Gå til innhold

ringer og finger?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Min kjære har fridd og vi skal ut å kjøpe ringer :-)

Bruker dere forlovelsesringene som gifteringer? Og hvilken finger skal den på?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

DERE gjør selvfølgelig akkurat det derre vil...

Men norsk tradisjon er å ha samme ringer til forlovelse og som gifteringer. Når man er gift skal disse i alle fall på høyre hånd. Og det er jo vanlig å ha ulik str på høyre og venstre hånds ringfinger, så der er ikke vanlig å "bytte over" (i alle fall ikke etter det jeg kjenner til)

Gratulerer forresten :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi kjøpte nye ringer. Og jeg har gifteringen på venstre hånd mens kjæresten har den på høyre. Så smak og behag.

Skrevet

Jeg fikk en gullring med sten som forlovelsesring av min kjære, han hadde ingen ring. Da vi gifta oss kjøpte vi glatte ringer, så nå har jeg begge ringene på samme finger på venstre hånd.

Skrevet

Vi skal bruke forlovelsesringene som gifteringer (det er jo helt frivillig), og vi har dem på høyre hånd.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det å ha gifteringen på venstre hånd er å undergrave særegne norske tradisjoner.. Jeg synes det er lite respektfult!!!

Skrevet
Det å ha gifteringen på venstre hånd er å undergrave særegne norske tradisjoner.. Jeg synes det er lite respektfult!!!

Jeg synes du skal ha litt mere respekt for andre sine valg når du ikke vet årsaken til de valgene folk gjør. Jeg har slitt mye med vond nakke og vonde armer. Høyre er handa man som oftest bruker til å styre musa, og derfor var den hos meg spesielt ille. Hadde jeg ikke hatt ringene på venstre hånd måtte jeg ha latt være å gå med ring i lange perioder.

Gjest Tiny i.i.
Skrevet

Vi skal bruke forlovelsesringene som gifteringer, og har dem på høyre hånd.

Skrevet

Signerer! :)

Skrevet

Samme her - og vi har allerede bryllupsdatoen gravert (tok den i samme slengen som navnene når vi hadde forlovet oss...)

Gjest blyg(ikke logget inn)
Skrevet

Hei.

Jeg ble fridd til med diamantring i hvitt gull. Denne bar jeg på høyre hånd frem til bryllupet. (Min mann hadde ikke ring)

Når vi giftet oss, hadde vi kjøpt glatte gull ringer, som vi begge bærer på høyre hånd, og jeg har nå forlovelsesringen på venstre hånd.

Jeg synes det er fritt frem hvilken hånd man ønsker å ha ringen på, og det har ingenting med dårlig respekt for særegne norske tradisjoner å velge venstre hånd til gifteringen. Noen ønsker høyre hånd, andre ønsker venstre hånd, noen ønsker å gifte seg i kirken, andre gifter seg borgerlig, noen bærer hvit kjole andre velger noe annet, noen har stor fest, andre feirer ute på restaurant med de nærmeste.... folk er forskjellige!!!

blyg :)

Skrevet

Men norsk tradisjon er å ha samme ringer til forlovelse og som gifteringer.

Norsk tradisjon er at begge deler er like vanlig.

Skrevet
samme her....... :wink:
Gjest Anonymous
Skrevet

Norsk tradisjon er at begge deler er like vanlig.

Nå må du gi deg!! Norsk tradisjon har da alltid vært høyre hånd..

De siste årene har venstre blitt tatt i bruk av folk som vil være "internasjonale", men vanlig har det heldigvis slett ikke blitt.. (og jeg håper det aldri blir det)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor i alle dager bryr du deg så mye med hvilken finger folk har gifteringen sin på da Gjest?

:roll:

Jeg har den ikke der for å være internasjonal. mEn fordi jeg har en arvering på høyre, som bare passer på høyre.

Skrevet

Gjest har helt rett, norsk tradisjon er at ringene bæres på høyre hånd, for det var den hånden man sverget med. I flere land er venstre hånd det vanlige, fordi det er hånden nærmest hjertet.

Skrevet

Jeg fikk egen forlovelsesring, han hadde ingen.

Kjøpte oss nye gifteringer sammen, og disse skal være på høyre hånd.

Forlovlsesringen setter jeg på venstre hånd.

Skrevet
Og det er jo vanlig å ha ulik str på høyre og venstre hånds ringfinger, så der er ikke vanlig å "bytte over" (i alle fall ikke etter det jeg kjenner til)

Jeg har en ring som jeg nå bruker på høyre ringfinger (som ikke har noe med gifting og forlovelse å gjøre) som jeg har tenkt å få utvidet (jeg er en av de få (?) som har tykkere finger på venstre enn høyre hånd) så jeg kan bruke den på venstre hånd i stedet når jeg etter hvert (om en måned.. i dag :o )får giftering på høyre hånd..

Så det er mulig å "bytte over" for dem som ønsker det.. ;) (bare til opplysning)

Skrevet

Det er temmelig drøyt å håndheve. Pleier du si det til folk du treffer?

høyre eller venstre hånd er da en bagatell!

m

Skrevet

Folk får da ha giftering/forlovelsesring på hvilken hånd de vil?

Tradisjonen i mitt hjemland er venstre hånd (nærmest hjertet), mens i Norge er det høyre hånd. (Dessuten kan man jo legge høyre hånd på hjertet.) :tunge1:

Sånn rent personlig synes jeg det er finest om det ikke er andre ringer på den hånden hvor giftering/forlovelsesring er, men det er jo en smakssak. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...