Gå til innhold

Noen som kan noe om å bli fosterforeldre som vil lese dette og hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker å bli fosterforeldre, men jeg har noen spørsmål som jeg lurer på før jeg setter igang prosessen som jeg lurer på om noen her inne kan hjelpe meg med.

Vi er et oppegående par, ingen barn fra tidligere, god/stabil økonomi, middels stort hus og gift. Men jeg blir litt nervøs pga noen småting og vil spørre litt her før jeg setter igang prosessen med å kontakte fosterhjemstjenesten.

Hvor striglet må huset være? hva med alkohol i huset? Hva med røyk? Hva med husdyr?

Vi har et fint hus, men det er ikke helt up-to-date med all oppussing, men det er helt, rent og koslig. Må huset pusses opp til en viss standard, altså over middels standard?

Vi drikker ikke mye, men det står jo noen øl i kjøleskapet og noen vinflasker som vi har fått i gave i vinhylla, men det blir til at mannen drikker en øl til fotballkampen. Jeg drikker ikke, har ikke drukket på mange år. Må flasker og øl ryddes vekk og ikke has i skapene før de evnt kommer på hjemmebesøk?

Jeg røyker litt, men har planer om å slutte med dette. Men hvis jeg ikke skulle greie det helt er dette noe som kan få det til å tippe fra ja til nei?

Vi har en pus, er det noen hindring? Pusen er snill og grei, aldri gjort en flue for tred. Jo forresten, kanskje en flue har blitt spist ;)

Og sist, men ikke minst, jeg sliter litt med søvn til tider så har noen medisiner (selvfølgelig utskrevet fra lege) som jeg bruker litt for å fungere optimalt for uten søvn så blir man jo helt ko-ko ;) Men disse er langtidsvirkende medisiner som er lenge i kroppen så hvis jeg feks tar 2-3 i uken så får jeg aldri en "ren dop-prøve" (i mangel av et annet ord) Jeg sliter altså ikke med noe stoffmisbruk, men jeg er alikevel bekymret. Blir det tatt urin/blodprøver før man blir vurdert?

Jeg ønsker så mye å kunne hjelpe noen og det er så dumt hvis sånne småting skulle ødelegge det.

Hvis det er noen som kunne tenke seg å svare meg på dette så hadde jeg satt stor pris på det :)

Anonymkode: 86492...b37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at dere vil det :) jeg syns dere høres veldig normale ut så tviler på at de tingene er noe problem. Men jeg kan ikke så mye om det... har du lest fosterhjemssidene på www.bufdir.no? Hvis ikke vil jeg anbefale deg det og så ta kontakt med din lokale tjeneste og f eks spørre om de skal ha noe felles info møte e.l. Det hender de har det :)  dere kan jo også spørre om å få en infosamtale på kontoret dems og da spørre litt forsiktig ift hvilke krav de har, hva de ser etter osv. Medisinene vil de måtte vite om uansett tror jeg så det kan du jo være ærlig om med en gang og evt hvorfor du har søvnproblemer. F eks om dere er ufrivillig barnløse og det er en del av årsaken (at du tenker mye på det) vil de jo forstå det :) De fleste drikker litt alkohol så det er nok ikke et problem i utg pkt med flaskene.

Jeg vil tippe at det de ser etter er ærlighet. Ikke helt sammenliknbart, men f eks ift sikkerhetsklareringer osv kan du komme unna med mye hvis du er ærlig - men en løgn på et viktig punkt er verre. Det at du er bekymret for fisse tingene vil jo også vise dem at dere ønsker å gi et eller flere barn et godt hjem og det er bra :)

Ønsker dere all god lykke og håper dere blir godkjent :klem:

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, niledh skrev:

Så bra at dere vil det :) jeg syns dere høres veldig normale ut så tviler på at de tingene er noe problem. Men jeg kan ikke så mye om det... har du lest fosterhjemssidene på www.bufdir.no? Hvis ikke vil jeg anbefale deg det og så ta kontakt med din lokale tjeneste og f eks spørre om de skal ha noe felles info møte e.l. Det hender de har det :)  dere kan jo også spørre om å få en infosamtale på kontoret dems og da spørre litt forsiktig ift hvilke krav de har, hva de ser etter osv. Medisinene vil de måtte vite om uansett tror jeg så det kan du jo være ærlig om med en gang og evt hvorfor du har søvnproblemer. F eks om dere er ufrivillig barnløse og det er en del av årsaken (at du tenker mye på det) vil de jo forstå det :) De fleste drikker litt alkohol så det er nok ikke et problem i utg pkt med flaskene.

Jeg vil tippe at det de ser etter er ærlighet. Ikke helt sammenliknbart, men f eks ift sikkerhetsklareringer osv kan du komme unna med mye hvis du er ærlig - men en løgn på et viktig punkt er verre. Det at du er bekymret for fisse tingene vil jo også vise dem at dere ønsker å gi et eller flere barn et godt hjem og det er bra :)

Ønsker dere all god lykke og håper dere blir godkjent :klem:

Tusen takk for så hyggelig svar :) :helen:

Skrevet

Noen fler med noen synspunkter? :)

Skrevet

La det se ut som et hjem. Hvis det er for perfekt, aldri rot, perfekt stand og ikke noe alkohol virker det kanskje overfladisk. Hvilke alder ønsker dere? Baby, barn eller ungdom?

Anonymkode: c7943...f3e

• Liker 1
Skrevet

Det har du nok helt rett i.. for perfekt kan virke mot sin helsikt ;) vet du om det er noe øvre aldersgrense på å bli det? Eller om det blir feil av oss å ønske oss et norskt barn? Vi er ikke rasister, men jeg tenker at det å samarbeide med biologisk familie er letter med et norskt barn enn et utenlandsk pga kulturforskjeller, skikker osv.. Vi kunne tenkt oss baby eller lite barn, for vi har virkelig lyst til å følge opp resten av livet.. Kommer det noen til oss skal vi hjelpe de resten av livet uansett hva som måtte skje videre..

Skrevet

Mine foreldre var fosterforeldre for 3 søsken. Her røykte begge og de drakk en gang i blant også. Men så var dette på 90 tallet og kanskje reglene har forandret seg.

"vi" hadde de hos oss i kanskje 5-8 år.

Skrevet

Har familie som har fosterbarn de fikk tildelt fra barnet nesten var nyfødt.

de røyker, har husdyr og et helt vanlig hjem. De er helt vanlige normale folk som rar seg en fest i ny og ne.

men absolutt alt dere lurer på vil dere få helt riktige svar på om dere kontakter http://www.bufdir.no/fosterhjem/ 

dere må i samtaler og dere vil bli vurdert på mer enn bare hus og røykevaner. om dere virkelig ønsker å være fosterhjem tar dere kontakt alt i dag og starter prossessen da den er lang da den både skal finne ut om dere egner dere og om dere virkelig vil/ takler å være et fosterhjem.

Anonymkode: 81d9c...36a

Skrevet

Vi er fosterforeldrene og kan bekrefte at dere høres helt normale ut. Et begrenset alkoholforbruk er jo helt vanlig i dagens samfunn. Det som er viktig er dere holdninger til alkohol. Ikke for mye og ikke beruset i påsyn av barn. Røyking er det ikke forbud mot heller, men røykfritt inne er jo viktig. 

Dere må levere helseattester og der fremkommer dette med faste medisiner. Du vil nok bli spurt om sovemedisinebe uten at det trenger å være et problem. Du skriver at dere ønsker små barn. Da er det greit å ha tenkt igjennom at små barn gjerne byr på noen våkennetter og hvordan du vil takle det med dine søvnvansker. 

Huset trenger ikke å være striglet, men alminnelig rent, ryddig og hyggelig.

Når det gjelder etnisk bakgrunn på barna er det ikke krav om at dere skal ta i mot barn med annen etnisk bakgrunn. Dere krysser av dette på et skjema og må bare tenke igjennom begrunnelsen for deres valg både mtp alder på barnet, etnisitet osv.

Anbefaler dere å melde dere på Pride kurs. Det er uforpliktende og vil gi dere et beslutningsgrunnlag.

Lykke til 😀 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...