det ikke er forsvarlig helsemessig. I tillegg må du oppbevare saltet lufttett skal det ha noen hensikt når det gjelder jod. Er datteren din veganer trenger hun som et minimum tilskudd av B12. 10
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #16 Skrevet 18. januar 2016 4 minutter siden, Snublefella skrev: Jeg var vegetarianer i 15 år, ble det da jeg var 10 år. Men jeg spiste fisk da.. Så det gikk mye i fisk. Opplevde utrolig mye kritikk og mobbing fra samfunnet rundt. Det var grunnen til at jeg begynte å spise kjøtt igjen, jeg orket ikke de konstante diskusjonene med folk som tok det er personlig at jeg var vegetarianer, selv om jeg gjorde mitt ytterste for å skjule det. Hvis du serverer gutten bønner, linser osv...så er det masse proteiner i dette. Man trenger overhode ikke kjøtt for å være sunn og frisk Men da var du ikke vegetarianer Anonymkode: 7a078...881 18
Olava Skrevet 18. januar 2016 #17 Skrevet 18. januar 2016 Jeg syns det er riktig av deg å både støtte valget hans, og å sette en grense ved vegetarianer så lenge han ikke spiser variert nå. Det er veldig viktig å spise variert for å få i seg de næringsstoffene som kroppen trenger. Det kan være lurt med næringstilskudd for B12 og d-vitamin. Det kan være lurt å få han til å lage mat sammen med deg, hvor dere sammen lærer å lage vegetar mat fra bunnen. Jeg er ikke veganer, men vet at som veganer gjelder det å lage en del fra bunnen.. da er det godt å ha vegetar som utgangspunkt først. Nøtter, linser, bønner, avokado, er fine ting å bruke jevnlig og lett å variere med. Han kan for eksempel ta en bolle med yoghurt toppet med flytende honning, musli/nøtter og bær. Det finnes soyayoghurt på butikker som meny, Coop ekstra o.l. som jeg har sett hvertfall. Smoothier, supper, masse sånt som er morsomt å eksperimentere med. Du kan også melde deg på Facebook gruppen Veggispreik. Det er en side for inspirasjon, som vil si at du ikke nødvendigvis må være veggis for å bli med, men det er veldig fint for de med barn som tar valget, eller de som vil prøve det ut og få hjelp på veien er medlem der selv og syns det er fint der! Finnes også blogger med gode oppskrifter, men akkurat nå husker jeg ikke noe navn.. Som sagt, kjempeflott at du støtter sønnen din i dette valget! 3
Ruccula Skrevet 18. januar 2016 #18 Skrevet 18. januar 2016 (endret) 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da var du ikke vegetarianer Anonymkode: 7a078...881 Det finnes flere typer vegetarianere. Men kall det hva du vil, jeg spiste ikke kylling eller kjøttet fra dyr. Jeg spiste fisk og egg fra våre egne frittstående høner Endret 18. januar 2016 av Snublefella 1
BlendaSensitive Skrevet 18. januar 2016 #19 Skrevet 18. januar 2016 23 minutter siden, Ulven skrev: Skal du få i deg nok jod fra bordsalt, trenger du så mye salt at det ikke er forsvarlig helsemessig. I tillegg må du oppbevare saltet lufttett skal det ha noen hensikt når det gjelder jod. Er datteren din veganer trenger hun som et minimum tilskudd av B12. Vår går regelmessig til legen og blir sjekket. Aldri manglet noe. En liten periode behøvde hun d-vitamin, da hun er en stuegris. Men skal sies hun er optatt av matlagning selv, har satt seg inn i vegetarisk/vegans kosthold. Hadde det ikke vært for nettopp stykking av dyr, hadde hun søkt til kokkelinja. Jod er meget sjeldent et problem hos oss vannet vi drikker og i melken. Korrigering av meg selv: googlet litt og så at jodmangel er på frammarsj igjen hos oss, uten at forskerne helt vet hvorfor. Interessant tema!) http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hormoner-og-nering/jodmangel-37262.html?page=3 "60% av jodinntaket i Norge, kommer fra melk og melkeprodukter. Mager fisk utgjør en annen viktig kilde til jod i det norske kostholdet. Det er også noe jod i egg. Enkelte typer salt er tilsatt jod, men det er så små mengder at det ikke har noen praktisk betydning."
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #20 Skrevet 18. januar 2016 3 minutter siden, Snublefella skrev: Det finnes flere typer vegetarianere. Men kall det hva du vil, jeg spiste ikke kylling eller kjøttet fra dyr. Jeg spiste fisk og egg fra våre egne frittstående høner Eh nei. Spiser du fisk heter det ikke vegetarianer.Da var du pescetarianer Anonymkode: 7a078...881 17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå