Gjest Gjesta Skrevet 12. oktober 2004 #21 Skrevet 12. oktober 2004 Ja!! Det plager de fleste oppegående kvinner å bli påtrykket kvinnediskriminerende holdninger!! :klø: K
Gjest gjest1 Skrevet 12. oktober 2004 #22 Skrevet 12. oktober 2004 Jeg skal ta etternavnet til min kommende ektemann og kutter ut mitt eget. Dette har vi diskutert og kommet frem til begge to :-)
Aida Skrevet 12. oktober 2004 #23 Skrevet 12. oktober 2004 Ja!! Det plager de fleste oppegående kvinner å bli påtrykket kvinnediskriminerende holdninger!! Det er da for faen ingen som "påtrykker" noen noe her. En del av det å være et fritt menneske - og en fri kvinne - er å ta sine egne valg. Dersom Tex ønsker å ta sin manns etternavn, bør det være like greit som om de hadde gjort omvendt.
cecily Skrevet 12. oktober 2004 #24 Skrevet 12. oktober 2004 Fordi vi med bindestrek faktisk må skrive begge. Hadde bindestreken blitt kuttet ut, så er jeg sikker på, lat som jeg er, at mellomnavnet hadde blitt forkortet Jeg er helt helt helt sikker på det. Men med bindestrek så må vi skrive hele. Da har begge sikret lik bruk av sitt navn
Xina Skrevet 13. oktober 2004 #25 Skrevet 13. oktober 2004 Nei,han skal ikke ha mitt etternavn. Vi skal begge ha hans etternavn.
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #26 Skrevet 13. oktober 2004 Klart det ikke plager noen andre at enkelte kvinner syns det er mest naturlig å ta mannens etternavn. Det plager heller ingen at noen kvinner velger å gå med hijab, burka eller at man syns det er greit at kvinner ikke kan tale i forsamlinger eller være tilstede i moskeer og synagoger. At noen kvinner velger et liv uten egne penger eller styring over egen skjebne. Kort sagt: Kvinneundertrykkende praksis i eget liv, egne valg, er i høyeste grad privat. Eller...? Kanskje det er noe i at det private er politisk...? At man ved å godta kvinneundertrykkende normer og tradisjoner (også de ufarlige, ikke-radikale som etternavnbytte) godtar og sementerer en maktubalanse som har vart i århundrer. Mange kvinner har tatt modige valg for å hjelpe oss alle til en hverdag der kvinner har kontroll over sitt eget liv og egen skjebne. Jeg syns det er rart at noen kvinner i dag ikke er seg sitt felles ansvar bevisst, men glir inn i disse rollene helt uten å tenke seg om. Mao: For meg ville det være totalt uaktuelt å bytte navn, jeg ville ikke likt at mannen min byttet heller. Navnebytte indikerer tilhørighet og eierskap, noe jeg mener bryter med mine ønsker og intensjoner for et forhold. Personlig går jeg enda litt lenger og vil heller ikke gifte meg (ekteskapet er i sitt vesen en kvinneundertrykkende form), men den avgjørelsen får kanskje litt dårlig mottakelse her inne... Ungene har hans navn som mellomnavn og mitt som etternavn, hvis dere lurte på det. Ikke vanskelig i det hele tatt.
Gjest på besøk Skrevet 15. oktober 2004 #27 Skrevet 15. oktober 2004 Kvinneundertrykkende praksis i eget liv, egne valg, er i høyeste grad privat. :o Mulig jeg er veldig naiv i dine øyne, men jeg kan ikke med min beste fantasi forstå hva dette har med kvinneundertrykkelse å gjøre... ¨ Jeg føler meg da på ingen måte som en undertrykket kvinne selv om jeg har valgt å ta min manns etternavn! Hvorfor valgte jeg å ta hans navn? Fordi jeg synes det er hyggelig å hete det samme som min mann, det er en ekstra liten "tilhørighetsgreie". I vårt tilfelle var det tilfeldigvis han som hadde det navnet vi begge likte best, mens jeg hadde et veldig ordinært -sen navn som jeg ikke følte noen som helst identitetskrise ved å kvitte meg med. Og tro meg, hadde jeg hatt det fineste eller mest sjeldne navnet så hadde han tatt mitt i stedet. (kjenner også flere som har gjort det på den måten). Men å kalle det kvinneundertrykkende at jeg tar hans etternavn - det kan jeg altså ikke forstå! Hvorfor i alle dager skulle det være det - hva har dette med saken å gjøre?? Selv har jeg både høyere inntekt og lengre universitetsutdannelse enn min mann, og det er kanskje derfor jeg heller aldri har følt meg mindre verdt som kvinne? For å være helt ærlig synes jeg nesten denne holdningen din vitner om litt usikkerhet i forhold til å være kvinne.. Tilgi meg hvis jeg tar feil! Håper ikke dette innlegget ble altfor krast, jeg ble bare så utrolig provosert!!
Gjest MrsL Skrevet 15. oktober 2004 #28 Skrevet 15. oktober 2004 Nei han har ikke tatt mitt etternavn
Gjest Fighter Skrevet 15. oktober 2004 #29 Skrevet 15. oktober 2004 Fordi vi med bindestrek faktisk må skrive begge. Hadde bindestreken blitt kuttet ut, så er jeg sikker på, lat som jeg er, at mellomnavnet hadde blitt forkortet Jeg er helt helt helt sikker på det. Men med bindestrek så må vi skrive hele. Da har begge sikret lik bruk av sitt navn Litt derfor vi har gjort det uten bindestrek, så kan vi velge om vi vill bruke begge eller bare ett. Mitt er vanskelig å stave så det å bnare kunne bruke hans -sen navn er enkelt og praktisk. Men synes det er bra å ha beholdt mitt gamle og gjort det til mellomnavn, samt at det er stas at han hat tatt det som mellomnavn.
Arwen Skrevet 15. oktober 2004 #30 Skrevet 15. oktober 2004 Det er da for faen ingen som "påtrykker" noen noe her. En del av det å være et fritt menneske - og en fri kvinne - er å ta sine egne valg. Dersom Tex ønsker å ta sin manns etternavn, bør det være like greit som om de hadde gjort omvendt. har heller aldri skjønt hva som er undertrykkende ved å ta et eget valg, enten den ene eller andre veien. Nei, min samboer tar ikke mitt navn, jeg tar hans. Helt frivillig. Kan ikke skjønne hvorfor noen skulle føle at jeg påtrykker kvinneundertrykende holdninger ved å endre etternavn.
birgitte242 Skrevet 15. oktober 2004 #31 Skrevet 15. oktober 2004 Ja, min mann tok mitt etternavn da vi giftet oss for 7 år siden.
Pip Skrevet 15. oktober 2004 #32 Skrevet 15. oktober 2004 Ja, mannen tok mitt etternamn. Me har no same etternamn, utan mellomnamn. Kvifor? Me var samde om at me ville heite det same, begge namna vart for langt og kronglete, sådå måtte me velje eitt. Mitt vart valt fordi det har veldig få berarar (i motsetning til hans gamle, som har tusenvis), og i fylgje mannen høyrest langt stiligare ut...
Gjest Anonymous Skrevet 18. oktober 2004 #33 Skrevet 18. oktober 2004 :o Mulig jeg er veldig naiv i dine øyne, men jeg kan ikke med min beste fantasi forstå hva dette har med kvinneundertrykkelse å gjøre... ¨ Jeg føler meg da på ingen måte som en undertrykket kvinne selv om jeg har valgt å ta min manns etternavn! Hvorfor valgte jeg å ta hans navn? Fordi jeg synes det er hyggelig å hete det samme som min mann, det er en ekstra liten "tilhørighetsgreie". I vårt tilfelle var det tilfeldigvis han som hadde det navnet vi begge likte best, mens jeg hadde et veldig ordinært -sen navn som jeg ikke følte noen som helst identitetskrise ved å kvitte meg med. Og tro meg, hadde jeg hatt det fineste eller mest sjeldne navnet så hadde han tatt mitt i stedet. (kjenner også flere som har gjort det på den måten). Men å kalle det kvinneundertrykkende at jeg tar hans etternavn - det kan jeg altså ikke forstå! Hvorfor i alle dager skulle det være det - hva har dette med saken å gjøre?? Selv har jeg både høyere inntekt og lengre universitetsutdannelse enn min mann, og det er kanskje derfor jeg heller aldri har følt meg mindre verdt som kvinne? For å være helt ærlig synes jeg nesten denne holdningen din vitner om litt usikkerhet i forhold til å være kvinne.. Tilgi meg hvis jeg tar feil! Håper ikke dette innlegget ble altfor krast, jeg ble bare så utrolig provosert!! ---------------------------- Det er akkurat det jeg skriver om, det du svarer her... Morsomt at du ikke ser det :-) Og ja - jeg tilgir deg for replikken om at jeg skal være usikker i forrhold til å være kvinne. Det har selvsagt ingenting med saken å gjøre.
Catzy Skrevet 18. oktober 2004 #34 Skrevet 18. oktober 2004 Har ikke snakket så mye om det enda. Kan tenke meg at jeg tar hans i tillegg til mitt eget, og han beholder sitt. Våre evt. barn får bare hans etternavn, så de ikke må dras med sinnsykt mange navn hvis de gifter seg senere... Har 2 inngifta onkler som begge tok etternavnet til min slekt. De hadde begge to type Hansen-navn, og var mer interessert i min families navn. Syntes det var fint gjort. Catzy
magnhild Skrevet 18. oktober 2004 #35 Skrevet 18. oktober 2004 Mannen min skal ta mitt mellomnavn. så da blir vi alle hetende det samme!
Gjest Yoni Skrevet 18. oktober 2004 #36 Skrevet 18. oktober 2004 Han får selv velge om han ønsker det eller ikke. Jeg kommer uansett ikke til å ta hans fordi jeg liker mitt siden det er eksotisk og personlig. Jeg har allerede skiftet etternavn én gang, og det er nok.
Gjest på besøk Skrevet 19. oktober 2004 #37 Skrevet 19. oktober 2004 ---------------------------- Det er akkurat det jeg skriver om, det du svarer her... Morsomt at du ikke ser det :-) ? Men kjære deg... du sier jo nettopp at det å ta mannens navn er en kvinnediskriminerende holdning? (ref. sitat under) Igjen må jeg bare gjenta meg selv og si at jeg ikke med min aller beste fantasi forstår hva navnebytte har med kvinnediskriminering å gjøre! Ja!! Det plager de fleste oppegående kvinner å bli påtrykket kvinnediskriminerende holdninger!!
Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2004 #38 Skrevet 19. oktober 2004 Men kjære deg... du sier jo nettopp at det å ta mannens navn er en kvinnediskriminerende holdning? (ref. sitat under) En handling kan aldri være en holdning! Men den kan være med på å undrebygge en holdning. Det er holdningen som Tex her har om at det er "naturlig" for kvinner å bytte, men "unaturlig" for men nå bytte. Det er en klart diskriminerende holdning. De å selv bytte navn er seløfølgelig ikke en holdning, men det er en handlingn som er med på å skape samfunnet omkring oss.. Vi må alle være ansvarlige for å konsekvensene av våre handlinger.. utover det de endrer for oss personlig.
Bokalven Skrevet 19. oktober 2004 #39 Skrevet 19. oktober 2004 Jeg regner ikke med at han tar mitt (har ikke fått inntrykk av det), det får uansett bli opp til ham. For ordens skyld kan jeg nevne at det er uaktuelt for meg å ta hans navn. Mitt er kulere og mye mer personlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå