Gå til innhold

Synes dere gapestokk burde innføres som straffemetode ?

Anbefalte innlegg

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Synes dere at Norge burde gjeninnføre gapestokken som en straffemetode igjen ?

For eksempel om man gjør en mindre forbrytelse som f.eks stjele en sjokolade i butikken. Så får man 5 timer eller noe i gapestokken. 

Eller om man glemmer å levere en bok tilbake til biblioteket i tide. Så får man 1-2 timer i gapestokken.

At man maks kan får 12 timer i gapestokken Noe man kunne fått om man hadde stjålet noe som hadde kostet mer en 500 kroner.

Eller ville dette vært galskap ? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det hadde hatt lite for seg. Å stjele en sjokolade kan være et hint om at et barn sliter hjemme eller en forelder som lever i fattigdom. Klart det ikke er greit å stjele for det om, men å stille noen ut for sine synder vil bare gjøre ting verre mener nå jeg. Og angående mindre forbrytelser så er vel det det minste problemet vi har. Hadde vært unødvendig å bruke ressurser på å bygge gapestokker. 

• Liker 2
Skrevet

Hva er gapestokk?

Anonymkode: 73eae...892

Skrevet (endret)

Nei, men frister å gjøre det med voldtektsmenn og de som klår og trakasserer.

Endret av Sofia123
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er gapestokk?

Det vil ta deg  2 sekunder ved å finne det ut om du bruker noe som heter Google.

Skrevet
12 timer siden, Version 2.0 skrev:

Synes det hadde hatt lite for seg. Å stjele en sjokolade kan være et hint om at et barn sliter hjemme eller en forelder som lever i fattigdom. Klart det ikke er greit å stjele for det om, men å stille noen ut for sine synder vil bare gjøre ting verre mener nå jeg. Og angående mindre forbrytelser så er vel det det minste problemet vi har. Hadde vært unødvendig å bruke ressurser på å bygge gapestokker. 

Det stjelest mest for spenningensskyld. Oppegående damer som har hus, mann, barn, god jobb og stabilt liv er de som er høyest på listen, og de trenger et adrenalinkick for å gjøre den grå dagen mer spennende. 

Skrevet
10 timer siden, Dwight skrev:

Det stjelest mest for spenningensskyld. Oppegående damer som har hus, mann, barn, god jobb og stabilt liv er de som er høyest på listen, og de trenger et adrenalinkick for å gjøre den grå dagen mer spennende. 

Noen gjør det ja, jeg er klar over det. Dette gjelder imidlertid ikke alle. Når det gjelder barn/tenåringer for eksempel, er det ikke bare de velstående som stjeler. 

Gjest Genevieve
Skrevet

Nettroll burde identifiseres og settes i gapestokk.

Skrevet

Sosiale medier er nåtidens gapestokk

Anonymkode: 1a899...dd8

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er gapestokk?

1930969-11-1425204551221.jpg

Anonymkode: 40b54...850

Skrevet
Den 17.1.2016 at 22.32, Balian de Ibelin skrev:

Synes dere at Norge burde gjeninnføre gapestokken som en straffemetode igjen ?

For eksempel om man gjør en mindre forbrytelse som f.eks stjele en sjokolade i butikken. Så får man 5 timer eller noe i gapestokken. 

Eller om man glemmer å levere en bok tilbake til biblioteket i tide. Så får man 1-2 timer i gapestokken.

At man maks kan får 12 timer i gapestokken Noe man kunne fått om man hadde stjålet noe som hadde kostet mer en 500 kroner.

Medieval madness. Sharia lite?

Skrevet

Jeg synes ikke det høres ut som en god ide, og tror det ville hatt lite for seg. Jeg tror ikke det er en god effektiv behandling av kriminelle for å få de til å slutte med kriminalitet. Og som det nevnes over her så tenker jeg på små barn eller andre som stjeler av andre grunner enn spenningen. Da vil ikke en gapestokk hjelpe til med å oppdage disse grunnene. 

Hva mener du selv, TS? :) 

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet (endret)
Den 19.1.2016 at 2.12, Random skrev:

Medieval madness. Sharia lite?

Gapestokk ble brukt lenge etter middelalderen. Faktisk så ble det mest brukt på 1700 tallet. 

1 time siden, Cambria skrev:

Hva mener du selv, TS? :) 

Jeg synes det hadde vært greit. Selvsagt bare for personer over 18 år.

Endret av Balian de Ibelin
Skrevet
1 time siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg synes det hadde vært greit. Selvsagt bare for personer over 18 år.

Nå ble jeg nysjerrig på hvorfor. Det er et tema jeg selv egentlig aldri har tenkt som aktuelt idag, og mener jo fortsatt ikke det er det. Men spennende å høre/lese om andre sine tanker om det. Spesielt når de er uenige med meg :) 

Tror du dette ville vært avskrekkende så folk ikke gjorde kriminelle handlinger? Bør alle handlinger føre til gapestokk? Hva med folk som trenger psykologisk behandling i tilegg, skal de få det etterpå eller holder det med gapestokk? Og tenker du det bør være fengselsstraff i tilegg? Isåfall hvorfor/hvorfor ikke? :) 

Skrevet
Den 1/18/2016 at 10.57, Balian de Ibelin skrev:

Det vil ta deg  2 sekunder ved å finne det ut om du bruker noe som heter Google.

Nei, det kommer av på internetthastigheten 8 hvor raskt vedkommende skriver ordet.

Anonymkode: 46c17...d8a

Skrevet (endret)

Gapestokk er "ut", nå nærmer Sharia seg så da blir det nok avstraffelser i fleng

Steiner og stokker har vi jo nok av her til lands  😊

Endret av EvaLena
  • Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kommer av på internetthastigheten 8 hvor raskt vedkommende skriver ordet.

Anonymkode: 46c17...d8a

Point_over_your_head.jpg

Skrevet
Den 17.1.2016 at 22.32, Balian de Ibelin skrev:

Jo, i stor grad.

Skrevet

Nei, jeg mener den gikk av moten på 1700-tallet en gang. 

Skrevet

gapestokk pga stejling? det syntes jeg er litt for strengt.

Anonymkode: 8c7f1...62f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...