Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par som nærmer oss de 30, og boligkjøp. Vi har i utgangspunktet tenkt en moderne leilighet eller tomannsbolig/rekkehus på ca 90-120 m2, men er redd vi vokser ut av det når vi får barn, og de vokser til. Det går selvfølgelig an å flytte, men vi ønsker helst å etablere oss for en lang periode, og vil ikke å "bo oss i hel" økonomisk, eller å bruke mye tid og penger på vedlikehold. 

Vi tenker å investere en del i multifunksjonelle møbler, en fin uteplass og generelt lete etter lure løsninger. Men samtidig frister det jo veldig med store, luftige rom, kjellerstue og hobby/trenings/diverserom... 

Noen her som vil dele erfaringer, tanker og argumenter for begge sider. Hva liker dere best og minst ved størrelsen på boligen, og er det verdt det? :) 

Anonymkode: 4515a...bb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er et par på 24 og 28, ingen barn. Eide leilighet på 70 kvm tidligere, men likte ikke plassen og syns det var liten plass. Så vi kjøpte oss en stor halvpart i sentrum av byen vi bor i, så nå har vi nesten 200 kvm å boltre oss på. Betalte i underkant av 4 mill, har brukt de siste årene på å spare opp egenkapital. Jeg er utrolig glad for at vi gjorde! Syns det er deilig å ha stor plass. Har fire soverom, så vi har et gjesterom, et kontor/gjesterom, et av rommene bruker vi som walk in closet, og det siste har vi selv. I tillegg har vi loftstue med tv og spillkonsoller, så man slipper å sitte oppå hverandre om man vil spille/har besøk. Og vi har hvert vårt bad, som er deilig. Syns faktisk ikke det krever noe mer med tanke på vasking og rydding. Bruker jo ikke flere rom en før, og tingene våre er mye mer spredt utover. Her kan jeg bo de neste 30 årene, og jeg har et hjem mine framtidige unger kan vokse opp i. Økonomisk sett går det veldig bra, føler ikke at vi har lånt oss "i hjel", og vi er på ferie i utlandet minst 2 ganger i året. Vi lever det livet vi ønsker :)

Anonymkode: 30bc3...5e9

• Liker 2
Skrevet

Bodde i leilighet en periode mellom salg av hus og kjøp av nytt. Syns det var forferdelig og klaustrofobisk. Så nå har vi funnet plassen vi skal bo på i veldig veldig mange år. Det viktigste for oss var at det var enebolig med stor tomt og garasje, liker ikke å bo tett på naboer. Men samtid ikke for lang reisevei til byen...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tja, jeg selv vokst opp på 74 kvm sammen med mindre foreldre, og tenkte aldri at det var liten plass. Samboer og jeg har en leilighet på 85 kvm og vi ser for oss at vi skal bo her "hele livet". Vi har tre soverom, stor stue med spisestue og peis, samt kjøkken (og "vaskerom"), gang og bad. Føler at dette er mer enn nok plass. Vi har ikke barn ennå, så to av soverommene brukes til treningsrom/kontor. 

Større er ikke nødvendigvis bedre, det kommer veldig an på planløsning og hvor mye ting/saker man velger å fylle opp plassen med. Her ser vi for oss at vi kan ha 1-2 barn uten at det blir trangt om plassen, og føler i grunn ikke at vi mangler så mye.

Jeg liker at det ikke er for stort, og joda, det hadde kanskje vært fint med et eget vaskerom som ikke ble delt med kjøkkenet, men utover dette er det egentlig ikke så mye jeg savner. Det er lett å holde rent, det koster lite med oppvarming, det er gode løsninger (f.eks store innebygde klesskap som gjør at vi har mye skapplass, walk-in-closet på soverommet), store boder til oppbevaring osv. Jeg er nok en av de som aldri har skjønt vitsen med f.eks kjellerstue eller lignende, så lenge vi allerede har en stor stue blir det bare ett ekstra rom å innrede og oppvarme (dvs unødvendige ekstrakostnader vi heller kan bruke på andre ting). 

Hver sin smak med andre ord. :)

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
  • Liker 6
Skrevet

Vi er ufrivillige huseiere, og kan nesten ikke vente på den dagen vi kan flytte inn i leilighet igjen ;)

Den eneste fordelen slik vi ser det, er plassen. Vi er mange i familien, så på ett tidspunkt måtte vi flytte til hus, det er ikke mange seksromsleiligheter å få tak i her. Mange rom er positivt (vi trenger dem!), stor stue er positivt, å kunne bruke tørketrommel eller spille piano klokka seks om morgenen eller elleve på kvelden uten å bry seg om naboer er positivt.

Ellers er det mest negativt. Det er dyrt- dyrt i innkjøp, dyrt i vedlikehold, herlig store strømregninger og oppvarmingsutgifter i vinterhalvåret, dyr forsikring. Mye å vaske, mye å rydde. Jeg trodde det skulle være koselig med hage, men foretrekker langt en flott balkong med kasser og potter framfor busker som må trimmes og gress som må klippes hele tiden, ellers ser det shabby ut på få dager. Beising og snømåking og takrenner som må skiftes. Det skal være meg en sann glede å bytte ut husjævelskapet med en romslig leilighet når de eldste barna flytter hjemmefra :ler:  Jeg vil egentlig bare ha det mest mulig praktisk og enkelt, jeg er ikke sånn som liker å stå og flikke på hagemøblene og luke i blomsterbedet...

Anonymkode: 91a6a...ddd

• Liker 3
Skrevet

Vi er begge 31, har to barn og en hund. Vi fikk bygget vår enebolig i forfjor, og den er på 200 kvm. Luftige, store rom, stor tomt med stor plen, basseng, verandaer. Har det som plommen i egget her, og det er deilig med et så stort hus som har egen stue som barna bruker; slipper alt rotet og bråket i "vår" stue.

MEN: Stadig vekk fantaserer vi litt samme om hvor deilig det hadde vært å bo i leilighet. Slippe snømåking, arbeid i hagen, og generelt ansvar for at huset og tomten alltid skal se fin ut. Men for barnas del, som etterhvert har flere og flere venner med seg hjem, er det veldig greit å bo i enebolig. Vi bor derfor slik til barna flytter ut, og etter det blir det en leilighet på oss😊

Anonymkode: 4cf0f...f0a

Skrevet

Jeg hater hagearbeid og vedlikeholdsarbeid generelt, så jeg er veldig glad for at jeg bor i leilighet. Men som singel har jeg heller ikke all verdens krav til plass. Min leilighet er på 70 kvm og eneste store mangel er at det kunne gjerne vært en skikkelig innendørsbod. Leiligheten har to soverom så jeg kunne faktisk hatt et barn også uten at det hadde blitt krise plassmessig. 

Jeg må imidlertid innrømme at jeg kunne tenkt meg 10 kvm til, for stuen er ganske liten og siden den også har en del skråtak så sliter jeg litt med å få plass til bokhyller. ;)

• Liker 1
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Vi hadde enebolig med stor tomt i barnas oppvekst og ser absolutt fordelen med å ha god plass når man er en barnefamilie. Kjellerstuen var ungdommens samlingsplass og helt klart en fordel med god plass til barn og deres venner. 

Etter at barna flyttet hjemmefra kjøpte vi en stor selveierleilighet og jeg må si at jeg elsker det. Nyter hvert sekund her. Deilig å slippe stor hage med alt vedlikehold det medførte. Ikke for å snakke om alt som kreves av arbeid og penger når man skal vedlikeholde en stor enebolig. 

Jeg vil si alt til sin tid. Med barn er det deilig å ha egen hage, med ungdommer er det fantastisk herlig å ha en kjellerstue - men når man igjen bare er to voksne så er det skjønt å bare ha en leilighet å forholde seg til. Ikke hage - bare en stor balkong. Skal man reise bort en helg eller en uke så er det bare å låse døren. Med enebolig så var det alltid noe styr. Hagen måtte ordnes før vi reiste, og skulle vi være lenge borte måtte vi ha noen som kunne klippe plenen for at den ikke skulle gro over mens vi var borte. 

Og ikke for å glemme vaskingen. Det er nydelig å bare ha en leilighet å holde ren. Alt på et gulv er deilig og lettvint. 

Gjest hockeyfrue
Skrevet

Vi er 25 og 26, en hund, ingen barn. Vi bor nå i en leilighet på ca 70 kvadrat, og har nettopp bestemt oss for å kjøpe hus. Vi vil gjerne ha litt større plass enn det vi har nå, vi vil blant annet ha minst tre soverom, et treningsrom og så vil jeg gjerne ha et walk-in-closet. Vi har det ikke trangt nå, men vi ser for oss at det blir trangt når vi en dag får barn. Vi er dessuten lei av å leve så tett på andre mennesker, og jeg merker at jeg irriterer meg mer og mer over lyder fra naboene. 

En annen grunn til at vi ønsker å kjøpe hus er at vi da kan slippe hunden ut på veranda/hage slik at hun kan løpe inn og ut som hun vil. Det har vi ikke mulighet til her. Jeg gleder meg vilt til å få både stor veranda og hage, og jeg ser frem til å flytte litt ut av sentrum. Så for oss føles hus veldig rett! Vi ser kun fordeler med det, og vi vil nok aldri bo i leilighet igjen. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er et par på 24 og 28, ingen barn. Eide leilighet på 70 kvm tidligere, men likte ikke plassen og syns det var liten plass. Så vi kjøpte oss en stor halvpart i sentrum av byen vi bor i, så nå har vi nesten 200 kvm å boltre oss på. Betalte i underkant av 4 mill, har brukt de siste årene på å spare opp egenkapital. Jeg er utrolig glad for at vi gjorde! Syns det er deilig å ha stor plass. Har fire soverom, så vi har et gjesterom, et kontor/gjesterom, et av rommene bruker vi som walk in closet, og det siste har vi selv. I tillegg har vi loftstue med tv og spillkonsoller, så man slipper å sitte oppå hverandre om man vil spille/har besøk. Og vi har hvert vårt bad, som er deilig. Syns faktisk ikke det krever noe mer med tanke på vasking og rydding. Bruker jo ikke flere rom en før, og tingene våre er mye mer spredt utover. Her kan jeg bo de neste 30 årene, og jeg har et hjem mine framtidige unger kan vokse opp i. Økonomisk sett går det veldig bra, føler ikke at vi har lånt oss "i hjel", og vi er på ferie i utlandet minst 2 ganger i året. Vi lever det livet vi ønsker :)

Anonymkode: 30bc3...5e9

Det der er mitt mareritt! Hobbyrom, TV-stue, hus, hage, takrenner som skal renses, snø som skal måkes, ved som skal lukes, 200 Kvm. Som skal vaskes. Jeg er alt for glad i fritiden min til å gidde å ha ett hus. 

Vi er to voksne i begynnelsen av 30 årene med en leilighet på 90 kvm. Ser for oss å bo her hele livet. 

Anonymkode: 71fd6...a36

• Liker 4
Skrevet

Vi kjøpte et rekkehus på 90 kvm + kjeller da vi var 27 og 28. Planlegger å være her i rundt sju år før vi eventuelt kjøper noe større i samme område. 

Enebolig koster mye å holde, og vi er kjempeglade for at vi har fri økonomi og kan betale ned nesten hele boliglånet før vi oppgraderer.

Anonymkode: 35332...b9c

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikle helt alle som sier det er så mye jobb med plenklipping og hage... Så fremt du ikke bryr deg nevneverdig om naboene har noe pent å se på, så er det faktisk ikke noen jobb med det:) hilsen ei med stor blomstereng og ingen plen:)

• Liker 1
Gjest SykkelJenny
Skrevet
3 minutter siden, Tinuwiel skrev:

Skjønner ikle helt alle som sier det er så mye jobb med plenklipping og hage... Så fremt du ikke bryr deg nevneverdig om naboene har noe pent å se på, så er det faktisk ikke noen jobb med det:) hilsen ei med stor blomstereng og ingen plen:)

Nå er det ikke alle steder og til alle hus hvor det passer med en blomstereng rundt huset. Bor man i et byggefelt med funkishus så vil det se temmelig ustelt og sjuskete ut med en "la det vokse og gro-hage".

Skrevet
3 timer siden, Tinuwiel skrev:

Samme her. Jeg og mannen bor i 230kvm med en mål tomt. Vi har hatt proffe folk til vedlikehold, men hage og snømåking er det jeg som gjør. Så lenge jeg syns det er gøy så skal vi fortsette med det. Alt av renhold er det ett renholdsfirma som tar seg av. 

Vi har ganske stor familie og vennekrets, så vi ser etter noe større etterhvert. Akkurat nå trives vi her vi bor. 

Anonymkode: 1f01e...2f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...