Gå til innhold

Svigerinnen min lyver konstant, klarer ikke å stole på noe hun sier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først av alt, jeg er helt 100% sikker på at hun lyver mye. Vi filmer mange familiesammenkomster, f.eks bursdager, ferieturer osv, derfor har jeg til en viss grad mulighet til å gå tilbake for å se hva som faktisk er sagt i tilfeller hvor jeg måtte være i tvil. 

Hun lyver om alt mulig, fra de helt små tingene til større, og det sliter på meg. 

Eksempler: 

- Hun er gravid, og en dag forteller hun at "det er så slitsomt å ha et risikosvangerskap, jeg må på kontroller hver eneste uke". Senere sier hun "jeg liker ikke måten det norske helsevesenet behandler gravide. Jeg har bare vært på en kontroll utenom ultralyd i uke 19, det er alt for dårlig oppfølging!"

- "Jeg kan ikke spise disse tacolefsene, jeg har glutenallergi", og senere "jeg er så glad jeg ikke har noen allergier, det må være så slitsomt å passe på hva man spiser hele tiden". 

- "Har du vært i Kina? Så kult! Jeg håper jeg får sjansen til å dra dit en gang. Jeg har aldri vært utenfor Europa." Og senere: "Jeg har vært i Kina, det er i grunnen litt oppskrytt. Jeg ville ikke reist dit igjen".

Hun har løyet om alt mulig, jeg tar henne i løgn omtrent hver eneste gang jeg treffer henne. Jeg kan sikkert nevne 100 eksempler på når jeg kan bevise at hun ikke holder seg til den samme historien, men endrer fakta slik det passer henne der og da. 

Problemet er at jeg har en datter på to år, som min svoger og svigerinne gjerne vil se mer enn de gjør. De vil ha henne med på tur, ha henne på overnatting osv. Jeg tør ikke. Det skyldes mye at min datter ikke snakker så godt enda, så jeg kan ikke sjekke med henne hva som har skjedd når hun er hos dem - og jeg stoler ikke ett sekund på sigerinnen min, så jeg tar ikke hennes ord for at datteren min har det greit hos dem. 

Jeg har prøvd å snakke med svigerinnen min om det, men hun blir bare dødelig fornærmet over at jeg "anklager henne for å lyve". Svogeren min nytter det heller ikke å snakke med, han sier bare at han "stoler 100% på henne", og vil ikke snakke mer om det. 

Jeg vet ikke hva jeg burde gjøre. Jeg tør ikke la dem ha datteren min hos seg, og det nytter ikke å snakke med dem. Samtidig maser de og mine svigerforeldrene om å ha datteren min på besøk hele tiden, tar ikke nei for et nei, og mener at jeg "splitter og ødelegger familien". Skogen og svigerinne min leier hos svigerforeldrene mine, så om hun er hos dem er svigers i nærheten. Svigers sier at de "velger å tro det beste om folk", og vil heller ikke snakke om alle løgnene. Selv med beviser på minst 100 løgner av varierende alvorlighetsgrad mener de at det er en sak mellom meg og svigerinnen, og de vil ikke blande seg inn. 

svigerforeldrene mine er ok folk. Jeg tror de tar godt vare på min datter. Men jeg vil ikke ha min svigerinne i nærheten.imke stoler jeg på henne, og jeg tror hun etter hvert vil være en dårlig innflytelse på min datter pga alle løgnene. 

Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 883db...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først av alt, jeg er helt 100% sikker på at hun lyver mye. Vi filmer mange familiesammenkomster, f.eks bursdager, ferieturer osv, derfor har jeg til en viss grad mulighet til å gå tilbake for å se hva som faktisk er sagt i tilfeller hvor jeg måtte være i tvil. 

Hun lyver om alt mulig, fra de helt små tingene til større, og det sliter på meg. 

Eksempler: 

- Hun er gravid, og en dag forteller hun at "det er så slitsomt å ha et risikosvangerskap, jeg må på kontroller hver eneste uke". Senere sier hun "jeg liker ikke måten det norske helsevesenet behandler gravide. Jeg har bare vært på en kontroll utenom ultralyd i uke 19, det er alt for dårlig oppfølging!"

- "Jeg kan ikke spise disse tacolefsene, jeg har glutenallergi", og senere "jeg er så glad jeg ikke har noen allergier, det må være så slitsomt å passe på hva man spiser hele tiden". 

- "Har du vært i Kina? Så kult! Jeg håper jeg får sjansen til å dra dit en gang. Jeg har aldri vært utenfor Europa." Og senere: "Jeg har vært i Kina, det er i grunnen litt oppskrytt. Jeg ville ikke reist dit igjen".

Hun har løyet om alt mulig, jeg tar henne i løgn omtrent hver eneste gang jeg treffer henne. Jeg kan sikkert nevne 100 eksempler på når jeg kan bevise at hun ikke holder seg til den samme historien, men endrer fakta slik det passer henne der og da. 

Problemet er at jeg har en datter på to år, som min svoger og svigerinne gjerne vil se mer enn de gjør. De vil ha henne med på tur, ha henne på overnatting osv. Jeg tør ikke. Det skyldes mye at min datter ikke snakker så godt enda, så jeg kan ikke sjekke med henne hva som har skjedd når hun er hos dem - og jeg stoler ikke ett sekund på sigerinnen min, så jeg tar ikke hennes ord for at datteren min har det greit hos dem. 

Jeg har prøvd å snakke med svigerinnen min om det, men hun blir bare dødelig fornærmet over at jeg "anklager henne for å lyve". Svogeren min nytter det heller ikke å snakke med, han sier bare at han "stoler 100% på henne", og vil ikke snakke mer om det. 

Jeg vet ikke hva jeg burde gjøre. Jeg tør ikke la dem ha datteren min hos seg, og det nytter ikke å snakke med dem. Samtidig maser de og mine svigerforeldrene om å ha datteren min på besøk hele tiden, tar ikke nei for et nei, og mener at jeg "splitter og ødelegger familien". Skogen og svigerinne min leier hos svigerforeldrene mine, så om hun er hos dem er svigers i nærheten. Svigers sier at de "velger å tro det beste om folk", og vil heller ikke snakke om alle løgnene. Selv med beviser på minst 100 løgner av varierende alvorlighetsgrad mener de at det er en sak mellom meg og svigerinnen, og de vil ikke blande seg inn. 

svigerforeldrene mine er ok folk. Jeg tror de tar godt vare på min datter. Men jeg vil ikke ha min svigerinne i nærheten.imke stoler jeg på henne, og jeg tror hun etter hvert vil være en dårlig innflytelse på min datter pga alle løgnene. 

Hva skal jeg gjøre? 

Svigerinnen din kan ha en mental lidelse, så forstår veldig godt at du vil holde datteren din borte fra henne. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet. At svigerinnen din ljuger om at hun er allergisk mot gluten gjør henne ikke nødvendigvis uskikket til å passe ungen din. Det virker dessuten som om hun sjelden kommer til å være alene med barnet, siden både svoger og svigerforeldrene er i umiddelbar nærhet. Det er jo ikke snakk om at svigerinnen din skal oppdra barnet ditt, og jeg tror ikke det vil ha særlig mye innvirkning på barnet at svigerinnen din forteller motstridende historier om hvorvidt hun har vært i Kina.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at dette må være frustrerende å forholde seg til, men jeg ser ikke hva slags skade det kan gjøre på en toåring. Er du redd for at hun skal lyve til deg om hva hun og datteren din ev. har gjort sammen? At hun ikke forteller deg det dersom det for eksempel skulle skje noe som gjør datteren din lei seg/opprørt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, venus24 skrev:

Jeg ser ikke helt problemet. At svigerinnen din ljuger om at hun er allergisk mot gluten gjør henne ikke nødvendigvis uskikket til å passe ungen din. Det virker dessuten som om hun sjelden kommer til å være alene med barnet, siden både svoger og svigerforeldrene er i umiddelbar nærhet. Det er jo ikke snakk om at svigerinnen din skal oppdra barnet ditt, og jeg tror ikke det vil ha særlig mye innvirkning på barnet at svigerinnen din forteller motstridende historier om hvorvidt hun har vært i Kina.

Fikk du med deg at det ikke var pga løgn om allergi TS var skeptisk? Det er snakk om kronisk lyving med varierende alvorlighetsgrad og dette var noen eksempler.

Men når det er sagt, er de små løgnene like ille som de store, for de er helt meningsløse. Slike lystløgnere lyver ofte for å fremstå som interessante, synd på eller for å få oppmerksomhet. 

Hva hvis hun lyver om at datteren har vært syk? Eller ikke syk? At datteren sier at noen har tuklet med henne? Lyver om ugagn og derfor straffer henne? Jeg hadde gjort som TS.

Siden tema allerede er oppe i dagen, ville jeg tatt opp noen helt konkrete løgner og spurt hva som er sant og hvorfor hun da serverte den usanne versjonen. Jeg hadde sagt til svigers at du gjerne skulle "lånt bort" datteren din til besøk, men at du ikke vil kunne vite hvordan hun faktisk har hatt det pga løgnene og at der blir veldig problematisk om noe spesielt skjer. 

Hvor gammel er din svigerinne og er hun søster av din mann el gift m broren?

Anonymkode: c578c...22d

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du med deg at det ikke var pga løgn om allergi TS var skeptisk? Det er snakk om kronisk lyving med varierende alvorlighetsgrad og dette var noen eksempler.

Men når det er sagt, er de små løgnene like ille som de store, for de er helt meningsløse. Slike lystløgnere lyver ofte for å fremstå som interessante, synd på eller for å få oppmerksomhet. 

Hva hvis hun lyver om at datteren har vært syk? Eller ikke syk? At datteren sier at noen har tuklet med henne? Lyver om ugagn og derfor straffer henne? Jeg hadde gjort som TS.

Siden tema allerede er oppe i dagen, ville jeg tatt opp noen helt konkrete løgner og spurt hva som er sant og hvorfor hun da serverte den usanne versjonen. Jeg hadde sagt til svigers at du gjerne skulle "lånt bort" datteren din til besøk, men at du ikke vil kunne vite hvordan hun faktisk har hatt det pga løgnene og at der blir veldig problematisk om noe spesielt skjer. 

Ingen av eksemplene var alvorlige eller viste noen forskjellig alvorlighetsgrad. Da må man vel gå ut fra at det er den typen løgner svigerinnen kommer med? Skjønner fremdeles ikke problemet, og som sagt virker det uansett ikke som om barnet kommer til å være alene med svigerinnen. Synes TS virker overbeskyttende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest incognita

Dette høres kjent ut ja. Jeg er i familie med en slik selv. Hun lyver om alt man kan lyve om, og jeg ville aldri noensinne latt henne være alene med barna mine. Jeg husker da hun skulle ta førerkort, og min far ble spurt om å øvelseskjøre sammen med henne. Han svarte bare unnvikende og til slutt lot hun det ligge. Når jeg snakket med min far på tomannshånd i ettertid sa han at han ikke turte å være alene med henne i en bil fordi han er redd for hva hun kan finne på å anklage ham for (!!). Så ille er det faktisk!

Hun har jugd om voldtekt, skolegang, venner, boligsituasjon osv osv osv. Hun juger om alt fra store ting til hva hun har spist til middag i helgen. Jeg orker ikke forholde meg til henne lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et søskenbarn som er slik.Hun lyger om så mye at jeg ikke vet hva jeg skal tro på.Hun passer på å komme med noen sannheter innimellom,slik at besteforeldrene våre skal la tvilen komme henne til gode,og det gjør de alltid.Jeg har tatt henne i løgn flrere ganger men har unngått å ta det direkte opp siden jeg skjønner det ikke vil hjelpe.

Er svigerinnen din snill mot barna,ser jeg egentlig ingen grunn til å holde henne unna barnet men du må gjøre det du føler for.

Anonymkode: 9d1e6...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat!

Ellers kan TS klippe sammen en film med alle løgnene og motsigelsene på, hver sak for seg, og spille av for svigerfamilien. 
Sånn for å illustrere.

Om svigerfamilien nekter å ta inn over seg at hun holder på sånn hadde jeg bare fortsatt mitt løp med å holde litt avstand. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til å bli sprø av - å bli servert løgner hele tiden. Jeg startet en tråd her for noen dager siden, den ligger lengre ned og heter "lystløgner eller psykisk syk?". Du kan jo lese den, fikk mange svar.

Det er helt håpløst når du VET at noen lyver til deg. Min lystløgner lyver også om alt!!!! Absolutt alt! Fra den minste ting, som å påstå at hun har tatt kurs som ikke eksisterer, klær hun har kjøpt som hun ikke har kjøpt alikevel… Og hun glemmer også hva hun har sagt. Presterte å stå den ene dagen å si at hun hadde kjøpt en film på dvd og skulle hjem å se den. (og det var en film jeg hadde sagt at jeg hadde veldig lyst til å se, så der forsøkte hun å gjøre meg misunnelig…hvor patetisk) Men neste dag skulle hun dra å kjøpe den - igjen. Alt fra småting til alvorlig sykdom. I tillegg sykdommer som ikke eksisterer.

Jeg orket ikke mer. Hvis du har konfrontert henne med lyvingen og hun blir sur og fortsetter er det bare å holde ungene vekk!

For sånne mennesker har mest sannsynlig en psykisk lidelse/ er ustabil. For å lyve så mye om alt kunne det ikke sett helt bra ut på innsiden av hodet mitt for å si det sånn…. Det er ikke bare krav om oppmerksomhet - når man lyver om absolutt ALT.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner skepsisen.

Men ang alvorlighetsgrad. Hva er det mest alvorlige du har opplevd at hun har løyet om, evt er ganske sikker på at er en løgn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, venus24 skrev:

Ingen av eksemplene var alvorlige eller viste noen forskjellig alvorlighetsgrad. Da må man vel gå ut fra at det er den typen løgner svigerinnen kommer med? Skjønner fremdeles ikke problemet, og som sagt virker det uansett ikke som om barnet kommer til å være alene med svigerinnen. Synes TS virker overbeskyttende.

Nei, eksemplene var ikke alvorlige, men TS nevner at alvorlighetsgrad varierer. Men hvorfor lyve om bagateller? Det er ikke friskt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest COSL Innovator

Min eks svigermor var/er lystløgner og det går rett og slett ikke ann å stole på de. Alle viste at hun jugde og fant på de mest horribelt historier- alt fra at hun spiste 2 kjøttkaker og 2 poteter, men hun kanskje spiste mer eller ikke noe til historier om døende familiemedlemmer, som lever i beste velgående ennå. (Over 30 år siden) Ingen tok henne på alvor og det kunne hun virkelig ikke skjønne siden hun var "ærlighete selv"

Allikevel var hun bestemor til mine barn og fikk passe de og de lodde ingen nød.

La henne passe barnet ditt noen timer, du finner fort ut om barnet viser henne tillit til ett senere tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, ekkoet skrev:

Jeg skjønner skepsisen.

Men ang alvorlighetsgrad. Hva er det mest alvorlige du har opplevd at hun har løyet om, evt er ganske sikker på at er en løgn?

Til den andre som spurte, hun er gift med min manns bror. 

Det mest alvorlige jeg kan bevise at hun lyver om er at hun påstår at hun var gravid i et tidligere forhold, men mistet barnet etter at hennes daværende kjæreste slo henne i magen. 

Hun kan godt ha mistet et barn for alt jeg vet, men om hun har det var ikke han skylden i at det skjedde. Hennes tidligere kjæreste var en tidligere kollega av meg, som var sendt av min arbeidsgiver på utenlandsoppdrag når hun påstår det skjedde. 

Hun sier (nå endrer jeg datoer her altså) at det skjedde "i midten av januar 2013", men jeg har tilgang på papirer som sier at han var på andre siden av jordkloden fra midten av desember 2012 til midten av februar 2013. 

Hun lyver også om andre, etter min mening, alvorlige ting, men jeg tør ikke skrive for mye i frykt for at hun blir gjenkjent. 

Jeg er redd for at hun skal lyve om hva som skjer hvis hun og svogeren min har barnet hos seg. Jeg kan jo ikke stole på om noen ting hun sier stemmer, hva om det skulle skje noe? 

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke latt henne passe mitt barn!

Ingen har rett til å kreve tid med andre menneskers barn!
De må faktisk gjøre seg fortjent til det, uansett om det er tanter eller besteforeldre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til den andre som spurte, hun er gift med min manns bror. 

Det mest alvorlige jeg kan bevise at hun lyver om er at hun påstår at hun var gravid i et tidligere forhold, men mistet barnet etter at hennes daværende kjæreste slo henne i magen. 

Hun kan godt ha mistet et barn for alt jeg vet, men om hun har det var ikke han skylden i at det skjedde. Hennes tidligere kjæreste var en tidligere kollega av meg, som var sendt av min arbeidsgiver på utenlandsoppdrag når hun påstår det skjedde. 

Hun sier (nå endrer jeg datoer her altså) at det skjedde "i midten av januar 2013", men jeg har tilgang på papirer som sier at han var på andre siden av jordkloden fra midten av desember 2012 til midten av februar 2013. 

Hun lyver også om andre, etter min mening, alvorlige ting, men jeg tør ikke skrive for mye i frykt for at hun blir gjenkjent. 

Jeg er redd for at hun skal lyve om hva som skjer hvis hun og svogeren min har barnet hos seg. Jeg kan jo ikke stole på om noen ting hun sier stemmer, hva om det skulle skje noe? 

TS

Stoler du på svogeren din da? Hva om han også er tilstede om de skal passe barnet en liten stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din datters sikkerhet kommer før alt, si at du dessverre ikke klarer å leve i fred hvis hun er alene hos dem, og at dere heller kan dra på besøk sammen. Om hun blir fornærma får hun slenge seg i veggen, det er konsekvensen av å være en kvinne med ræva moral eller syk mentalitet. 

Anonymkode: 2f499...865

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som gjør akkurat det samme. Hun er faktisk så drøy at hun løy om at hun hadde fått barn. Hun har en halvsøster som hun påsto var datteren hennes! Hun flyttet til et nytt sted og begynte å si det til folk, men hvis noen av vennene hennes fra hjemstedet kom på besøk til henne ble alle som "visste" bedt om å ikke si noe, fordi det var visst et så "tabu tema". Hvis noen i det hele tatt hintet til at de skjønte tegningen ble hun rasende. Craaazy. Har sakte men sikkert kuttet henne ut. Jeg ville aldri latt henne være barnevakt for meg, e.l. 

Anonymkode: b0867...86e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som bestemmer hvem som skal passe barnet ditt, og ønsker du ikke at denne svigerinnen skal passe, så er det helt og holdent ditt valg. Neste gang de maser om å få passe, så si enkelt og greit at dere ikke trenger barnepass. Hvis jeg forsto deg rett, så er hun gravid selv nå, så når barnet blir født, blir det nok mindre mas om å få passe deres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som i tenårene kom med en del småløgner av selvforherligende type, men ble konfrontert med dette på et tidspunkt av en felles bekjent, og skjerpet seg fullstendig etter det.

Jeg har ellers en venninne som nok lyver litt mer slik du beskriver... Jeg lar i blant tvilen komme henne til gode, ser på et vis at det bunner i dårlig selvbilde og et ønske om sosial aksept, og det det plager meg ikke enormt. Motsier hun seg selv helt, så sier jeg fra at hun gjør det. Hun takler dette fint heldigvis.

Jeg tenker samtidig at du bør vurdere muligheten for at din du misforstår din svigerinne i blant hvis hun utrykker seg uklart. Det kan for eksempel tenkes at hun trodde hun skulle på ukentlige kontroller fremover etter å ha fått påvist risikosvangerskap, men så senere oppdaget at hun fikk svært dårlig oppfølgning?

Men å filme alt sosialt, og i tillegg systematisk gjennomgå filmer på jakt etter "bevis" du kan legge frem foran familien, fordi det irriterer deg..? Beklager, men det høres virkelig bekymringsverdig ut, og som en paranoid stalkerktivitet....

Anonymkode: 1b995...3ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...