Gå til innhold

Psykopater

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Når jeg leser innlegg både her på KG og mange andre steder på nett, er det utrolig mange som har vært borti psykopater, og da særlig har dem som eks-kjærester. Det er jo ganske utrolig, med tanke på at det bare er omtrent en prosent av befolkningen som er psykopater.

Hva er forklaringen på dette? Har de alle møtt de samme psykopatene? Eller er det kanskje sånn at endel mennesker diagnostiserer andre som psykopater uten egentlig helt å vite hva det betyr og hva som skal til for å få den diagnosen? Og hvis det er det siste som er tilfelle, er ikke det litt dumt? For det gjør jo at de som faktisk HAR vært ute for psykopater blir mistrodd.

Noen flere som har noen tanker om denne merkelige overrepresentasjonen av psykopater?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les her, her står det litt som kan være interessant for det du tar opp. Litt forskjellige syn på saken.

Lionda vinke.gif

1212[ Dette Innlegg er endret av: Lionda den 2002-03-04 12:55 ]

Skrevet

Jeg er så enig med deg anonym (det hadde vært greit med et nick i slutten av innlegget så vi vet hvem som evt. svarer senere i debatten.) Jeg har inntrykk av at vi misbruker ordet psykopat. Jeg synes spesielt at det ved samlivsbrudd er flittig brukt. Da er personen en har levd sammen med veldig ofte psykopat. Dette synes jeg svært ofte kommer frem i saker der mødre skal skjule sin egoisme i tilfeller med barn. Det er stuerent å nekte barna samvær med en psykopat, det er greit at en psykopat ikke har foreldreansvar jfr. debatt på familie og barn. Vi bør alle lese denne artikelen som ble lagt som link før vi misbruker denne alvorlige diagnosen.12

Skrevet

Jeg er forsovit enig at ordet psykopat ikke bør slenges rundt og brukes i hytt og pine.

Jeg tror alikevel at det finns glidende overganger fra å være "normal" til å være mer eller mindre psykopat.

Er enig med Psykiater Alv Dahl:"

– Psykopati er ikke noe enten-eller-fenomen. Psykopatiske trekk er noe folk kan ha mer eller mindre av, fra det mest alvorlige til lettere sympomer."

Jeg tror det finns mange som lever sammen med psykopater som aldri hverken gir uttrykk for det til noen, eller anmelder personen.

Den psykiske volden er jo den værste og kan kue og hjernevaske offeret nærmest uten at personen det gjelder vet at det er psykopaten som står bak.

Jeg tror det er mange fler enn denne ene prosenten av befolkningen som er psykopater. Men da med en viss variasjon i hvor sterke de psykopatiske trekkene er i hvert enkelt tilfelle.12

Gjest Anonymous
Skrevet

Et poeng er at ordet "psykopat" er forholdvsis kort å bruke, det blir en "samlebetegnelse", samt at det gir visse indikasjoner på hva slags personer man har med å gjøre. Det ville blitt verre om man skulle hatt den eksakte definisjonen på personligheten på personen.

Det at fagfolk ikke lenger bruker ordet "psykopat" kan jeg ikke se har noe å si.

Gjest petra
Skrevet

Hva kalles da disse mennene som lager livet til dama-exen til et helvete???????

Prosenten ER høyere. Kvinnene kan ikke annmelde forholde for det hjelper ingen ting og så risikerer de mer helvete hvis typen-exen finner ut at hun har anmelt han.

Mennene vet ofte at de ikke må "legge igjenn" synlige spor,så det blir ingen sak om de blir anmelt.Bare påstand mot Påstand og da er det ofte dama som taper og fremstilles som syk.

Kjenner mange ofre og de kan ikke gjøre noen ting.

Mennene er jo ofte så søte og snille for oss andre, så jentene blir ofte ikke trodd av venner, familie, systeme.

Gjest sexysadie
Skrevet

Les mitt innlegg:TATT IFRA KLASSEKAMPEN;BESATTE MENN OG MØRBANKA KVINNER inne på aktuell debatt og der vil du da få ett aldrig så lite bilde på hva en psykopat er!

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg "hadde" en far som var psykopat.. (sier "hadde" fordi jeg for flere år siden bestemte meg for å velge å ikke ha en far mer. Jeg kuttet m.a.o all kontakt)

Men han slo nesten aldri..det var han for "forsiktig" til...

Da jeg var yngre tenkte jeg ofte at det hadde vært bedre om han slo..fysisk smerte virket for meg enklere å overkomme..

Psykopater er ikke alltid "synlige" i samfunnet..han/hun kan være godt likt..ha en god jobb og være veldig sjarmerende..min mor fikk mange slengkommentarer på at hun tok med seg barna og reiste fra slik en vellykket og trivelig far.

Det er nok slik at begrepet "psykopat" blir misbrukt i disse tider, og man bør vel tenke seg godt om før man kaller noen det, men jeg synes også det er viktig å ta en person seriøst når han/hun har det vanskelig etter å ha brent seg på noen de tror/vet er psykopat/har psykopatiske trekk..

Skrevet

Ordet psykopat blir veldig mye misbrukt.Og mange mennesker som bruker ordet om andre vet egentlig ikke hva det innebærer.

En psykopat har en alvorlig personlighets forstryrrelse.Ordet psykopat er faktisk bare brukt under folkemæle,aldri innen psykiatrien.

Mennesker med personlighets forstyrrelser er uhemmede,skyldfrie,noen er aggressive og andre veldig impulsive som mennesker.

Personlighets forstyrrede mennesker deles inn i gruppene milde og alvorlige.

De alvorligste er blandt annet paranoid pers. schizoid pers. antisosial pers. ustabil pers. hysterik pers. og narissistisk personlighets forstyrrelse.

Håper det var til litt lærdom icon_smile.gif12

Skrevet

ordet psykopat misbrukes definitivt.

vi har alle psykopatiske trekk i oss, noen mer fremtredende enn andre.

Personlighetsforstyrrelser er ganske vanlig i dag.

Personlighetsforstyrrelse er et samleord for forskjellige problemer mennesker har i forhold til andre mennesker.

Den enkleste måten å si det på er at det er noe som forstyrrer den opplevelsen av kontakt og gjensidighet som er så viktig i samvær med andre. Det oppstår en ubalanse.

Jeg har ofte hørt ordet "borderline", er det en Personlighetsforstyrrelse?

På en måte kan en si det, det er en betegnelse psykiatrien har gitt på mennesker som oppfattes som spesielt ubalanserte i sitt forhold til andre. De kan f.eks. gå veldig tett inn i forhold til andre, men så skjærer det seg og de trekker seg unna. De kan også bli veldig sinte på andre, uten at det ser ut til å være spesielle grunner til det. De har vanskeligheter med å bevare stabile forhold.

Er psykopati en personlighetsforstyrrelse?

Det er ikke alle som liker å bruke ordet psykopati, fordi det forbindes med umoralske og ondskapsfulle mennesker. Men det kan brukes om mennesker som blir så opptatt av seg og sitt at de på en måte ikke ser andre, annet enn som redskaper for å oppnå noe for seg selv.De klarer ikke skape en gjensidig balanse i forhold til andre, og i den forstand kan det kalles en personlighetsforstyrrelse.

Hva kommer det av at noen mennesker ikke klarer å opprettholde gode og gjensidige forhold?

Det kan det være mange forklaringer på. Tidligere har en vært opptatt av at det er mennesker som på et tidlig tidspunkt i livet ikke har fått nok tillit og trygghet, og det er ofte foreldrene som har fått skylden. Selv om det selvsagt er foreldre som ikke har kunnet gi barna den tryggheten de trenger, har en etter hvert fått et mer nyansert syn på dette. Det kan f.eks. være at det er noe ved barnet fra begynnelsen av som gjør det vanskelig for foreldrene å etablere en god kontakt med dem, som at de er overfølsomme for bestemt inntrykk og fort trekker seg tilbake fra kontakt slik at foreldrene føler seg avvist. Spebarnsforskning viser også at det kan være rytmeforskjeller mellom foreldre og barn, slik at det er vanskelig for foreldrene å oppfange og svare på akkurat dette barnets signaler. De kan være helt annerledes i forhold til andre barn som passer bedre til dem. Det blir satt igang vonde sirkler, og utryggheten hos begge parter øker.

Men er det slik at tidlig barndom på en måte blir en skjebne når det gjelder å utvikle personlighetsforstyrrelser?

På ingen måte. De fleste barn opplever både gode og vonde ting i forhold til omsorgspersoner, og ting som skjer videre i livet kan være bestemmende for om det er det vonde eller det gode som blir dominerende i livet. Hva slags andre voksne de møter, som slektninger, førskolelærere og lærere, og hva slags forhold de får til andre barn, kan bety veldig mye for hvilken retning utviklingen tar.

Går det an å hjelpe mennesker med Personlighetsforstyrrelser?

Hvis en ser det slik at det vi kaller personlighetsforstyrrelser er måter å løse en ubalanse i forhold til andre mennesker på, er det klart at det er mulig å få hjelp til å finne andre løsninger. I den grad personen selv opplever at dette er et problem og ønsker å gjøre noe med det, vil de kunne få hjelp av fagfolk innenfor psykiatrien til å utvikle sider ved seg selv som gjør det lettere å få til gjensidige og stabile forhold til andre mennesker.

les mer her:

http://www.helsenett.no/2_2_1/2_2_1_s11.html1212[ Dette Innlegg er endret av: scarpetta den 2002-03-22 12:04 ]

• 17 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 4.3.2002 den 13.41, Sølvreven skrev:

Jeg er forsovit enig at ordet psykopat ikke bør slenges rundt og brukes i hytt og pine.

Jeg tror alikevel at det finns glidende overganger fra å være "normal" til å være mer eller mindre psykopat.

Er enig med Psykiater Alv Dahl:"

– Psykopati er ikke noe enten-eller-fenomen. Psykopatiske trekk er noe folk kan ha mer eller mindre av, fra det mest alvorlige til lettere sympomer."

Jeg tror det finns mange som lever sammen med psykopater som aldri hverken gir uttrykk for det til noen, eller anmelder personen.

Den psykiske volden er jo den værste og kan kue og hjernevaske offeret nærmest uten at personen det gjelder vet at det er psykopaten som står bak.

Jeg tror det er mange fler enn denne ene prosenten av befolkningen som er psykopater. Men da med en viss variasjon i hvor sterke de psykopatiske trekkene er i hvert enkelt tilfelle.12

Det er nok  riktig ja.

Anonymkode: 29af4...09c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...