AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #1 Skrevet 17. januar 2016 Jeg har lest flere steder at det ikke er mulig å bygge muskler og slanke seg samtidig. I 2015 gikk jeg ned sju kilo fra 72 til 65 kg (er 173 høy). Jeg har trent en del styrke i tillegg til kondisjon, og har blitt mye sterkere i flere øvelser. Hvordan lar det seg forklare hvis ikke muskelbygging er mulig når man slanker seg? Kan musklene bli sterkere uten å bli større/tyngre? Bare nysgjerrig. Anonymkode: ae7fa...36c
Zzyzx Skrevet 17. januar 2016 #2 Skrevet 17. januar 2016 (endret) Ja, det kan de. Den styrkeøkningen man opplever i begynnelsen handler veldig lite om muskelvekst, den kommer hovedsaklig fra opptrening av nervesystemet. Endret 17. januar 2016 av Zzyzx
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #3 Skrevet 17. januar 2016 Jeg tror de aller fleste bare vil påpeke at man ikke skal fokusere på vekt når man trener mye styrke. Jeg vet om en som ikke gikk ned et gram i vekt, men som ble mye slankere og så mye bedre ut etter mye styrketrening. Anonymkode: f6f52...01c
barock Skrevet 17. januar 2016 #4 Skrevet 17. januar 2016 (endret) For å gå ned i vekt må man har kaloriunderskudd. Dvs. at man forbrenner mer enn man tar inn. Når kroppen får mindre energi enn den forbruker vil den prioritere å bruke den energien som kommer inn på å holde i gang de vitale kroppsfunksjoner, så som hjerne og indre organer. Muskelvekst er ikke en vital kroppsfunksjon og blir derfor nedprioritert. Ved å trene styrke under diett vil noen få menn i beste fall kunne oppleve moderat muskelvekst. De fleste vil kunne opprettholde eksisterende muskelmasse, mens de som har en mindre gunstig hormonell profil vil kunne miste muskelmasse til tross for styrketreningen. Dette skyldes komplekse hormonelle forhold som jeg ikke skal gå inn på her, utover å nevne stikkordet testosteron. Dette gjelder som nevnt for menn. Kvinner har fra naturens side meget beskjedne mengder av testosteron, og kan bare glemme å skulle ha noen som helst muskelvekst om de er i kaloriunderskudd. Endret 17. januar 2016 av barock
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #5 Skrevet 17. januar 2016 Jeg ble mye slankere og fittere av å trene styrketrening i kombinasjon med løping. Hadde ikke noen spesielt streng kaloritelling ved siden av. Anonymkode: e3c41...e9c
Gjest Herr Heftig Skrevet 17. januar 2016 #6 Skrevet 17. januar 2016 Det er mulig å bli sterkere og gå ned i fett/vekt samtidig.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #7 Skrevet 18. januar 2016 Men da skyldes økt styrke altså "opptrening av nervesystemet" da. TS Anonymkode: ae7fa...36c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #8 Skrevet 18. januar 2016 Min erfaring er at muskelvekst og slanking ikke er så svart/hvitt som enkelte påstår. Det er ikke umulig å få litt mer muskler samtidig som du mister fettvekt. Anonymkode: 75718...324
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå