Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på mat hver måned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har gjeld som han driver å betaler på, så han har dårlig råd - noe som gjør at jeg får dårlig råd.

Dvs. ekstra mange utgifter på meg. Jeg står altså for alt av husholdning og strømregninger.

Vi driver å jobber med å sette opp et fellesbudsjett sånn at vi kommer bedre ut av dette. Nå har jeg skrevet ut kontoutskrift fra de siste fem månedene for å få en oversikt over hvor mye som går til mat (og andre ting fra matbutikker) hver måned.

Det ligger like under 3000 kroner hver måned og så langt i januar har vi brukt nesten 2300 kroner! Det synes jeg er VELDIG mye penger!

Han jobber i restaurant, så han spiser mye mat når han er på jobb, og jeg spiser ikke kjempemye mat generelt (tror jeg). Jeg skjønner meg derfor ikke helt på forbruket!

Vi er to personer med en sjuåring som bor hos oss rundt seks dager i måneden.

Er dette mye penger? Hvor mye bruker du/dere (og hvor mange er dere i husholdningen?)?

Anonymkode: 8dc87...1a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mellom 4-5000 kr per måned, er to personer og to katter. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Jeg er bare én person, men ofte lager jeg middag til meg og kjæresten. Jeg bruker rett i underkant av 700kr i uken, så ca 2800kr i måneden på mat! :) 

Anonymkode: cf7f0...dab

Skrevet

Når jeg og sambo levde på budsjett brukte vi ca. 600 kroner i uken på dagligvarer. (Dette er ikke bare mat, men ting som såpe, dopapir, kattemat o.l. også).

600 kr i uken blir da 2400 kr i måneden.
(Vi er da 2 voksne og 3 katter).

• Liker 1
Skrevet

Vi bruker alt fra 3000 til 4000 kroner på mat og andre dagligvarer i måneden. Synes ikke det er så forferdelig mye. Vet av folk som bruker både det dobbelte og enda mer, og det synes jeg er mye! 

Anonymkode: 34882...eb5

Skrevet

Meg og samboeren bruker ca. 4000-5000 kr. i måneden på mat. Lager da all mat fra bunnen☺

Skrevet

Åj, her skjønner jeg at vi er en del av normalen! Det er visst ikke så mye som jeg trodde :P

Da jeg bodde alene brukte jeg MYE mindre penger på sånt, og hadde generelt mye bedre råd enn nå. Det virker så ulogisk. Hehe

Anonymkode: 8dc87...1a0

Skrevet
2 minutter siden, PaperFlower skrev:

Når jeg og sambo levde på budsjett brukte vi ca. 600 kroner i uken på dagligvarer. (Dette er ikke bare mat, men ting som såpe, dopapir, kattemat o.l. også).

600 kr i uken blir da 2400 kr i måneden.
(Vi er da 2 voksne og 3 katter).

Imponerende! Kanskje jeg skal kutte ned til 600 i uken, og ikke 700... 

Anonymkode: cf7f0...dab

Skrevet

Bruker ca.2000 kroner på mat i måneden.

Meg og et barn på 8 år.

Anonymkode: b6ae4...4dd

Skrevet

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan folk kan klare seg med et matbudsjett på bare 2000-3000 kr i måneden, når de er to i husholdningen.

Hos oss er vi tre stykker (to voksne og et tenåringsbarn) og vi bruker rundt 8000,- i måneden. Dette vet vi eksakt, fordi vi tar vare på alle kvitteringene og summerer dem i slutten av hver måned. Snittet pr måned blir rett i underkant av åtte tusen....vi kunne kanskje kuttet med en tusenlapp hvis det gikk mindre brus og melk, men det går en del kroner til drikke, ja.

Anonymkode: ce3fd...a2d

• Liker 1
Skrevet

Oj. Bruker vel 7000 på to personer og en hund. Føler ikke vi gjør masse drøye innkjøp i det hele tatt. Skjønner ikke hvordan folk klarer seg på 2/3/4000 I Norge I mnd. På lavbudsjett brukte vi vel 4000 I mnd I USA der billigere....

Anonymkode: 65e67...000

Skrevet

2 voksene, har fra nyåret nå øka fra 4500 til 5000 kr mnd inkl all husholdning, også lotto :) Lager alt i fra bunnen og middag hver dag.. Handler én gang i uka og er kosekvent med det..

Anonymkode: c5d2d...856

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke man kan ikke tro det er mer en rundt 4000. 

Endret av Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg bruker mellom 1500 - 2000 i mnd. Lager sunn mat fra bunnen av hver dag. 

Om du lurer på hva som er normalt, så kan du se på sifo sine sider. De har standardbudsjett. 

Om du spør på KG aner du jo ikke hva som er normalt sånn generelt sett, siden du får et veldig lite utvalg av befolkningen som svarer.. 

Anonymkode: b3e8e...e77

Skrevet

Jeg bor alene og bruker 1600,- i måneden. Lever på budsjett.

Anonymkode: 5bb46...105

Skrevet

Vi er to voksne og 1 barn - og sliter virkelig med å komme under 10.000 kr i måneden.

Vi handler på Rema 1000, spiser matrester, jeg baker brød istedetfor å ta kjøpebrød, og vi spiser normalt inntak av kalorier. Sparer på kvitteringer og prøver ta ting vi allerede har i skapet til middag fremfor å alltid kjøpe nytt.

Aldri brus, lite godteri - og generelt aldri "impulskjøp". Jeg har forsøkt storhandel, detaljerte lister og alt som er - men det fungerer ikke.

Vi kjøper ikke kun det billigste(vi varierer), og har alltid frukt/grønt liggende - i tillegg til å velge det sunne produktet over det usunne somregel. Akkurat dette tror jeg er grunnen til det høye budsjettet.

Hadde vi spist fiskekaker og ris fremfor kyllingfilet med fullkornscouscous og ferske grønnsaker hadde sikkert budsjettet sunket.

Jeg har lagd tråd her inne og spurt hva de forskjellige med "lavt" budsjett spiser til middag og ellers, og der ser jeg at det går i mye usunn mat(i mine øyne). Sålenge jeg har råd til det velger jeg å bruke penger på sunnere mat, og heller spare inn på annet. Jeg tror det er best for helsen, sålenge jeg har anledning til å prioritere.

Men jeg har et lite prosjekt gående på å kjøpe billigprodukter sålenge det smaker greit og er samme type produkt som dyrere merker - men jeg tviler på det gjør store reduksjoner.

Anonymkode: 5dc0c...9d6

• Liker 1
Skrevet

Jeg glemte legge til at vi kun drikker vann, aldri melk eller juice annet enn til havregrynen eller smoothie.

Aldri dyre frokostblandinger eller annet.

Anonymkode: 5dc0c...9d6

Skrevet

Vi ligger vel på rundt 5000,- i mnd. To voksne, en baby og en hund. De 5000,- er både mat, husholdninsartikler, babymat, bleier osv. 

Skrevet

Vi er 2 voksne, en tenårig og et barn på deltid, to katter. Det går om lag 8500 kr i mnd, og det inkl alt som blir handlet på dagligvare butikker (mat, toalettpapir og kattemat) Jeg syns ikke vi bruker mye penger på mat.

Skrevet

Vi ligger på mellom 3500 og 4000 i mnd. Vi spiser mest sunn mat og lager det meste fra bunnen av. Handler på rema og er mye å spare på å kjøpe det rimeligste alternativet (så langt næringsinnholdet er bra) og på vår rema har de veldig mye nedsatt pga de ikke får solgt unna,  feks ytre/indrefilet til halv pris, svinestek, karbonadedeig og div. Vi har og en katt men han følget ikke budsjettet, han får det han trenger når han trenger det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...