Gå til innhold

Skal mannen din bytte etternavn?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Siden det eksisterer en "skal du ta mannens etternavn"-tråd, synes jeg denne tråden bør eksistere også! :)

Her vil vi høre både om de menn som bytter helt til hennes etternavn, de som tar hennes som etternavn og beholder sitt eget som mellomnavn og de som tar konas navn som mellomnavn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke dette akkurat det samme, men jeg har både mammas og pappas etternavn. Pappas er mellomnavn, mammas er etternavn.

Gjest Anonymous
Skrevet
Nå er ikke dette akkurat det samme' date=' men jeg har både mammas og pappas etternavn. Pappas er mellomnavn, mammas er etternavn.[/quote']

Du har rett; det var ikke det denne tråden skulle være om.. Der kan du skrive om på "Barn og familie" eller noe! :roll:

Gjest Fighter
Skrevet

Mannen min tok mitt etternavn som mellomnavn. Jeg tok hans som etternavn og beholdt mitt gamle som ble mellomnavn. Så vi heter det samme!

Broren til mannen min tok forresten konas etternavn og fjerna sitt gamle helt.

Skrevet

Tittel: Skal mannen din bytte etternavn?

Nei hvorfor i all verden skulle han det? :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Tittel: Skal mannen din bytte etternavn?

Nei hvorfor i all verden skulle han det? :wink:

Nøyaktig hva jeg sier når det blir spurt om kvinner skal det.. Men da er man vist både lite respektfull og det ene med det andre..

:roll:

Skrevet

Nei, han skal ikke bytte. Og det skal ikke jeg heller. Vi beholder de etternavnene vi har, hvorfor skal noen bytte?

Gjest Anonymous
Skrevet
Nei' date= han skal ikke bytte. Og det skal ikke jeg heller. Vi beholder de etternavnene vi har, hvorfor skal noen bytte?

Dette er mitt (trådstarter) synstpunkt også.. Derfor skal verken jeg eller min mann bytte..

Men argumentasjonen er jo nøyaktig den samme for menn og kvinner..

Jeg regnet med ulike svar på denne tråden og den "motsatte tråden", men svar av typen "hvorfor skulle han det" av kvinner som selv har valgt å bytte faller jo på sin egen urimelighet.

Skrevet
men svar av typen "hvorfor skulle han det" av kvinner som selv har valgt å bytte faller jo på sin egen urimelighet.

Jeg kunne ikke vært mer enig.

Skrevet

Min mann tar mitt, og jeg hans.

Mitt blir mellomnavn og hans etternavn, fordi det klinger bra slik.

Vi vil hete det samme.

Skrevet

Ja. Vi heter det samme: mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn. Vi snakket om å bruke mitt som etternavn, men vi syntes ikke det klinger like bra. Det er noe med trykket i uttalen.

Jeg synes det er fint at vi heter det samme, og jeg er veldig glad for at det er lov å gjøre det på denne måten. Så har begge nytt navn, og begge har fått beholde sitt.

Skrevet

Min mann kvitta seg med etternavnet sitt, og sammen tok vi mellomnavnet hans (hans mors etternavn). Det er det bare familien hans som har så...

Mitt pikenavn (knis knis) er et av de mer vanlige i norge...

Skrevet

Jeg kunne ikke vært mer enig.

Hvorfor det?

Jeg syns det er helt naturlig å ta min manns etternavn, og helt unaturlig at han skulle ta mitt. Okay så jeg er gammeltradisjonist på dette området. Men plager det egentlig noen...?

Gjest Anonymous
Skrevet

Min kommende menn har allerede byttet etternavn en gang, derfor kommer han ikke til å bytte flere ganger..

Skrevet

Vi har begge kombinert etternavnene våre med bindestrek. Så nå har begge tatt til seg ett etternavn og vi heter dermed det samme.

Å bruke et av navnene som mellomnavn så vi ingen vits i, det blir bare forkortet med initialen uansett. Men med bindestrek så teller .....-...... som ett eneste etternavn, og begge har tatt til seg et navn. To fluer en i en smekk.

Skrevet
Å bruke et av navnene som mellomnavn så vi ingen vits i, det blir bare forkortet med initialen uansett. Men med bindestrek så teller .....-...... som ett eneste etternavn, og begge har tatt til seg et navn. To fluer en i en smekk.

Dette skjønner jeg ikke. Hvis du orker å skrive hele navnet med bindestrek, orker du vel skrive det uten også?

Jeg synes dessuten det er greit å kunne velge om jeg vil presentere meg med det lange navnet eller om jeg vil forkorte det. Det gjelder både skriftlig og muntlig. Og det er ganske hyggelig når jeg hører at mannen min bruker det nye mellomnavnet sitt, selv om han egentlig ikke MÅ.

Jeg mener ikke å kritisere deres valg, altså! Jeg måtte bare kverulere litt om argumentasjonen. :wink:

Skrevet
Så har begge nytt navn, og begge har fått beholde sitt.

:klappe: Jeg er veldig begeistret for at det blir mer og mer vanlig at begge tar hverandres navn, eventuelt at mannen tar hennes. Vi har snakket om det og funnet ut at løsningen for oss blir at hver beholder det man har fra før. Vi har relativt lange etternavn begge to og i tillegg har jeg to fornavn. Men barna våre vil nok få begge.

Skrevet

Mannen min kommer ikke til å ta mitt etternavn når vi gifter oss - helt uaktuelt for han, sier han! :wink:

Jeg kommer antakelig til å ta hans etternavn i tillegg til mitt eget - syns det er fint å ha samme etternavn!

K

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg syns det er helt naturlig å ta min manns etternavn, og helt unaturlig at han skulle ta mitt. Okay så jeg er gammeltradisjonist på dette området. Men plager det egentlig noen...?

Ja!! Det plager de fleste oppegående kvinner å bli påtrykket kvinnediskriminerende holdninger!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...