Irja Skrevet 17. januar 2016 #1 Skrevet 17. januar 2016 Ved en feil bestilte jeg Jo Nesbø "sønnen" på nettet. Tenkte jeg kunne gi den bort i gave til en som er glad i å lese. Er det "greit" å gi denne selvom jeg ikke vet om hun/han har lest hverken denne eller noen andre i serien (og da spesielt siden den er vel midt i en serie?) Ble veldig rotete dette, men dere skjønner vel hva jeg lurer på :-D
Jolene Skrevet 17. januar 2016 #2 Skrevet 17. januar 2016 Vel, jeg hadde synes det var rart å få en bok i en serie i gave. Ville valgt noe annet.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #4 Skrevet 17. januar 2016 Sønnen er ikke del av en serie. Anonymkode: e3eb0...7cc
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #5 Skrevet 18. januar 2016 Nei, det er ikke ok å gi en bok som er midt i en serie (om denne boken nå er i en serie aner jeg ikke). Det er svært få som liker å begynne midt i en serie, altså må mottageren kjøpe seg de første bøkene for å ha noe som helst glede av gaven din. Anonymkode: 2020f...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #6 Skrevet 18. januar 2016 Jeg har lest en bok fra nr 3 til 2 til 1 uten at jeg var klar over det før jeg var ferdig med bok nr 1, jeg merka ingenting. Kryss fingrene for at vedkommende ikke merker noe heller Anonymkode: 5d2ca...6fd
Gjest Margit Spat Skrevet 18. januar 2016 #7 Skrevet 18. januar 2016 Hvilken bokserie mener du egentlig at Sønnen inngår i? Generelt: Om det er ok å gi bøker fra midten av en serie, kommer veldig an på bøkene, etter min mening. Noen bøker bygger i sterk grad på tidligere bøker i serien, med masse henvisninger til tidligere bøker. Det trekkes inn personer man er forventet å kjenne fordi de er grundig presentert i tidligere bøker, osv. Andre serier, derimot, har bare noen få henvisninger til tidligere hendelser eller personer, uten at det har noen avgjørende betydning for utbyttet av boka. Man må nesten kjenne til bøkene og seriene for å kunne avgjøre om det er ok eller ikke.
Wenda Skrevet 18. januar 2016 #8 Skrevet 18. januar 2016 Jeg begynte å lese Harry Hole-serien til Jo Nesbø midt i serien. Jeg ble bergtatt og kjøpte dermed alle bøkene og begynte fra begynnelsen Hadde det for eksempel vært Ice and fire bøkene så hadde det blitt ekstremt vanskelig å komme inn i historien om jeg hadde begynt med en hvilken som helst bok midt i serien Sønnen er vel, foreløpig iallefall, en frittstående bok så vidt jeg vet. Har enda ikke lest den eller så mye om den så er usikker
TheGirlWhoWaited Skrevet 18. januar 2016 #9 Skrevet 18. januar 2016 Det kommer helt an på. Mange "serier" har enkeltstående, avsluttende historier - mens andre er man nesten nødt til å lese i rekkefølge. Jeg har mange ganger startet midt i en serie, og blitt fengslet og dermed begynt fra starten... Når det er sagt, så er Sønnen IKKE en del av noen serie, så denne gangen er det overhode ikke noe problem 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #10 Skrevet 18. januar 2016 I akkurat dette tilfellet så burde det vel egentlig gå ganske greit, mener nå jeg iallefall. Det hadde vært ganske annerledes dersom man (for eksempel) gir bort bok nummer tre i Game of Thrones, eller Ringenes Herre. Spesielt dersom personen som skal få denne gaven, ikke har lest de aller første bøkene i bok-serien... Anonymkode: 2f38a...b57
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #11 Skrevet 20. januar 2016 Kommer an på serie. Sønnen er jo enkeltstående bok, så den kan du gi i fra deg med god samvittighet. Noen serier MÅ man lese i rekkefølge, som Ringenes Herre eller Game of Thrones. Andre kan man lett hoppe inn på midten, som Harry Hole. Fordi den informasjonen man "går glipp av" er lite vesentlig. Anonymkode: bf97b...ede 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå