Gå til innhold

sliter med å forstå kaloribrenning av trening

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg går nå på diett - 1300 kalorier om dagen, og det går ganske greit. Jeg går ikke på treninssenter, men jeg har en hobby som gjør at jeg noen dager går veldig mye. I dag var jeg ute og gikk i fem og en halv time. Det var for det meste bortover, men gikk også opp på en ganske høy ås. Jeg bruker vektklubb.no, og hvis jeg legger inn "gå, lett" så brenner man ca. 70 kalorier i halvtimen på dette? Jeg føler at det blir så utrolig mye, og jeg klarer ikke å få meg selv til å spise over 700 kalorier ekstra i dag bare fordi jeg gikk meg en lang tur.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vektklubb er mye mer sparsommelige med kalorier på trening enn apper som f.eks. Endomondo. Har lest at de gjør det med vilje. 700 kcal på 5,5 timer gåing høres ikke i det hele tatt for mye ut. 

Du trenger ikke spise treningskaloriene. Jeg spiser aldri alle, men de dagene jeg løper langt pleier jeg å lage noe ekstra godt til middag e.l. Jeg løper som regel langtur lørdag eller søndag, så da dekker det stort sett helgekosen.

Anonymkode: ae919...244

Skrevet

Hei.. Hvor mye du forbrenner kommer ann på mange ting. Hvor mye du veier- intensitet- puls osv.... En pulsklokke kan gi en god indikator. Bare et tips:)

Skrevet

Det jeg lurer på er hvorfor du tror det er bra for deg å sulte kroppen din og slite den ut i samme slengen? Du bare tærer på kroppen på en dårlig måte.

Anonymkode: 76be3...18e

• Liker 1
Skrevet

Hvis du sulter deg så vil du bare gå enda raskere opp i vekt hvis du begynner å spise tilnærmet normalt igjen.

Gjest Linaria
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurer på er hvorfor du tror det er bra for deg å sulte kroppen din og slite den ut i samme slengen? Du bare tærer på kroppen på en dårlig måte.

Anonymkode: 76be3...18e

Det kan godt være at tråden her ble misforstått for jeg tror absolutt ikke at dette er bra for meg, og det var derfor jeg lurte på dette. Jeg ønsker å gå ned i vekt på en forsvarlig måte, og prøver å følge opplegget jeg har fått i vektklubb. Jeg går ikke på tur for å forbrenne kalorier og slite meg ut/sulte meg. Jeg går på tur fordi det er gøy, og hvis jeg virkelig har forbrent 800 kalorier av denne gåturen, så kan jeg fint spise 800 kalorier ekstra i dag. Problemet er at jeg har vendt meg til at nå skal jeg spise 1300 kalorier om dagen, og da blir det vanskelig å plutselig gå over til 2100 fordi jeg har tatt meg en søndagstur. Jeg greier liksom ikke å tro på at jeg kan spise SÅ mye ekstra, og jeg trenger at folk sier "jo, du kan faktisk spise så mye ekstra, for selv om du ikke ble sliten av turen, så forbrant du masse kalorier". 

Jeg har gått ned i vekt gjennom vektklubb før, og det gikk helt fint. Gikk ikke veldig fort opp i vekt da jeg gikk tilbake til vanlig kosthold.

Skrevet

Tommelfingerregelen er 1 kcal pr kg kroppsvekt pr km.

Gikk du 20 km, og du veier ca 70 kg vil du ha forbrent ca 1400 kcal i løpet av turen.  Mer hvis du gikk lengre, mindre hvis du gikk kortere.

Anonymkode: 41eb3...e45

Skrevet

Du trenger ikke spise kaloriene samme dag. Det jevner seg ut over uka. Men med 5 timer i bevegelse bør du få i deg noe ekstra  den dagen også.

Anonymkode: ae919...244

Skrevet
6 timer siden, Linaria skrev:

Det kan godt være at tråden her ble misforstått for jeg tror absolutt ikke at dette er bra for meg, og det var derfor jeg lurte på dette. Jeg ønsker å gå ned i vekt på en forsvarlig måte, og prøver å følge opplegget jeg har fått i vektklubb. Jeg går ikke på tur for å forbrenne kalorier og slite meg ut/sulte meg. Jeg går på tur fordi det er gøy, og hvis jeg virkelig har forbrent 800 kalorier av denne gåturen, så kan jeg fint spise 800 kalorier ekstra i dag. Problemet er at jeg har vendt meg til at nå skal jeg spise 1300 kalorier om dagen, og da blir det vanskelig å plutselig gå over til 2100 fordi jeg har tatt meg en søndagstur. Jeg greier liksom ikke å tro på at jeg kan spise SÅ mye ekstra, og jeg trenger at folk sier "jo, du kan faktisk spise så mye ekstra, for selv om du ikke ble sliten av turen, så forbrant du masse kalorier". 

Jeg har gått ned i vekt gjennom vektklubb før, og det gikk helt fint. Gikk ikke veldig fort opp i vekt da jeg gikk tilbake til vanlig kosthold.

Hvorfor ikke heller justere det vanlige kostholdet ditt slik i tråd med ønsket vekt og nåværende aktivitetsnivå? 1300 kalorier høres ikke sunt ut. Med mindre du er en spurv som skal veie ca 45 kilo.

Slik jeg ser det, dersom du hadde godt nok kjennskap til kaloriinnholdet i den maten du spiser til vanlig, når du ikke er på en spesialdiett, så ville du kanskje være stabil på din ideelle vekt.

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet
29 minutter siden, Mann 42 skrev:

Hvorfor ikke heller justere det vanlige kostholdet ditt slik i tråd med ønsket vekt og nåværende aktivitetsnivå? 1300 kalorier høres ikke sunt ut. Med mindre du er en spurv som skal veie ca 45 kilo.

Slik jeg ser det, dersom du hadde godt nok kjennskap til kaloriinnholdet i den maten du spiser til vanlig, når du ikke er på en spesialdiett, så ville du kanskje være stabil på din ideelle vekt.

Det var 1300 jeg fikk utdelt av vektklubb. Kan godt spise 100 - 200 mer om 1300 er for lite. 
Aktivitetsnivået mitt kan variere veldig. Noen dager går jeg ikke i det hele tatt, nadre dager går jeg mange timer. Er det jeg synes er litt vanskelig.

Jeg har grei kjennskap til kalorier i det jeg spiser til vanlig. Problemet er at jeg ofte ikke bryr meg om det. Og nå vil jeg ned på min ideelle vekt og da må jeg jo forbrenne mer enn jeg får i meg? 

Skrevet
Den 18.1.2016 at 11.38, Linaria skrev:

Det var 1300 jeg fikk utdelt av vektklubb. Kan godt spise 100 - 200 mer om 1300 er for lite. 
Aktivitetsnivået mitt kan variere veldig. Noen dager går jeg ikke i det hele tatt, nadre dager går jeg mange timer. Er det jeg synes er litt vanskelig.

Jeg har grei kjennskap til kalorier i det jeg spiser til vanlig. Problemet er at jeg ofte ikke bryr meg om det. Og nå vil jeg ned på min ideelle vekt og da må jeg jo forbrenne mer enn jeg får i meg? 

Jeg har lest ett eller annet sted at faktisk forskning viser at også vekttap som følge av ekstreme kurer holder seg en god stund. Så påstanden om at det eneste saliggjørende er en permanent omlegging av livsstilen er muligens en myte. I det minste skjer ikke svingningene i vekt riktig så raskt som uttrykket "yoyo-slanking" antyder.

Men det er ikke til å komme forbi at man vil returnere til å bli overvektig dersom man ikke gjør noe for å hindre det, dvs gjennom å , hrm, bry seg. Permanent.
Når man ikke har den kontakten man ideelt sett skal ha med kaloribehovet sitt, og i prinsippet ubegrenset med mat, så er man dømt til å bli overvektig med mindre man spiser med fullt overlegg.

Jeg befinner meg nok litt der du er, siden jeg også er på slankern. Men jeg har et romslig kaloribudsjett, og når (hvis) dette blir såpass "second nature" at jeg ikke tenker på hva jeg skal/kan spise hele tida, så kommer det til å være ganske komfortabelt å være kalorinazi.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...