AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #1 Del Skrevet 17. januar 2016 Jeg har fått en enorm interesse for universet. Synes det er uhyre spennende, samtidig så forvirrende fordi det er så uendelig stort og vanskelig å se for seg. Jeg har begynt å se noen dokumentarer, det er visst universet-aften på discovery science idag ☺️ så jeg lurte på om noen her inne har denne interessen, som kan gi meg noen supre sider jeg kan lese på, bøker som forklarer på en måte jeg kan forstå osv osv. Alt du kan gi av tips er jeg veldig glad for ☺️ Og så lurte jeg på, hvis jeg skulle kjøpt meg en kikkert/teleskop, er det noen anbefalle? Må man ha en av de dyreste for at de skal være noe tess? Holder det med en kikkert, eller burde man gå for et teleskop først som sist? Jeg har begynt å følge Nasa og noen lignende sider på Fb, men har du noen å anbefalle der også, sleng dem med ☺️ Anonymkode: 9a56c...818 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 17. januar 2016 #2 Del Skrevet 17. januar 2016 Universet er spennende og interessant. Av nettsider er nok NASA sine og JPL sine gode, viser mye bilder og materiell knyttet til både romsonder og bemannede romferder. Det er ganske spennende å bla i de litt mindre kjente bildene fra månelandingene. Mine favoritter er nok bildene fra Cassini huygens sonden med ringene og månene til Saturn. Når det gjelder kikkert så ville jeg sjekket om det finnes en lokal astronomi forening. Det kan være greit å ha sett gjennom en stjernekikkert før du kjøper en selv. En stjernekikkert gir deg noe helt annet enn det du kan få fra proffene. Men det er spennende å se ting selv. Månene til Jupiter, ringene til Saturn og ikke minst vår egen måne. Men har du en vanlig kikkert, sett den på et stativ og se på månen, Andromeda galaksen og Orion tåken. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #3 Del Skrevet 18. januar 2016 Tusen takk for godt svar ☺️ Blir så ivrig vettu, så vil finne ut og vite alt med en gang hehe. Det med en astronomi klubb var et godt råd, det skal jeg sjekke ut. Jeg følger flere astronomi kontoer på instagram og blir helt fasinert! Det er så mye fint å se på der ute. Og så mye spennende hvordan ting er blitt til. Tror jeg endelig har funnet rette hobbyen for meg nå ja ☺️☺️ Ts Anonymkode: 9a56c...818 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady Mondegreen Skrevet 18. januar 2016 #4 Del Skrevet 18. januar 2016 Jeg hadde stor glede av bøkene til Stephen Hawking da jeg begynte å interessere meg for astronomi, samt Einsteins allmenne innføring i relativitetsteorien (som finnes på norsk her.) Et medlemskap i Norsk Astronomisk Selskap hadde sikkert ikke vært så dumt heller. Lykke til med din nye interesse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glidelås Skrevet 19. januar 2016 #5 Del Skrevet 19. januar 2016 Carl Sagan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psilocybe Skrevet 19. januar 2016 #6 Del Skrevet 19. januar 2016 Norsk astronomisk selskap utgir et tidsskrift som heter "Astronomi". Kan sikkert lånes på ditt lokale bibliotek, og kjøpes på Narvesen e.l. Ellers er det jo haugevis av dokumentarer på YouTube. Bare skriv "universe" eller "cosmos" e.l. inn i søkefeltet, så har du hundrevis av timer med underholdning. Jeg husker at jeg selv, da jeg var yngre, hadde glede av å lese Carl Sagans "Cosmos" i bokform. Jeg leste den på norsk, tror jeg, og da er altså tittelen "Kosmos". Men boka er basert på tv-serien hans med samme navn, som Neil DeGrasse Tyson har lagd en ny versjon av. Jeg anbefaler deg å bruke håndholdt kikkert i første omgang. Du kan se både Andromedagalaksen og Jupiters galileiske måner med en vanlig håndholdt kikkert med 7 gangers forstørrelse. Også kan du lese Magnar Fjørtofts bok om teleskoper før du eventuelt kjøper et teleskop selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salka Skrevet 22. januar 2016 #7 Del Skrevet 22. januar 2016 Jeg er også skikkelig astronominerd. Elsker å se på stjernehimmelen og lese om universet og får med meg det meste som skjer av formørkelser, supermåner, meteorregn osv. Ønsker meg veldig en stjernekikkert, men vet ikke helt hva jeg skal velge. Skal skaffe meg en vanlig prismekikkert i første omgang tror jeg. Mye man kan se bare med en sånn også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #8 Del Skrevet 24. januar 2016 Lysstyrke har ganske mye å si når man skal se på stjernehimmelen så jeg ville heller kjøpt et billig reflektorteleskop (speilbasert). Det finnes noen billige her: http://www.teknikmagasinet.no/produkter/sport-o-fritid/teleskop. Sjekk også http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=teleskop Ikke se for mye på hvor høy zoom du kan få, bildet blir for utydelig med høy zoom på billige teleskoper. Anonymkode: d7924...daf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avida30 Skrevet 26. januar 2016 #9 Del Skrevet 26. januar 2016 Jeg hører mye leksjoner og tanker fra David Wilcock, Carl Sagan, Danny Wilten, Manly P Hall, Drunvalo Melchidek, Carl Jung og Jordan Maxwell. Vil anbefale deg å søke på astroteologi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #10 Del Skrevet 29. januar 2016 Kan på det varmeste anbefale følgende kikkert som nybegynner-kikkert: http://cdon.no/elektronikk/celestron-astromaster-130-eq-motor-drive-p30544139 Koster litt over 2500kr, ganske rimelig i stjernekikkert-sammenheng, og gir mange fine opplevelser Anonymkode: 22832...601 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #11 Del Skrevet 29. januar 2016 Takk for svar alle sammen! Har blitt litt mye med skole i det siste så har ikke fått tid til å se noe mer på dette. Men sparer på alt dere tipser om. Jeg fant en bok i bokhylla hos foreldrene mine, Damm Referanse: Astronomi. Den ser interessant ut, og ser ut som en bra nybegynner bok, men har ikke fått lest den enda. Men, jeg skal ha et prosjekt på skolen nå, og som skal være om en person fra et engelsk språkelig land. Jeg tenkte da at kanskje jeg skulle velge en innen dette temaet. Jeg har prøvd å søke litt, men det er så forferdelig mange å velge mellom og alt for mye å begynne å lese om alle sammen. Jeg har lyst til å kanskje finne en som har funnet/gjort noe bra innenfor dette temaet, men som kanskje ikke er så veldig kjent. Så har du noen forslag, uansett om den er kjent eller ikke kjent, hyl ut ☺️ Og takk igjen, jeg setter stor pris på alle svar ☺️ Ts Anonymkode: 9a56c...818 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 31. januar 2016 #12 Del Skrevet 31. januar 2016 Den 29.1.2016 at 23.31, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen! Har blitt litt mye med skole i det siste så har ikke fått tid til å se noe mer på dette. Men sparer på alt dere tipser om. Jeg fant en bok i bokhylla hos foreldrene mine, Damm Referanse: Astronomi. Den ser interessant ut, og ser ut som en bra nybegynner bok, men har ikke fått lest den enda. Men, jeg skal ha et prosjekt på skolen nå, og som skal være om en person fra et engelsk språkelig land. Jeg tenkte da at kanskje jeg skulle velge en innen dette temaet. Jeg har prøvd å søke litt, men det er så forferdelig mange å velge mellom og alt for mye å begynne å lese om alle sammen. Jeg har lyst til å kanskje finne en som har funnet/gjort noe bra innenfor dette temaet, men som kanskje ikke er så veldig kjent. Så har du noen forslag, uansett om den er kjent eller ikke kjent, hyl ut ☺️ Og takk igjen, jeg setter stor pris på alle svar ☺️ Ts Anonymkode: 9a56c...818 Hva med Herschel, han som oppdaget Uranus? Opprinnelig tysk, men flyttet til England som nittenåring, så han er kanskje litt ute av bildet av den grunn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #13 Del Skrevet 1. februar 2016 23 timer siden, Lutetium 71 skrev: Hva med Herschel, han som oppdaget Uranus? Opprinnelig tysk, men flyttet til England som nittenåring, så han er kanskje litt ute av bildet av den grunn. Takk for tipset, men læreren er ganske streng på at de skal være født i engelskspråkelige land. Jeg hadde egentlig lyst til å skrive om Birkeland, men det gikk jo ikke da. Men, jeg skal absolutt lese om Herscel på egen hånd! ☺️ Anonymkode: 9a56c...818 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aye Skrevet 1. februar 2016 #14 Del Skrevet 1. februar 2016 Elsker universet jeg også :D Skulle ønske det gikk an å reise gjennom hele universet. Har ofte drømt om sånne reise om nettene fra jeg var barn. Men det finnes mange farer der ute for jordkloden. Jeg tror også på liv der ute. Vi kan umulig vare alene i hele universet. Det er mye på nettet om universet også som du kan lese og mange videoer osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå