AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #1 Skrevet 16. januar 2016 Hei, Jeg har ganske lenge slitt med økonomien ved at jeg gjør impulskjøp osv. I begynnelsen var det nokså "uskyldig" ved at jeg kjøpte ting jeg hadde lyst på uten å tenke på hvordan jeg kom til å måtte leve frem til jeg fikk penger neste gang. Da jeg første gang handlet med tilbakebetaling ble det raskt enda verre. Plutselig fikk jeg kredittkort og begynte å kjøpe ting uten å tenke i det hele tatt. Nå sitter jeg med 38 000 kr i gjeld og har betalt ned fra 50 000. Jeg er student og synes dette er ganske mye. Har hatt et forbrukslån i banken på 20 000 der 15 000 gikk til depositum og resten gikk til fadderuke. Dette har hengt med meg siden 2013. Med dårlig økonomisk sans har dette pågått altfor lenge og jeg begynner å få et litt større problem nå som jeg ikke lenger jobber like mye som før. Hva kan dere anbefale en student som antakelig må leve på 7600 i måneden? Tør ikke legge på mer siden jeg ikke vet om jobben min er noe trygg inntektskilde lenger. Er lite som foregår der om dagen. Takk for respons. Har hatt økonomisk sans tidligere, men noe gikk galt på veien. Vet ikke hvordan det skjedde. Anonymkode: 4ff40...087
peppermyntete Skrevet 16. januar 2016 #2 Skrevet 16. januar 2016 1) slutt å kjøpe ting du åpenbart ikke har råd til 2) kontakt banken der gjelda er og prøv å ordne en betalingsplan 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #3 Skrevet 16. januar 2016 2 minutter siden, peppermyntete skrev: 1) slutt å kjøpe ting du åpenbart ikke har råd til 2) kontakt banken der gjelda er og prøv å ordne en betalingsplan Tusen takk for svar Jeg har sluttet å kjøpe ting jeg ikke trenger, problemet (som jeg ikke egentlig forklarte tydelig nok i innlegget) er at jeg har månedlige regninger som jeg betaler og totalsummen på disse er 1600 eller noe og det går ikke opp med det jeg får utbetalt fra lånekassa når telefonregning, husleie, månedsbillett og mat også skal betales for. Er egentlig ingenting av det som kan kuttes, eller er det? Jeg har snakket med banken om å få refinansiere, men det fikk jeg ikke lov til siden jeg hadde for lite lån og det var for ferskt. Har en nedbetalingsplan hos banken, så den er grei, men vet ikke hvordan det vil fungere fremover. Anonymkode: 4ff40...087 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #4 Skrevet 16. januar 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar Jeg har sluttet å kjøpe ting jeg ikke trenger, problemet (som jeg ikke egentlig forklarte tydelig nok i innlegget) er at jeg har månedlige regninger som jeg betaler og totalsummen på disse er 1600 eller noe og det går ikke opp med det jeg får utbetalt fra lånekassa når telefonregning, husleie, månedsbillett og mat også skal betales for. Er egentlig ingenting av det som kan kuttes, eller er det? Jeg har snakket med banken om å få refinansiere, men det fikk jeg ikke lov til siden jeg hadde for lite lån og det var for ferskt. Har en nedbetalingsplan hos banken, så den er grei, men vet ikke hvordan det vil fungere fremover. Anonymkode: 4ff40...087 Alle disse 4 utgiftspostene kan gjøres rimeligere Anonymkode: f6b5e...e25 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #5 Skrevet 17. januar 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle disse 4 utgiftspostene kan gjøres rimeligere Anonymkode: f6b5e...e25 Det er nok vanskelig. Jeg har vært så dum å kjøpe tlf på avbetaling. Husleia kan gjøre rimeligere ved å flytte, men det er superstress i en allerede stressende periode og jeg vil måtte samle opp nytt depositum fordi i en studentbolig tar det alltid 3-4 uker før man får depositum tilbake og jeg har ikke depositum for hånden nå. Månedsbillett ja, vel, jeg kan jo heller gå hvis det er det du mener? Og ja, mat kan bli billigere, det er jeg enig i. Har et budsjett på 2000 nå, men kan vel gå ned til 1500. Anonymkode: 4ff40...087
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #6 Skrevet 17. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er nok vanskelig. Jeg har vært så dum å kjøpe tlf på avbetaling. Husleia kan gjøre rimeligere ved å flytte, men det er superstress i en allerede stressende periode og jeg vil måtte samle opp nytt depositum fordi i en studentbolig tar det alltid 3-4 uker før man får depositum tilbake og jeg har ikke depositum for hånden nå. Månedsbillett ja, vel, jeg kan jo heller gå hvis det er det du mener? Og ja, mat kan bli billigere, det er jeg enig i. Har et budsjett på 2000 nå, men kan vel gå ned til 1500. Anonymkode: 4ff40...087 Kan du evt: Selge telefonen og kjøpe en latterlig billig telefon? Og evt skaffe et rimeligere abbonement og evt bruke telefonen mindre? Få noen til å bo sammen med deg og dele på husleie? Ta en liten jobb? Handle halv-pris-varer på KIWI og andre butikker? Anonymkode: f6b5e...e25 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #7 Skrevet 17. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok vanskelig. Jeg har vært så dum å kjøpe tlf på avbetaling. Husleia kan gjøre rimeligere ved å flytte, men det er superstress i en allerede stressende periode og jeg vil måtte samle opp nytt depositum fordi i en studentbolig tar det alltid 3-4 uker før man får depositum tilbake og jeg har ikke depositum for hånden nå. Månedsbillett ja, vel, jeg kan jo heller gå hvis det er det du mener? Og ja, mat kan bli billigere, det er jeg enig i. Har et budsjett på 2000 nå, men kan vel gå ned til 1500. Anonymkode: 4ff40...087 Er matbusjettet ditt på kr 2000? Hva annet ( i tillegg til mat, husleie, strøm, telefon, transport) har du laget budsjett for og hvilke beløp? Anonymkode: f6b5e...e25
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #8 Skrevet 17. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Kan du evt: Selge telefonen og kjøpe en latterlig billig telefon? Og evt skaffe et rimeligere abbonement og evt bruke telefonen mindre? Få noen til å bo sammen med deg og dele på husleie? Ta en liten jobb? Handle halv-pris-varer på KIWI og andre butikker? Anonymkode: f6b5e...e25 Kan jeg selge telefonen når jeg betaler ned på den? Det hjelper vel ingenting? Skulle gjerne gjort det, så får se om jeg får til det. Tror jeg heller skal prøve å skaffe meg en jobb til. Handler allerede ganske billig, så det er ikke noe problem. Anonymkode: 4ff40...087 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #9 Skrevet 17. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok vanskelig. Jeg har vært så dum å kjøpe tlf på avbetaling. Husleia kan gjøre rimeligere ved å flytte, men det er superstress i en allerede stressende periode og jeg vil måtte samle opp nytt depositum fordi i en studentbolig tar det alltid 3-4 uker før man får depositum tilbake og jeg har ikke depositum for hånden nå. Månedsbillett ja, vel, jeg kan jo heller gå hvis det er det du mener? Og ja, mat kan bli billigere, det er jeg enig i. Har et budsjett på 2000 nå, men kan vel gå ned til 1500. Anonymkode: 4ff40...087 I noen byer får man kjøpt upersonlig månedskort og kan dermed dele det mellom flere personer Men man kan bare reise 1 person av gangen såklart Anonymkode: f6b5e...e25 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #10 Skrevet 17. januar 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg har ganske lenge slitt med økonomien ved at jeg gjør impulskjøp osv. I begynnelsen var det nokså "uskyldig" ved at jeg kjøpte ting jeg hadde lyst på uten å tenke på hvordan jeg kom til å måtte leve frem til jeg fikk penger neste gang. Da jeg første gang handlet med tilbakebetaling ble det raskt enda verre. Plutselig fikk jeg kredittkort og begynte å kjøpe ting uten å tenke i det hele tatt. Nå sitter jeg med 38 000 kr i gjeld og har betalt ned fra 50 000. Jeg er student og synes dette er ganske mye. Har hatt et forbrukslån i banken på 20 000 der 15 000 gikk til depositum og resten gikk til fadderuke. Dette har hengt med meg siden 2013. Med dårlig økonomisk sans har dette pågått altfor lenge og jeg begynner å få et litt større problem nå som jeg ikke lenger jobber like mye som før. Hva kan dere anbefale en student som antakelig må leve på 7600 i måneden? Tør ikke legge på mer siden jeg ikke vet om jobben min er noe trygg inntektskilde lenger. Er lite som foregår der om dagen. Takk for respons. Har hatt økonomisk sans tidligere, men noe gikk galt på veien. Vet ikke hvordan det skjedde. Anonymkode: 4ff40...087 Kan du selge noen av disse tingene? Og bruke pengene til nedbetaling av din gjeld Anonymkode: f6b5e...e25 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #11 Skrevet 17. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du selge noen av disse tingene? Og bruke pengene til nedbetaling av din gjeld Anonymkode: f6b5e...e25 Det er faktisk noe jeg har vurdert å gjøre, så skal finne ut hva jeg kan få solgt tingene for. Tror jeg kan få noen tusen for alt sammen eller mer. Kan hjelpe på det Anonymkode: 4ff40...087 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #12 Skrevet 17. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk noe jeg har vurdert å gjøre, så skal finne ut hva jeg kan få solgt tingene for. Tror jeg kan få noen tusen for alt sammen eller mer. Kan hjelpe på det Anonymkode: 4ff40...087 Flott! Lykke til! Anonymkode: f6b5e...e25
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #13 Skrevet 17. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flott! Lykke til! Anonymkode: f6b5e...e25 Tusen takk! Anonymkode: 4ff40...087 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå