Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2004 #21 Skrevet 11. oktober 2004 Fra gammelt av hadde man ringen på venstre finger i Norge også, fordi den er nærmest hjertet!! Pussig egentlig at vi er det "eneste" landet som bruker høyre finger... I hvertfall, vi har ringen på venstre finger nå som vi er forlovet - når vi gifter oss flytter vi den over på høyre.. Dette fordi vi skal bruke de samme ringene, og da får vi et skille mellom forlovet og gift.
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2004 #22 Skrevet 11. oktober 2004 Hei Grattis med forlovelse! Jeg er forlovet og går med ringen på venstre hånd. Han har ikke ring. Til bryllupet skal vi bytte ringer, og da skal vi ha de på høyre hånd. skjønner ikke helt de som bruker samme ringer til forlovelse og bryllup, og har den på samme hånd... en kan jo ikke lenger se om folk har gifta seg eller er forlovet... trodde det var helt vanlig å bytte finger jeg..
Gjest Tex Skrevet 11. oktober 2004 #23 Skrevet 11. oktober 2004 Nå må du gi deg!! Norsk tradisjon har da alltid vært høyre hånd.. Skjuz miii...? Lese grundig kanskje? Norsk tradisjon er både å ha samme ring som forlovelses og giftering og å ha to forskjellige ringer til disse formålene. Jeg har da vitterlig ikke sagt et ord om høyre eller venstre hånd...? Forøvrig er norsk tradisjon når det gjelder på hvilken hånd en skal bære gifteringen at den skal bæres på høyre hånd, det har du helt rett i. Jeg har min på høyre, der jeg hadde forlovelsesringen min, som nå sitter på venstre hånd.
nat26 Skrevet 11. oktober 2004 #24 Skrevet 11. oktober 2004 Vi skal bruke forlovelsesringene som gifteringer' date=' og har dem på høyre hånd.[/quote'] Samme her
Vivekke Skrevet 11. oktober 2004 #25 Skrevet 11. oktober 2004 Vi skal bruke forlovelsesringene som gifteringer (det er jo helt frivillig)' date= og vi har dem på høyre hånd. Vi har også valgt denne løsningen! Litt før vi gifter oss kommer vi til å levere ringene våre inn til gullsmeden til polering - slik at de er flotte og blanke på den store dagen!
Vivekke Skrevet 11. oktober 2004 #27 Skrevet 11. oktober 2004 Jepp' date= vi skal også polere, og få gravert inn bryllupsdatoen. Forlovelsesdato har vi ikke gravert inn, vi tenkte det blir litt uvesentlig etter at vi har giftet oss, da er det bryllupsdatoen som teller. Der har vi et problem, ihverfall jeg.... Vi graverte inn forlovelsesdatoen, og på min lille ring er det dårlig med plass til enda en dato... Lurer litt på hva jeg skal gjøre - fjerne forlovelsesdatoen? Klarer sikkert å få presset inn en dato til, men det blir vel ikke særlig pent :-?
starie Skrevet 12. oktober 2004 #29 Skrevet 12. oktober 2004 Jeg fikk egen forlovelsesring, han hadde ingen. Kjøpte oss nye gifteringer sammen, og disse skal være på høyre hånd. Forlovlsesringen setter jeg på venstre hånd. Slik ville jeg også gjort det. Synes det hørest stusselig ut å ikke bli fridd til med en skikkelig diamantring, men heller gå ut sammen for å kjøpe forlovelsesringer etter frieriet. Og det må da være forferdelig kjedelig å bruke forlovelsesringene som giftering?
Vivekke Skrevet 12. oktober 2004 #30 Skrevet 12. oktober 2004 Synes det hørest stusselig ut å ikke bli fridd til med en skikkelig diamantring, og gå ut sammen for å kjøpe forlovelsesringer etter frieriet. Og det må da være forferdelig kjedelig å bruke forlovelsesringene som giftering? Skjønner godt tankegangen din! Jeg hadde også først lyst på en egen forlovelsesring. Men kjæresten protesterte... han ville også ha et "bevis" på at han var forlovet! Er blitt kjempe glad i ringen min, og kommer ikke til å synes at det er kjedelig at den også skal bli brukt som giftering. Føler meg "naken" dersom ringen ikke er på høyre ringfinger - så jeg er veldig glad for at jeg slipper å flytte den!
Arkana Skrevet 12. oktober 2004 #31 Skrevet 12. oktober 2004 Kjedelig? Langt i fra. Hvorfor skulle det være det? Er poenget å ha flest mulig ringer? Og jeg synes det er viktig at man liker en ring man skal gå med resten av livet. Heldigvis kjenner sambo meg så godt at han visste jeg ville velge ring selv, så han fridde uten ring. Dessuten, poenget med et frieri er jo ikke ringene, men det at man bestemmer seg for å gifte seg og leve resten av livet sammen.
cecily Skrevet 12. oktober 2004 #32 Skrevet 12. oktober 2004 Synes det hørest stusselig ut å ikke bli fridd til med en skikkelig diamantring, men heller gå ut sammen for å kjøpe forlovelsesringer etter frieriet. Og det må da være forferdelig kjedelig å bruke forlovelsesringene som giftering? :o Eh, javel? Da er jeg en kjedelig og stusselig person. Og jeg må si jeg trives svært godt med det. Jeg er ikke så kravstor at jeg absolutt måtte bli fridd til med en diamantring. Skulle tro at det var ringene som teller og ikke selve frieriet/giftermålet.
Vivekke Skrevet 12. oktober 2004 #33 Skrevet 12. oktober 2004 Kjedelig? Langt i fra. Hvorfor skulle det være det? Er poenget å ha flest mulig ringer? Og jeg synes det er viktig at man liker en ring man skal gå med resten av livet. Heldigvis kjenner sambo meg så godt at han visste jeg ville velge ring selv, så han fridde uten ring. Dessuten, poenget med et frieri er jo ikke ringene, men det at man bestemmer seg for å gifte seg og leve resten av livet sammen. Kunne ikke sagt det bedre selv For min egen del passer det ihvertfall veldig godt å bruke den samme ringen til både forlovelse og giftemål. Jeg er ikke noe "smykkemenneske" og bare det å måtte venne seg til å ha på seg en ring hele tiden, har vært litt rart... (men ikke nå lenger! ) Glad jeg slipper å ha 2 ringer som jeg "må" ha på meg hele tiden! Men det er meg...
Lullu Skrevet 12. oktober 2004 #34 Skrevet 12. oktober 2004 Og jeg må si jeg trives svært godt med det. Jeg er ikke så kravstor at jeg absolutt måtte bli fridd til med en diamantring. Jeg fikk diamantring av min kjære, og føler meg absolutt ikke kravstor av den grunn Det passet oss perfekt å kjøpe gifteringene sammen. Er en ring vi skal gå med for alltid, og da er det jo greit å være enige i hvordan de ser ut. En forlovelsesring betyr ikke "all verden" for oss. Det er jo bryllupsdagen vi kommer til å feire, ikke dagen vi forlovet oss. Det at jeg "må" gå med to ringer hele tiden, er da ikke verdens største problem? Er gifteringen som er viktigst for meg, men forlovelsesringen betyr jo selvsagt også mye. Dømmer ikke det ene eller det andre, er jo helt opp til hver enkelt hva man velger å gjøre. Har alltid drømt å få en diamantring i forbindelse med frieriet, og det fikk jeg. Ingen som kan fortelle meg hva jeg har lov å drømme om vel?
starie Skrevet 12. oktober 2004 #35 Skrevet 12. oktober 2004 Jeg fikk diamantring av min kjære, og føler meg absolutt ikke kravstor av den grunn Det passet oss perfekt å kjøpe gifteringene sammen. Er en ring vi skal gå med for alltid, og da er det jo greit å være enige i hvordan de ser ut. En forlovelsesring betyr ikke "all verden" for oss. Det er jo bryllupsdagen vi kommer til å feire, ikke dagen vi forlovet oss. Det at jeg "må" gå med to ringer hele tiden, er da ikke verdens største problem? Er gifteringen som er viktigst for meg, men forlovelsesringen betyr jo selvsagt også mye. Dømmer ikke det ene eller det andre, er jo helt opp til hver enkelt hva man velger å gjøre. Har alltid drømt å få en diamantring i forbindelse med frieriet, og det fikk jeg. Ingen som kan fortelle meg hva jeg har lov å drømme om vel? Jeg er så enig! Det er ikke det at ringene i seg selv betyr noe, men forlovelse og giftemål er to vidt forskjellige ting og jeg kan ikke bruke samme ring til begge.
ragsan Skrevet 12. oktober 2004 #36 Skrevet 12. oktober 2004 Dette er da vel også helt forskjellig fra menneske til menneske? Hadde min kjære fridd med diamantring hadde han risikert å få nei til svar - jeg liker ikke å gå med smykker og synes faktisk at de fleste diamantringer er direkte stygge (i hvert fall på meg), og siden han godt visste dette før han fridde ville det jo vært helt høl i hue om han hadde brukt en formue på en ring jeg ikke ville ha... Den ringen jeg fikk (vi har identiske ringer, et bredt, enkelt bånd i hvitt gull) er jeg blitt veldig glad i, og har ingen planer om å ta den av fingeren i det hele tatt - vi har allerede bryllupsdatoen gravert, og jeg har ikke lyst til at ringen skal pusses (jeg liker at den ser velbrukt ut). Men det er altså meg... De som har drømt om frieri med diamantring bør jo få det - noe av poenget er vel at han du gifter deg med skal være han som oppfyller drømmene dine (men det kan vel være lurt å sørge for at han vet hva drømmen din er ). Og hvilken finger man velger å ha ringen på synes jeg også må være opp til den enkelte. Smak og behag og alt det der...
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #37 Skrevet 12. oktober 2004 Det er ikke det at ringene i seg selv betyr noe' date=' men forlovelse og giftemål er to vidt forskjellige ting og jeg kan ikke bruke samme ring til begge.[/quote'] Du kan ikke bruke samme ring?? :o Si vil, så tror jeg deg kanskje.. Jeg er enig i at forlovelse og giftemål er vidt forskjellige ting, men jeg ser ikke hvorfor man må ha egne ringer til begge deler av den grunn. Jeg ser i alle fall ingen grunn til å rakke ned på andres valg av en slik liten detalj (som ikke burde bety noe for noen andre enn dem det gjelder) Selv har jeg ingen ring før vi blir gift.. og det synes jeg ikke er det spro "trist"..
Edie Skrevet 12. oktober 2004 #38 Skrevet 12. oktober 2004 Vi har begge forlovelsesring på høyre hånd og skal bruke de samme til gifteringer. Det er oss. Folk må da få lov til å gjøre akkurat hva de vil! Hadde man lyst på diamantring og fikk det - heldiggris. Ville man begge ha enkel forlovelsering og fikk det - heldigris! Og ja, forlovelse og giftemål er to vidt forskjellige ting. Men jeg håper på en litt mer minnerik bryllupsdag enn at jeg må ha to ringer for å skille forlovelsen og bryllupsdagen fra hverandre... Men har man lyst på det -værsågod!
Lullu Skrevet 12. oktober 2004 #39 Skrevet 12. oktober 2004 Hadde min kjære fridd med diamantring hadde han risikert å få nei til svar - jeg liker ikke å gå med smykker og synes faktisk at de fleste diamantringer er direkte stygge (i hvert fall på meg)' date=' og siden han godt visste dette før han fridde ville det jo vært helt høl i hue om han hadde brukt en formue på en ring jeg ikke ville ha...[/quote'] Vet at du har satt ting på spissen, men takket nei til frieriet utifra hvordan ring han hadde kjøpt? Hadde sagt ja uansett jeg - om det hadde vært "en strå-ring" også. Men det er vi vel alle enige i tipper jeg. Min diamantring er flott syntes selvsagt jeg, og er ikke bekymret for at den kostet mye. Vet med sikkerhet at den ikke var av de dyreste :-) Men de som har råd til å bruke en formue på en forlovelsesring - go ahead. Godt vi alle har forskjellige ønsker mener nå jeg.
ragsan Skrevet 12. oktober 2004 #40 Skrevet 12. oktober 2004 Vet at du har satt ting på spissen' date=' men takket nei til frieriet utifra hvordan ring han hadde kjøpt? [/quote'] Har selvsagt satt det litt på spissen, men i og med at han hadde fått helt klar beskjed (ikke noe forsiktig hinting her i gården) om at diamantring ville jeg IKKE ha, så hadde jeg jo begynt å lure på om han i det hele tatt hørte på noe jeg sa dersom han hadde møtt opp med det, så da hadde det nok ikke kommet et "ja" sånn helt uten videre... Det er altså ikke ringen (smaken hans) jeg ville protestert på, men den totale mangelen på hensyn til hva jeg ønsket - ikke noe særlig godt utgangspunkt for et ekteskap. Har du LYST på en diamantring er det jo ikke bortkastede penger - så i det tilfelle er det selvsagt go ahead as you please.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå