Gå til innhold

Tips til hva man kan bruke Reste-ris til.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

jeg koker alltid for mye ris, hR noen tips til hva man kan bruke reste-ris til?

pleier selv å bruke til onigiri, eller lage semulegrøt og tilsette risen, smaker nesten klin likt som risgrøt:) 

er også godt å bare ha kanel og sukker på..

hva er deres tips? :)

Anonymkode: 33b07...926

Videoannonse
Annonse
Skrevet

rislapper

Anonymkode: 56643...1f2

Skrevet

Tja...ville pælma det i en gryterett. Men det er meg...

Skrevet (endret)

Onigiri? Hva er det? Mener du nigiri, kanskje?

Resteris lager jeg enten fried rice (stek sammen med egg, skinke og amerikansk grønnsaksblanding) av, ellers tilsetter jeg litt vann og legger på et lokk og varmer på nytt i microen — vips like god ris til neste middag. 

Endret av Elefantenirommet
Skrevet

Stekt ris, slik som Elefantenirommet skriver. 

Anonymkode: 16f7f...2b2

Gjest Ennasus
Skrevet
27 minutter siden, Elefantenirommet skrev:

Onigiri? Hva er det? Mener du nigiri, kanskje?

Resteris lager jeg enten fried rice (stek sammen med egg, skinke og amerikansk grønnsaksblanding) av, ellers tilsetter jeg litt vann og legger på et lokk og varmer på nytt i microen — vips like god ris til neste middag. 

Onigiri er japanske risboller faktisk :fnise:

Skrevet
1 minutt siden, Ennasus skrev:

Onigiri er japanske risboller faktisk :fnise:

Ah. :fnise: Aldri hørt om!

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

jeg koker alltid for mye ris, hR noen tips til hva man kan bruke reste-ris til?

pleier selv å bruke til onigiri, eller lage semulegrøt og tilsette risen, smaker nesten klin likt som risgrøt:) 

er også godt å bare ha kanel og sukker på..

hva er deres tips? :)

Anonymkode: 33b07...926

Rester etter middagsris skal alltid kastes. Ris kan der dannes giftstoffer i som er helseskadelige, den skal derfor ikke holdes varmover tid, og heller ikke varmes opp igjen. 

Så begynn å beregne rismengden du koker bedre  i forhold til hva som blir spist. 

Anonymkode: 4a762...6af

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rester etter middagsris skal alltid kastes. Ris kan der dannes giftstoffer i som er helseskadelige, den skal derfor ikke holdes varmover tid, og heller ikke varmes opp igjen. 

Så begynn å beregne rismengden du koker bedre  i forhold til hva som blir spist. 

Jeg foreslår at du kun kommenterer det du har greie på. Makan til tull.

Ris inneholder (bagatellmessige mengder) giftstoffer, ja. Allmen kjent sak. Det inneholder risen både før koking, under koking, på middagstallerkener i magen og i kjøleskapet etter bruk. Giftstoffer er faktisk, fysiske stoffer, og kan ikke poppe opp på magisk vis. Det er imot fysikkens lover, det. Det du tenker på er nok noe helt annet: nemlig at ris inneholder bakterier (igjen: den gjør det hele tiden, og det er helt normalt og udramatisk) som utvikler seg rimelig raskt til en temmelig stor mengde bakterier. Men så lenge ts er normalt frisk tåler ts bakterier - all moderne forskning viser at det er sunt for helsa. Folk spiser mugg, gjær og sopp i hauger - og mye av den er skapt ved å sette ut ting som ris i kjøkkenet og la det bli ... bedervet. Og så spise det.

mitt tips: stekt ris. Bland resterisen med restekjøtt og rester av grønnsaker. Husk at risen skal varmes helt opp ved gjenbruk (det er egentlig kun viktig dersom du serverer risen til barn)

Anonymkode: 8d7d6...fa0

• Liker 4
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Jeg har alltid brukt risrester til stekt ris hvor jeg har tilsatt egg, grønnsaker og eventuelt kjøtt jeg har i kjøleskapet. Lettvint og ikke minst, veldig godt. 

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ris inneholder (bagatellmessige mengder) giftstoffer, ja. Allmen kjent sak. Det inneholder risen både før koking, under koking, på middagstallerkener i magen og i kjøleskapet etter bruk. Giftstoffer er faktisk, fysiske stoffer, og kan ikke poppe opp på magisk vis. Det er imot fysikkens lover, det. Det du tenker på er nok noe helt annet: nemlig at ris inneholder bakterier (igjen: den gjør det hele tiden, og det er helt normalt og udramatisk) som utvikler seg rimelig raskt til en temmelig stor mengde bakterier. Men så lenge ts er normalt frisk tåler ts bakterier - all moderne forskning viser at det er sunt for helsa. Folk spiser mugg, gjær og sopp i hauger - og mye av den er skapt ved å sette ut ting som ris i kjøkkenet og la det bli ... bedervet. Og så spise det.

mitt tips: stekt ris. Bland resterisen med restekjøtt og rester av grønnsaker. Husk at risen skal varmes helt opp ved gjenbruk (det er egentlig kun viktig dersom du serverer risen til barn)

Vet du hvilken bakgrunn jeg har for å uttale meg slik jeg gjør? 

Den eneste matvaren resturanter og spisesteder ikke har lov til å ha stående og å oppigjen varme før servering er ris, på grunn av mikroorganismer som dannes i ris og kan gi alvorlig helseskade om den blir spist. 

Skrevet

Ris skal ikke varmes opp igjen, det dannes farlige giftstoffer, ta å google det så kan du lese opp og ned av vitenskapelige rapporter om emnet.  

Anonymkode: d611f...a4d

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ris skal ikke varmes opp igjen, det dannes farlige giftstoffer, ta å google det så kan du lese opp og ned av vitenskapelige rapporter om emnet.  

Anonymkode: d611f...a4d

Virkelig? Jeg pleier å koke opp en ferdigpose med ris og spise den ene halvdelen den dagen jeg lager middagen, og resten neste dag. Er det veldig farlig? Varmer den forøvrig ofte i mikroen

Anonymkode: 792c7...70d

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det heller er du som ikke skal uttale deg om ting du tydeligvis ikke har peiling på? :fnise:

For øvrig så går det fint å varme opp ris igjen så lenge den har blitt avkjølt raskt :) det samme gjelder også pasta. 

Anonymkode: c5042...110

• Liker 4
Skrevet

Man kan fint varme opp igjen ris en gang, så sant den ikke har stått for lenge i romtemperatur før det og den får skikkelig varme i andre runde. Ingen problem i det hele tatt. 

Anonymkode: 195d4...d6b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...