Gå til innhold

Tørketrommel?


Karianne

Anbefalte innlegg

Er i midten av tjueåra nå. Da jeg var liten og bodde hjemme, så tror jeg papsen ødela det meste av mine klær ved å tørke de i tørketrommel. Collegegensre mistet alt av strikk nederst, og alle klær mistet bare formen.... Meeeen, dette er jo langt over ti år siden.

Sp.mål 1: Er dagens tørketrommel bedre?

Sp.mål 2: Har du tørketrommel? Evt. ca-pris?

Sp.mål 3: Om jeg kjøper en tørketrommel, kan jeg da bruke den til tilnærmet alt (bortsett fra ekstra fine, seff)? Det er ikke så mye vits i å kjøpe trommel om jeg fortsatt må drive med klesstativ i tillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sp.mål 1: Er dagens tørketrommel bedre?

Sp.mål 2: Har du tørketrommel? Evt. ca-pris?

Sp.mål 3: Om jeg kjøper en tørketrommel, kan jeg da bruke den til tilnærmet alt (bortsett fra ekstra fine, seff)? Det er ikke så mye vits i å kjøpe trommel om jeg fortsatt må drive med klesstativ i tillegg..

1: Aner ikke om de er bedre

2: Ja vi har tørketrommel og jeg ville ikke unnvært den for alt i verden! Aner ikke hva den kostet, men vår er av den "gamle" typen. Det er ikke en kondenstrommel. Noe jeg etterhvert har funnet ut at er bra. For den tørker tøyet raskere enne kondenstromler.

3: Jeg tørker nesten alt der. Enkelte strikkeplagg tørker jeg på hengere, og duker tar jeg på tørkestativ. I hvertfall de som er 60 år gamle og som er sydd på melsekker fra krigen.

Kjøp deg trommel du, jeg ville som sagt ikke unnvært min!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sentrufuge (skrives det slik) en idé også? Da blir jo tøyet litt tørt før du henger det opp ihvertfall... Hvis de fortsatt er å få tak i butikkene, så er vel ikke de så dyre? Har egentlig ikke peiling...bare sprer tankene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at det er stor forskjell på kondenstromler og vanlig tørketromler med direkte utlufting.

Kondenstromler er dyrere og bruker lengre tid (pluss at jeg syns det virker som om det samler seg opp mer støv i dem) enn de vanlige.

Priser vet jeg ikke så mye om, det er vel litt forskjellig ut i fra merke og kvalitet.

Kondenstromler er dyrere enn de andre (tro vi ga et par tusen for vår med direkte utlufting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig interessert i minst mulig støv ut fra tørketrommelen.

Vil det være mindre støv fra en kondenstørketrommel enn en med direkte utluftning, mon tro? (Trommelen vår kommer til å få plass på badet, og derfor er minst mulig støv viktig, har ikke eget vaskerom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Vi har kondenstrommel, og den støver i hvertfall. Hvis du har mulighet til å ha trommel med utlufting, er det å foretrekke (koble til ventil e.l.) Kondenstrommel samler opp vannet i en restbeholder som du kan tømme. Brukes f.eks der du ikke har mulighet til utlufting.

Jeg bruker ikke trommel på ting jeg er redd for, og heller ikke på jeans o.l. Jeg synes tromling sliter på klærne, og t-skjorter osv har en tendens til å krympe litt. For håndklær, undertøy, sokker osv er det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kondenstrommel samler opp vannet i en restbeholder som du kan tømme.

Eller du kan føre vannet direkte ned i avløpet om du har det i nærheten (det har heldigvis vi, og slipper dermed å tømme beholdere)

Jeg er fornøyd med vår kondenstrommel.

Slipper at luften blir fuktig (vi har ikke mulighet for direkte utluftning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve

Jeg innredet ett vaskerom i leiligheten og der har jeg både vaskemaskin, tørketrommel med direkte utlufting, tørkeskap og tørkestativer. Håndklær ol. går i trommelen mens topper, undertøy, bukser mm. henges i tørkeskapet hvis det ikke skal tørkes flatt.

Kondenstørketrommel har jeg bare negative erfaringer med mens tørkeskapet er en sann velsignelse :hjerte: klærne tørker raskt og med null slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørketrommel sliter på klærne, derfor brukte vi den bare på håndklær og sengetøy og etterhvert gav vi den bare bort fordi den ble så lite brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørker det aller meste i trommel, men bomull har jo en tendens til å krympe litt. Jeg er fornøyd, men siden jeg bruker en stor gammel vaskeritrommel i fellesvaskeri, så kan jeg egentlig ikke uttale meg om kvaliteten på de nyeste maskinene.

Det er i alle fall fantastisk deilig at alle klærne er ferdige til å legges i skapet tre timer etter at man begynte på vasken.

Bare husk på at du skal ha råd til å betale strømregningen. Det er IKKE billig å drive en tørketrommel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektroniske tromler er å foretrekke da de bruker mindre strøm. Finnes i både utlufting og kondens. Grunnen til at det blir mer lo i en kondenstrommel er at i en utluftingstrommel følger noe av loet ut derfor virker det som konden lager mest lo ---> ikke tillfelle.

Sentrifuger er ikke så vanlige i dag, det er mye høyere sentrifuge på vaskemaskinene som lages i dag enn de før og da er ikke behovet der. Kjøper jo stort sett en maskin med høy sentrifuge om man skal ha noe nytt.

Det er to temperaturer på tromlene. En for skånsomt og en vanlig. Håndkler, sengetøy tåler fint den vanlige, mens skjorter for tas litt skånsomt.

Forøvrig så er det ikke så mye mer slitasje på tøyet med en trommel. Det er løse fibre som havner i lofilteret. Når du tørker uten trommel så detter det stadig ned noe fibre og det støver mer når du bretter det sammen, tar det ut av skapet osv...

Kondenstromler skal ikke bruke lengre tid enn utlufting, men har du et lite rom den står i med døra igjen vil den gjøre det.

Så:

1. ja, dagens tromler er bedre.

2. Har ikke trørketrommel selv men når jeg får penger nok skal jeg kjøpe siemens sin WTXL2501Sk koster 6295,- nå ser jeg. Denne har ullkurv, stativ til å kunne tørke sko i og alt. Sikla på denne lenge fra jeg jobbet med dette :) men så ble det så mye annet å kjøpe først :)

3. Kommer alt ann på hva slags trommel du kjøper. De rimligste og de dyreste er det store forskjeller på og det gjelder jo slike ting som kvalitet og programmer :)

Se deg om og undersøk priser der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tørkeskap og er veldig fornøyd med det. Drar en del strøm (men det gjør jo trommel også), men ellers er det helt genialt. Er veldig redd for klærne mine så jeg ville ikke ha brukt en tørketrommel til annet enn håndklær.

Forøvrig er det jo sentrifuge på alle vaskemaskiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie har vi hatt tørketrommel siden jeg var en 9 år, og vi bruker den på så og si alt - men ikke bh'er og andre ømfintlige plagg.

Tromlene har sikkert blitt bedre med årene, uten at jeg kan huske feil-tørking da jeg var liten.

Vi er fornøyde med vår AEG kondens tørketrommel med 6 kg kapasitet og et hav av programmer jeg egentlig ikke trenger, men jeg ville ikke ha en trommel med 20/40/60 minutter tørking, så da var valget tatt. Kostet vel rundt 6000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Aldri eid en tørketrommel i ele mitt liv. Ikke vil jeg ha det heller.

vi var fem personer og det gikk fint uten.

vi har på jobben, men der ser jeg også resultatet av tromling. klær blir ødelagt.

med dagens maskiner så tørker de ganske fort på verandaen eller på klessnor ute.

på vinteren har jeg de på stativ ute, men om det er nedbør i luften så setter jeg de inn om natten. da er det iallefall tørt om morgenen.

med dagens strømpriser, så vil jeg iallefall ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...