AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #1 Skrevet 17. januar 2016 I en skoleklasse har man elever på hele spekteret, både svake, middels og sterke elever. I år overtok jeg en 4.klasse med en gutt som gikk utenfor dette spektere, og som så ut til å kjede seg veldig. Han hadde ikke særlig gode resultater på de første testene jeg gav ham, men når jeg underviser tar han alt svært raskt. Etterhvert som jeg har blitt bedre kjent med ham har jeg forstått at han er såkalt "evnerik" (svært høy IQ). Jeg har ikke jobbet med slik barn før, og det er lite hjelp å hente hos PPT (de har ikke så mye erfaring, og sier bare at vi må gi "dypere" oppgaver). Ofte blir begavede barn sett på som late av lærene sine fordi de ikke liker repetisjonsoppgaver. De begynner gjene å kjede seg allerede tidlig på barneskolen. De møter ikke nok motstand, så når de møter motstand (gjerne seint på ungdomsskolen eller starten av videregående) vet de ikke hvordan de skal håndtere det. Mange dropper ut av skolen. Dette vil jeg selvfølgelig unngå! Jeg prøver å gi gutten oppgaver på sitt nivå, men det hender innholdt blir for voksent for ham. Nå trenger jeg tips til oppgaver, nettsider o.l. som egner seg for smarte barn i denne aldersgruppen og annet som kan hjelpe meg å undervise ham. Jeg har planer om å melde meg på et kurs i regi av mensa, men i mellomtiden hadde det vært fint om noen hadde noen ideer her. Anonymkode: 1044a...989
Frostrose Skrevet 17. januar 2016 #2 Skrevet 17. januar 2016 Jeg anbefaler seg å ta en titt på denne siden, startet av foreldre med begavede barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå