AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #1 Skrevet 17. januar 2016 Hei! Jeg har rettssak i begynnelsen av mars som går over 5 dager. For tiden er jeg student på deltid, og jobber ved siden av studiene, men stillingen min er så liten at jeg ser etter ny jobb. Jeg måtte trappe ned på stillingen etter jeg anmeldte, og har desverre ikke mulighet til å få større stilling i min nåværende jobb fordi de har ansatt en ny. Det er mange stillinger jeg kunne tenkt meg å søke på, men på grunn av denne rettssaken så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Saken er veldig alvorlig, og mange sliter med å komme tilbake til arbeidslivet etterpå. Jeg ønsker derimot å komme tilbake i arbeid så snart som mulig, forhåpentligvis i løpet av april, men jeg vet ikke hvordan jeg skal søke jobb når jeg ikke vet hvor lenge jeg er sykemeldt. Jeg føler at det blir feil å søke en jobb nå med oppstart i mars, når jeg vet at jeg er sykemeldt da. I tillegg vet jeg som sagt ikke hvor lenge jeg er sykemeldt. Samtidig ønsker jeg meg ny jobb og større inntekt. Jeg tror en ny jobb vil være en stor motivasjonsfaktor for å komme meg ut i jobb igjen etter saken er ferdig, men det er ikke noen jobber ute nå med oppstart senere enn mars. Har noen tips til hva jeg skal gjøre? Anonymkode: de46a...ca4
Faria Skrevet 17. januar 2016 #2 Skrevet 17. januar 2016 Hvorfor skal du bli sykmeldt pga en rettsak? 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #3 Skrevet 17. januar 2016 6 minutter siden, Faria skrev: Hvorfor skal du bli sykmeldt pga en rettsak? Det var det første jeg lurte på også. Leger kan ikke sykmelde for det. Man må ha en gyldig sykdomsdiagnose. Anonymkode: 00816...5ab 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #4 Skrevet 17. januar 2016 Du er veldig vag og dermed blir det vanskelig å svare. Beste tipset er å søke jobb når man er i jobb. Arbeidsgiver kommer til å stille seg spørsmålet at du klarer ikke den jobben du har så hvordan skal du være en ressurs til deres bedrift? De kan ikke spørre deg direkte om det, men det er absolutt noe de vil tenke over og absolutt noe du bør tenke over. Anonymkode: b5bf6...479
Cordelia Skrevet 17. januar 2016 #5 Skrevet 17. januar 2016 (endret) Jeg regner med at dette kanskje er en rettssak som tar på deg psykisk? Jeg vet desverre ikke så mye annet enn at du må ta kontakt med NAV for å få hjelp med praksis eller noe lignende. Jobbmarkedet er jo tøft for tiden så det gjelder vel, det som for alle andre, å få en fot innenfor. Det går jo an å kontakte vikarbyråer å høre om de har noen stillinger med litt høyere stillingsprosent enn du allerede har, hvis du har referanser fra den andre arbeidsplassen. Ellers er jo videreutdanning noe å tenke på. Endret 17. januar 2016 av Cordelia
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #6 Skrevet 17. januar 2016 Rettssaker gir ikke grunnlag for sykemelding med mindre du er arbeidsufør på grunn av psykiske påkjenninger med saken. Når du skal i retten må du enten bruke feriedager eller få ulønnet permisjon. Har du gjort noe straffbart så er du pliktig til å møte i retten, ellers kan du bli hentet av politiet eventuelt også bli satt i varetekt fordi det er grunn til å tro at du vil unndra deg å møte. Når dette er en alvorlig sak, så er vel sannsynlighetene store for at du må inn og sone? Da vil du uansett måtte fortelle en arbeidsgiver om at du ikke kan jobbe, og i ettertid forklare en arbeidsgiver om hvorfor du har hull i cven din. Søk i vei, og spill med åpne kort. Blir du avslørt i løgn eller bortsnakking vil du bli ansett som mer useriøs enn om du er ærlig. Anonymkode: c3757...970 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #7 Skrevet 17. januar 2016 Okei. Jeg ville ikke skrive så mye detaljer men jeg skjønner at det er vanskelig å svare når jeg er så vag. Jeg anmeldte en person for seksuelt misbruk som gikk over mange mange år. Jeg har ptsd, angst, søvnproblemer osv, men fungerer i jobb ennå. Jeg gikk ned i stillingsprosent fordi det var for tøft å jobbe så mye som jeg gjorde, men i samarbeid med psykolog så tror jeg at jeg skal kunne jobbe mer etter at saken er over. Pga de store påkjenningene som kommer av en rettssak og at mine problemer(ptsd osv) blir verre jo nærmere rettsaken er, så blir jeg nok sykemeldt før rettssaken. Jeg lurer på om det er best å vente med å søke ny jobb til jeg er ferdig å være sykemeldt, eller om noen har andre forslag til hva jeg skal gjøre. Anonymkode: de46a...ca4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå