Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal lære yngstepus å gå i sele så vi kan ta henne med ut på en daglig gåtur når våren kommer; hun har et høyt aktivitetsnivå, og daglig lek er ikke nok, hun er rampete som bare det om natta (i natt sovnet jeg ikke før nærmere åtte om morgenen pga rampestreker!) og lar det gå utover en av gamlepusene ved å jage henne rundt i leiligheten. Tenkte det var smart å begynne nå, da kan vi trene på tilvenning en god stund før vi kan ta henne ut.

Jeg tenkte å begynne med å bare ha på henne selen, gi godbiter og ros, la den være på et par minutter av gangen til å begynne med og gradvis gjøre den tida lenger. Når hun er komfortabel med selve selen, hekte på båndet og la henne dra rundt på den til å begynne med, uten å holde i den (hun er en veldig uredd pus som ikke er plaget med at noe ligger over henne og drar i bakken). Så venne henne til å gå i båndet, traske litt opp og ned trappene i oppgangen og slikt. Tenker at det tar hvertfall en måned, kanskje en måned og en halv, fra vi først tar på selen til hun er komfortabel med å gå i bånd.

For dere som har gjort det før, høres det ut som en bra fremgangsmåte?

Eneste jeg er bekymret for med å ta henne ut, er at hun blir enda mer interessert i verden utenfor vinduene... Vi bor i fjerde etasje i en bygård, og har måttet lage "gitter" foran takvinduene, siden det har vært et par ganger på sommeren hvor hun har hoppet ut av vinduet og tatt seg en liten rusletur på taket... Jeg håper at om vi før brukt opp mesteparten av energien hennes på turer ute, så kommer hun ikke til å bry seg noe med vinduene, men er redd for at når hun får komme ut og se hvor mye spennende som er ute, at hun blir enda mer gira på å hoppe ut av vinduet... :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars katt... Katter er ikke til for å gå i bånd, de er ikke hunder

Anonymkode: e145c...ec0

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunder klarer seg også fint uten bånd, de går uten flere steder rundt om i Europa.

Jeg må spørre deg Ts, hvorfor kan du ikke bare slippe katten ut? Om du er redd for at den skal stikke av så vær ute med katten i starten og om du har mulighet så avgrenser du området til den blir vandt. Etter det kan du la katten få lov til å leve fritt, de klarer seg helt fint alene -fikser seg til og med noe mat sjøl, blir billigere for deg. 

Om du har ordna deg innekatter i storby så har jeg ingen råd annet enn å gi kattene til noen andre som kan gi de et godt fritt liv. 

Anonymkode: 0c875...36e

• Liker 1
Skrevet

Fjerde etasje i bygård, rett ved siden av en hovedvei, vi har ingen balkong. Derfor kan ikke kattene gå ut.

Start gjerne deres egen tråd om hvor forferdelig det er å ha innekatt, det er ikke det jeg spør om :)

• Liker 13
Skrevet

Her er pus vant til sele, men går ikke ved foten slik hunder gjør. Jeg bærer henne ned, og så får hun gå rundt på plenen, festet til et langt flexibånd. Har erfart at hun surrer seg kjapt fast hvis hun får klatre i trær, så ikke gjør det hvis du ikke når opp for å løse flokene igjen.

• Liker 2
Skrevet

Ja jeg regnet ikke med at hun kom til å gå fot XD men hun er den type katt som følger i hælene på deg rundt i leiligheten, så jeg regner med at hun kommer til å traske ganske så greit etter meg XD Vi har en park like rundt hjørnet på kvartalet jeg tenkte å gå med henne til. Der er det stor gressplen og litt busker hun kan snoke rundt i.

Skrevet

Jeg synes det er kjempefint at du vil lære pus å gå i sele! Jeg skulle ønske alle katter kunne det. Ikke så at alle katter skal være innekatter og kun luftes i sele, men det er greit når f.eks pus blir syk og skal ha medisiner, man reiser bort og ikke får pass osv. osv.. Pusina mi er kjempeflink til å gå i sele. Jeg vennet henne til det omtrent som du beskriver. Brukte goood tid så hun skulle oppleve det som noe positivt! :) Nå elsker hun selen sin. Hun går stort sett ut og inn som hun vil her, men når vi er på hytta bruker vi sele de første dagene så hun skal bli trygg der (hun har vært der mange ganger og er kjent, men ting kan alltids forandre seg i utemiljøet). Så første kveld på hytta så rusler hun så søtt bort til knaggen der selen hennes henger. Jeg har tatt på et lengre tau så hun kan gå litt friere. Jeg holder båndet litt opp over henne når vi går slik at hun ikke skal bli plaget av at det setter seg fast o.l, og så tar vi det etter hennes tempo. Hun har t.o.m fanget mus mens hun har vært i bånd! :) Men vær forberedt på at det ikke blir noe særlig trim for deg dette (lurt med varme klær). Mest sannsynlig vil det gå i snegletempo med stopp på de rareste steder. ;) Vi bor også langt oppe i etasjene, og jeg har lagt vekt på å gjøre henne trygg i trappeoppgangen først. Så jeg har alltid latt henne gå opp og ned trappene selv (ikke båret henne). Jeg råder deg til ikke å bære henne til et annet sted når dere er kommet ned heller, men at hun får bli kjent og trygg rett utenfor. Lykke til! :) Kom gjerne med tilbakemeldinger.

• Liker 1
Skrevet

Nei trim for meg regner jeg ikke med i det hele tatt :ler: Er glad jeg slipper trimmen med å inn og ut av senga hundreørten ganger i løpet av en natt for å sette på plass alt hun river ned eller jage henne ned fra kjøkkenbenken :fnise:

Så kult at din er så komfortabel med båndet at hun til og med kan jakte med det på!

Bære henne  gidder jeg ikke, målet er tross alt å slite henne ut :ler:  Hun får gå i trappa selv!

Skrevet

når jeg leste innlegget ditt så tenkte jeg at dette må jeg prøve. Selen til hunden passet perfekt og den 2 år gamle, medgjørlige pusen tok det ganske greit. Litt fekting og hopping, men den roet seg raskt ned:) den gikk mere baklengs enn forover da:Ptror ikke den skjønte så mye siden den er en utekatt... 

Skrevet

Fikk kjøpt sele i dag og prøvde den på lillepus. Hun var ikke fornøyd, gikk bakover her og :ler: Hadde den bare på i et halvt minutts tid mens hun fik masse ros, tok den av og ga en godbit. Blir å fortsette med det flere ganger i løpet av dagen i en uke, og håpe hun aksepterer den mer og mer.

Gjest COSL Innovator
Skrevet

Helt ærlig så syns jeg det er helt feil å ha katter når man bor i en bygård. Katter er utedyr om sommeren og liker å være ute i timesvis. Stakkars katt

Skrevet
Den 17. januar 2016 at 15.37, AnonymBruker skrev:

Dette må man vurdere utifra hver enkelt katt. Mange katter setter pris på å gå tur i bånd.

• Liker 3
Skrevet
23 timer siden, COSL Innovator skrev:

Helt ærlig så syns jeg det er helt feil å ha katter når man bor i en bygård. Katter er utedyr om sommeren og liker å være ute i timesvis. Stakkars katt

Er du klar over katteproblemet? Katter dumpes og sviktes jevnlig. Jeg tenker at det er bedre for en katt å ha et godt hjem innendørs, der hen til og med får gå på tur i bånd, enn å være den som avlives, vanskjøttes, eller forlates fordi eierne ikke kan ta ansvar. 

• Liker 5
Skrevet

Vi har prøvd kort et par ganger til, nå legger hun seg bare ned på ryggen og stirrer stygt på meg til jeg tar av henne selen igjen :ler: Men hun får masse godbiter og ros. Ser på det som et godt tegn at hun ikke virker redd eller friker ut, hun virker mer snurt enn noe annet.

Skrevet

Hvis hun liker å leke, så prøv å leke med henne mens hun har selen på. Det er ofte at de da glemmer den. Jeg har lært flere katter å gå i bånd, og pleier å vente med å feste på selve båndet til de er helt komfortabel med å ha selen på inne. Dvs. at de kan leke med den på, spise med den på osv. :)

• Liker 1
Skrevet
Den 1/17/2016 at 22.43, AnonymBruker skrev:

Hunder klarer seg også fint uten bånd, de går uten flere steder rundt om i Europa.

Jeg må spørre deg Ts, hvorfor kan du ikke bare slippe katten ut? Om du er redd for at den skal stikke av så vær ute med katten i starten og om du har mulighet så avgrenser du området til den blir vandt. Etter det kan du la katten få lov til å leve fritt, de klarer seg helt fint alene -fikser seg til og med noe mat sjøl, blir billigere for deg. 

Om du har ordna deg innekatter i storby så har jeg ingen råd annet enn å gi kattene til noen andre som kan gi de et godt fritt liv. 

Anonymkode: 0c875...36e

BS  , Katter som blir sendt ut lever BETYDELIG kortere liv, og dør av tortur, trafikk ulykker, slåssing osv.  All  på internasjonale topp veterinærer og spør hva som er best for kattens liv og helse!  TS-en av de få som vil gi katten sin liv I kjærlighet,  den blir sikkert vant til selen snart. -:). 

Anonymkode: c3643...edd

Ryddet for personangrep og spekulasjoner.

Phaedra,adm

• Liker 5
Skrevet
13 timer siden, Aurora M. skrev:

Hvis hun liker å leke, så prøv å leke med henne mens hun har selen på. Det er ofte at de da glemmer den. Jeg har lært flere katter å gå i bånd, og pleier å vente med å feste på selve båndet til de er helt komfortabel med å ha selen på inne. Dvs. at de kan leke med den på, spise med den på osv. :)

Jeg har tenkt til å leke med henne med den på, men akkurat nå går hun mest bakover eller legger seg ned, så vi holder oss til veldig korte perioder (maks ett minutt) med den på om gangen mens hun får masse ros, og så får hun godbiter med en gang den er av (hun vil ikke spise godbitene med selen på enda).

Båndet blir ikke tatt på før hun er 100% komfortabel med selen :) Da blir det først å bare la båndet henge etter henne, så begynne å holde i det og gå rundt som hun velger, før jeg prøver å lære henne med å lokke med godbiter å gå sammen med meg. Når hun er komfortabel med det inni leiligheten kan vi begynne å gå i oppgangen!

• 4 uker senere...
Skrevet

Ryddet for personangrep og avsporinger.

Phaedra,adm

Skrevet

Jeg har 2 innekatter selv, som også er rasekatter. Disse kunne jeg ALDRI sluppet ut, da de ville dødd med en gang. De er avlet fra mange generasjoner med innekatter og derfor frykter de heller ingen ting(de har jo aldri opplevd noen farer). Dere kan jo tenke dere utfallet selv om en fryktløs katt skulle bli sluppet ut på gaten? Så heller lykkelige innekatter som kan få en tur ut i bånd, enn en død katt. 

Anonymkode: 44ccc...148

• Liker 1
Gjest Enhjørning
Skrevet

Lykke til med å venne pusen til sele! :) Det går nok bra. Jeg har verdens vanskeligste katt :fnise:, og han godtok selen sånn nogenlunde når han kom ut. Han er egentlig utekatt men vi flyttet og måtte ha han inne en stund og da ble han så fryktelig rastløs. Ble først endel løping baklengs og krangling med selen men med en gang han oppdaget en spennende busk eller en ny lukt så glemte han den helt og det ble bedre for hver gang. Nå brukte vi ikke dette i en lang periode siden han kunne gå uten etterhvert men tror faktisk han kunne ha vendt seg til det :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...