AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #1 Skrevet 17. januar 2016 Er det positivt at barnet som leser og skriver hjemme, later som han ikke kan bokstaver i barnehagen og ikke forteller om sine interesser der? Barnehagen opplever en stille og sjenert gutt, men vi foreldre/besteforeldre/venner av familien opplever en trygg og rolig "nerd" som ikke er flau over å kunne klokken, bokstaver, hva dinosaurer heter osv. (han virker mer som en 9åring enn en 4åring her) Jeg opplever at det nesten er litt splittet personlighet, men det er kanskje positivt at han tilpasser seg der han er for å passe inn? Anonymkode: 070ae...51f
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #2 Skrevet 17. januar 2016 Det virker jo veldig rart at han later som om han ikke kan bokstaver i barnehagen for det gjør jo de fleste 3-åringer. Anonymkode: 93cd3...886 11
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #3 Skrevet 17. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det virker jo veldig rart at han later som om han ikke kan bokstaver i barnehagen for det gjør jo de fleste 3-åringer. Anonymkode: 93cd3...886 Ja, det er merkelig! Og her skriver han hele ord, men han har "bommet" og avslørt seg for noen av de voksne i barnehagen når han ikke har tenkt seg om (lest navnet på andre barns matbokser of slikt), men da spurte barnehagen oss om han bare husker godt, altså farge og form på matbokser... (Han som liksom ikke kan sin egen forbokstav engang...) Anonymkode: 070ae...51f
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 Populært innlegg #4 Skrevet 17. januar 2016 Kanskje han opplever et, for ham, for stort forventningspress hjemme og derfor slapper av i barnehagen. Du skriver jo at han er et begavet barn. Mest sannsynlig er han et helt normalt barn som dere har litt for høye forventninger til. Anonymkode: 703bf...0a7 65
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #5 Skrevet 17. januar 2016 Hvis han leker og har det generelt bra i bhg, er det vel ikke noe å tenke på. Det et jo ikke slik at det er veldig nødvendig å bruke leseferdighetene side i bhg. Jeg jobber i bhg, og det er mange barn på min gruppe som kan lese, men som ikke bruker det aktivt i barnehagen eller har fortalt oss voksne det. Bhg skal først og fremst være en arena for lek og sosial utvikling. Det akademiske kommer fort nok lell... Anonymkode: 30756...d15 18
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #6 Skrevet 17. januar 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje han opplever et, for ham, for stort forventningspress hjemme og derfor slapper av i barnehagen. Du skriver jo at han er et begavet barn. Mest sannsynlig er han et helt normalt barn som dere har litt for høye forventninger til. Anonymkode: 703bf...0a7 Hehe, var vel ikke annet å vente enn å få en sånn kommentar. Takk for tanken, men han ligger så langt foran jevnaldrende at det ble skolestart som 4åring, noe vi foreldre ikke ønsker i forhold til det sosiale. Han leste på 2årskontrollen på helsestasjonen, hvor vi ble henvist til evnetest. Så det er ikke tvil om evner. Det viktigste for oss er at han trives, jeg undret meg bare om de to sosiale rollene er helt greit. Anonymkode: 070ae...51f 7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #7 Skrevet 17. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hehe, var vel ikke annet å vente enn å få en sånn kommentar. Takk for tanken, men han ligger så langt foran jevnaldrende at det ble skolestart som 4åring, noe vi foreldre ikke ønsker i forhold til det sosiale. Han leste på 2årskontrollen på helsestasjonen, hvor vi ble henvist til evnetest. Så det er ikke tvil om evner. Det viktigste for oss er at han trives, jeg undret meg bare om de to sosiale rollene er helt greit. Anonymkode: 070ae...51f Det ble VURDERT skolestart som 4 åring, skulle det stå. Jeg selv er ikke spesielt begavet... ts Anonymkode: 070ae...51f 18
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #8 Skrevet 17. januar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe, var vel ikke annet å vente enn å få en sånn kommentar. Takk for tanken, men han ligger så langt foran jevnaldrende at det ble skolestart som 4åring, noe vi foreldre ikke ønsker i forhold til det sosiale. Han leste på 2årskontrollen på helsestasjonen, hvor vi ble henvist til evnetest. Så det er ikke tvil om evner. Det viktigste for oss er at han trives, jeg undret meg bare om de to sosiale rollene er helt greit. Anonymkode: 070ae...51f Det bør være greit at han vil fremstå som om han er samme nivå som de andre i barnehagen, han vil kanskje ikke skille seg ut. Kanskje han skiller mellom hjem og barnehage på den måten at barnehage er et sted for lek, mens han føler seg friere til å være mer "intellektuell" hjemme? Vi gjør jo det samme. Vi har ulike roller hjemme, på jobb, og blant venner. Noen diskuterer jeg politikk med, andre snakker jeg oppskrifter og strikking med, og andre igjen snakker jeg mellommenneskelige forhold med. At han gjør dette allerede som 4-åring tyder på at han er langt fremme, men selv om han er begavet, er ikke konsekvenstenkning helt på plass, og han behøver kanskje hjelp til å balansere lek og læring siden han dummer seg ned mer enn nødvendig. Snakk med barnehagen om dette, kanskje bør PPT trekkes inn også, for å gi råd. Anonymkode: d983a...3a0 10
Uskyldenselv Skrevet 17. januar 2016 #9 Skrevet 17. januar 2016 (endret) Høres ut som han har høy sosialintelligens i tillegg. Gratulerer, han må være en artig kar å følge med på Tilpasser seg forholdene rett og slett. Er ikke like gøy for andre 4åringer å høre om staving og korrekte navn på arter og det har han skjønt tydeligvis. Endret 17. januar 2016 av Uskyldenselv 24
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #10 Skrevet 17. januar 2016 Husker hvertfall at jeg pleide å late som jeg leste dårligere enn jeg egentlig gjorde i 1.klasse. Typ stoppe opp og stotre når jeg leste høyt osv. For å være som de andre, og for at læreren skulle si det samme til meg som de andre. Det er kanskje rart, men det er ikke bare positivt å få ros for slike ting. Hjemme syns jeg bare det var gøy å lese og skrive mer enn vanlig. Jeg er ikke spesielt evnerik, men alltid vært flinkest i klassen og har høy utdannelse i dag. Tror bare sønnen din rett og slett er litt sosialt intelligent i tillegg. Ikke stress med dette. Anonymkode: adc6b...fc0 10
Gjest Magnifiq Skrevet 17. januar 2016 #11 Skrevet 17. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det virker jo veldig rart at han later som om han ikke kan bokstaver i barnehagen for det gjør jo de fleste 3-åringer. Anonymkode: 93cd3...886 De fleste treåringer kan de fleste bokstaver?
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #12 Skrevet 17. januar 2016 Veldig synd at vi i Norge ikke tar godt nok vare på barna med høy teoretisk intelligens, men heller lar dem visne vekk i den offentlige skolen hvor alle helst skal være A4. Ang deres sønn, jeg ville tenkt meg nøye om hvilken skole han skal gå på når den tid kommer. Hvis han hadde knukket lesekoden allerede som 2-åring så er han nok langt foran sine jevnaldrene, slik som evnetesten også viste. Nå har du ikke skrevet hva resultatet på evnetesten ble, men hvis han ligger flere år foran jevnaldrene så er nok norsk skole ikke bra for ham. Tror lærerstudenter lærer svært lite om evnerike barn på studiet, mange foreldre til svært evnerike barn velger å flytte til Danmark for at barna skal få gå på en skole som tar hensyn til deres evner, de får jobbe seg raskere gjennom pensum, og de er omgitt av barn som tenker slik som dem, altså får de fort lekekamerater :-) . Anonymkode: 6b2f4...660 17
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #13 Skrevet 17. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er merkelig! Og her skriver han hele ord, men han har "bommet" og avslørt seg for noen av de voksne i barnehagen når han ikke har tenkt seg om (lest navnet på andre barns matbokser of slikt), men da spurte barnehagen oss om han bare husker godt, altså farge og form på matbokser... (Han som liksom ikke kan sin egen forbokstav engang...) Anonymkode: 070ae...51f Kontroll på de andre sine matbokser (og tøfler, regnklær og øvrig utstyr i barnehagen) har de som regel når de er 2 år uten at de kan lese, så den skjønte jeg ikke helt skal ha noen sammenheng i det hele tatt. Men i første innlegget så skriver du om en 4-åring som kan bokstaver, mens lenger ned så kunne han lese som 2-åring, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tolke ut av det. 1 time siden, Magnifiq skrev: De fleste treåringer kan de fleste bokstaver? I gruppa vår så gjør de det, så antar det må være vanlig ja. Anonymkode: 93cd3...886 3
KvinneguidenBruker Skrevet 17. januar 2016 #14 Skrevet 17. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kontroll på de andre sine matbokser (og tøfler, regnklær og øvrig utstyr i barnehagen) har de som regel når de er 2 år uten at de kan lese, så den skjønte jeg ikke helt skal ha noen sammenheng i det hele tatt. Men i første innlegget så skriver du om en 4-åring som kan bokstaver, mens lenger ned så kunne han lese som 2-åring, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tolke ut av det. I gruppa vår så gjør de det, så antar det må være vanlig ja. Anonymkode: 93cd3...886 Det er ikke vanlig. 6
Gjest Magnifiq Skrevet 17. januar 2016 #15 Skrevet 17. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kontroll på de andre sine matbokser (og tøfler, regnklær og øvrig utstyr i barnehagen) har de som regel når de er 2 år uten at de kan lese, så den skjønte jeg ikke helt skal ha noen sammenheng i det hele tatt. Men i første innlegget så skriver du om en 4-åring som kan bokstaver, mens lenger ned så kunne han lese som 2-åring, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tolke ut av det. I gruppa vår så gjør de det, så antar det må være vanlig ja. Anonymkode: 93cd3...886 Nei, det er ikke vanlig.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #16 Skrevet 17. januar 2016 Jeg har vokst opp i et annet land og der er det helt vanlig at barna kan alle bokstavene og kan lese litt når de er tre år. Jeg tror ikke norske barn er dummere enn barn i andre land. Anonymkode: ab548...290 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #17 Skrevet 17. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vokst opp i et annet land og der er det helt vanlig at barna kan alle bokstavene og kan lese litt når de er tre år. Jeg tror ikke norske barn er dummere enn barn i andre land. Anonymkode: ab548...290 Nei de er ikke dummere, det er bare skolesystemet her som er annerledes, trist for Norge og trist for det enkelte begavede barn. Leste om et barn som hadde en iq på 160, kunne lese lenge før det begynte på skolen,og i matematikk lå det også langt fremme, allikevel måtte det terpe på den enkelte bokstav, " lære" i samme tempo som de andre førsteklassingene. Barnet som hadde gledet seg til å begynne på skolen ble fort deprimert og frustrert, det hadde jo gledet seg til å lære noe nytt når det begynte på skolen.Foreldrene klaget til læreren, de ville ha spesialrettet undervisning, noe de tydeligvis ikke fikk, for rektoren på denne skolen uttalte blant annet, " Vi må være var på hvilke signaler vi sender ut!" Hvilke signaler tenker jeg? At ikke alle barn passer inn i A4 malen? Foreldrene gav opp og flyttet til Danmark, de ville ikke ofre sitt eget barn. Rart, når et barn trenger spesialundervisning fordi det har vanskeligheter med de teoretiske fagene, er det ingen som leer på en øyelokk, men når et barn trenger spesialundervisning fordi det ligger langt foran de andre barna, så skal man " passe på hvilke signaler man sender ut"? Man skal altså ofre de teoretisk mest dyktige barna, og det i en tid hvor man virkelig trenger de glupe hodene, nå når det snart er slutt på oljen? Heia Norge og heia Janteloven ;-) . Anonymkode: 6b2f4...660 11
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #18 Skrevet 17. januar 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei de er ikke dummere, det er bare skolesystemet her som er annerledes, trist for Norge og trist for det enkelte begavede barn. Anonymkode: 6b2f4...660 Ikke bare skolesystemet, men foreldrene. Barn i Norge blir dullet med og behandlet som babyer til de er langt oppe i skolealder og bli ikke stilt krav til slik at de får utvikle seg og mestre. Anonymkode: ab548...290 5
FangeLiv Skrevet 17. januar 2016 #19 Skrevet 17. januar 2016 Det er veldig vanlig at begavede barn tilpasser seg og "jekker ned" for ikke å skille seg ut. Sjekk ut Foreningen for lykkelige barn, for å få utfyllende info.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #20 Skrevet 17. januar 2016 Det er vel ingen som vurderer å la en 4 åring begynne på skolen i Norge selv om han altså skulle vise seg å være et geni. Dette får jeg ikke til å stemme. Anonymkode: 26e55...66b 19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå