Gå til innhold

Kamera på Samsung Galaxy S6 vs. kompaktkamera

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal snart reise til Afrika, der jeg blant annet skal på safari, og da vil jeg helst sikre at jeg har et godt kamera for hånden. Jeg har Samsung Galaxy S6, som jeg leser av diverse tester at har et av de beste mobilkameraene på markedet. 

Har vurdert å kjøpe et kompaktkamera i tillegg, men er egentlig usikker på om dette vil ha noe bedre bildekvalitet enn det jeg allerede har på mobilen (jeg vil nok uansett ikke legge veldig mye penger i et nytt kamera, kanskje toppen 3000).

Er det noen med god teknisk peiling som har noen formening om det er noen vits for meg å kjøpe et nytt kamera, eller om jeg heller bør stole på bildekvaliteten til mobilen min?

Alle svar mottas med stor takk :)

Anonymkode: 236fe...7c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hva du skal ta bilde av. Bildekvaliteten på telefonen din er mer enn bra nok til generelle feriebilder, men skal du på safari eller drive med annen aktivitet som gjør at du ikke kan gå tett inntil motivet du skal ta bilde av, så ville jeg valgt et kompaktkamera fordi det har optisk zoom.

¨Hvis optisk zoom var gresk for deg, så er det altså optisk zoom når kameraet bruker linser for å forstørre motivet (som en kikkert). På mobiltelefonen din har du digital zoom. Den fungerer på samme måte som når du forstørrer et bilde på PCen din og skjærer bort kantene. Bilder med optisk zoom beholder den gode kvaliteten og bilder med digital zoom blir kornete og stygge.

Skrevet
Den 17.1.2016 at 20.34, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg skal snart reise til Afrika, der jeg blant annet skal på safari, og da vil jeg helst sikre at jeg har et godt kamera for hånden. Jeg har Samsung Galaxy S6, som jeg leser av diverse tester at har et av de beste mobilkameraene på markedet. 

Har vurdert å kjøpe et kompaktkamera i tillegg, men er egentlig usikker på om dette vil ha noe bedre bildekvalitet enn det jeg allerede har på mobilen (jeg vil nok uansett ikke legge veldig mye penger i et nytt kamera, kanskje toppen 3000).

Er det noen med god teknisk peiling som har noen formening om det er noen vits for meg å kjøpe et nytt kamera, eller om jeg heller bør stole på bildekvaliteten til mobilen min?

Alle svar mottas med stor takk :)

Tror jeg ville valgt systemkamera, f eks

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=69787371&page=4&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sub_category=1.93.3904&category=0.93&product_category=2.93.3904.66&ref=fas

Skrevet

Jeg har kun brukt kameraet på min Samsung Galaxy S5 på de siste ferieturene mine, og det er faktisk langt bedre enn det litt aldrende kompaktkameraet mitt til å ta bilder i dunkle omgivelser. Det fungerer ypperlig til å ta typiske turistbilder som Big Ben i mørket, søt-and-i-parken-bilder. 

Men om jeg skulle på en En Gang I Livet reise, som safari gjerne er, ville jeg lagt mer penger i et ordentlig kamera. 

En ting er det med optisk zoom. 

En annen ting er at når det er lyst ute er det ofte vanskelig å se skikkelig på skjermen til mobilen, og mye lettere å få fine bilder om man kan legge øyet inntil kameraet og se gjennom linsen. Jeg synes også det er lettere å holde kameraer stødig når man har dem inntil øyet, og får støttet dem mot hodet. I tillegg til at man kan feste stativ på et kamera (det kan man ikke på mobilen, ihvertfall har ikke jeg sett noe slikt til min mobil). 

Anonymkode: a0340...379

Skrevet
9 timer siden, Illuminatum skrev:

Jeg ville heller kjøpt et nytt kompaktkamera enn et gammelt og dårlig systemkamera.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg til at man kan feste stativ på et kamera (det kan man ikke på mobilen, ihvertfall har ikke jeg sett noe slikt til min mobil). 

Anonymkode: a0340...379

Stativ finnes til mobil også. De har klammer rundt mobilen.

Skrevet

Et kamera har vel betydelig bedre batteritid enn en smarttelefon også. Er vel ikke så lett å lade mobilen ute på savannen, og kjedelig å gå tom for strøm før halve dagen er gått!

Skrevet

Takk for fine svar - gode argumenter for kompaktkamera!

Så jeg tror jeg vil gå for det - noen som har noen tips til et godt kamera til under 2000? Gjerne litt lavere - om jeg slipper unna med kanskje 1200 og får et bra kamera for den prisen, skal jeg være veldig glad.

Jeg så litt på dette:

https://www.expert.no/foto-og-video/fotokameraer/canon-ixus-162-digcamera/p-242558/

8x optisk zoom og 20 megapiksler (samsungen har vel digital zoom og 16 megapiksler). Synes ikke dette så så verst ut?

Gjest Halvveis
Skrevet

Det er gøy å ta bilder og enda mer gøy å ha ok utstyr!

Dersom budsjettet er 3000 så tenker stor sensor og billig linse, ala Sony 5000 eller Samsung NX 3300. Alle under 3000,

Dersom du har råd så kan du kjøpe fastobjekter som f.eks. Sigma 60mm eller Samsung 30mm og få en skarphet som ikke står tilbake for noe i kameraverden. Husk at objektiver har lite verditap senere..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...