Gå til innhold

Badevekt som måler fettprosent, funker det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det bare en gimmik? Jeg skjønner ikke hvordan en vekt kan finne ut hvor mye muskelmasse og fettprosent man har. Noen som har erfaringer?

Anonymkode: 42634...a50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gjør, men den er i beste fall upålitelig. Tror den estimerer det på basis av væskeinnhold i kroppen for jeg er ca. 4% feitere om morgenen enn om kvelden (med samme masse). Fikk sjekket det på treningssenteret med en mer avansert vekt og der fikk jeg vite at vekta baserer målingene på spenningsmotstand i kroppen noe som igjen skal være relatert til vannmengden. Den vekta virket å gi et noenlunde fornuftig resultat basert på hvordan min kropp er, men min hjemlige vekt er i beste fall noenlunde enig med treningssentervekten på ettermiddagen etter jeg har vært i litt aktivitet, men det er til gjengjeld et dumt tidspunkt å veie seg på dersom man vil ha noenlunde like forhold fra uke til uke. 

Altså: jo de estimerer, og det er en teori bak det, men en vanlig hjemmevekt er i beste fall temmelig unøyaktig. 

Skrevet
19 timer siden, Cata skrev:

Min gjør, men den er i beste fall upålitelig. Tror den estimerer det på basis av væskeinnhold i kroppen for jeg er ca. 4% feitere om morgenen enn om kvelden (med samme masse). Fikk sjekket det på treningssenteret med en mer avansert vekt og der fikk jeg vite at vekta baserer målingene på spenningsmotstand i kroppen noe som igjen skal være relatert til vannmengden. Den vekta virket å gi et noenlunde fornuftig resultat basert på hvordan min kropp er, men min hjemlige vekt er i beste fall noenlunde enig med treningssentervekten på ettermiddagen etter jeg har vært i litt aktivitet, men det er til gjengjeld et dumt tidspunkt å veie seg på dersom man vil ha noenlunde like forhold fra uke til uke. 

Altså: jo de estimerer, og det er en teori bak det, men en vanlig hjemmevekt er i beste fall temmelig unøyaktig. 

Det er nesten korrekt. Den estimerer basert på en strøm som blir sendt gjennom kroppen. Denne strømmen vil variere avhengig av væskenivået i kroppen. Du kan derfor få forskjellige målesresultat før og etter du har drukket vann.

Det er derfor veldig viktig å måle seg under like forhold hver gang (samme tid på døgnet, gjerne samme ukedag etc). Måling fredag og mandag vil du gjerne få veldig forskjellige resultater da mange gjerne spiser mer karbohydrat, som binder væske, i helgen.

Anonymkode: d757c...656

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...