Gå til innhold

Hjelp i moralsk spørsmål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest cheshirecat
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva det betyr å innkriminalisere seg selv? Det har du nå gjort ved å lese og ved legge fortellingen ut på nettet. Du vet om kriminalitet og kan bli straffet for å ikke gjøre noe for å forvindre kriminelle handlinger. Gå til politiet, der hører denne typen saker hjemme, ikke på kg. 

Pc og alle andre elektroniske dingser vil bli beslaglagt. Politiet ser da hva som er skrevet uansett hvor mye du prøver å slette. 

Anonymkode: 839d5...8b7

Ehh... Ja... - Historien kan faktisk være svada. Et innlegg på KG er ikke en skriftlig bekreftelse på noe som helst.. Hadde T.S skrevet " logget på min fars pc, så på hans FB at han innrømmer drap/voldtekt/mishandling/pedofili - kan vi kanskje snakkes!! At ei (mest sannsynlig ..?) tenåringsjente finner ut at Ola Nordmann pappa har kjøpt rusmidler en og annen gangen er så jævlig trivielt at jeg seriøst forventet at politiet heller bruker ressursene sine på å ta en og annen fartskontroll eller "vise ansikt" i den lokale sentrum med kamera på slep. 

Endret av cheshirecat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomsterert
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei? 

Kun tåpelige kommentarer? OK. 

Anonymkode: c5aaf...1e3

Nei men om du ikke skjønte den enkle ironien så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blomsterert skrev:

Nei men om du ikke skjønte den enkle ironien så.

Likevel en tåpelig kommentar. Et motargument hadde vært noe annet enn en ironisk kommentar, spesielt dersom man har noen meninger om temaet som tråden omhandler, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva det betyr å innkriminalisere seg selv? Det har du nå gjort ved å lese og ved legge fortellingen ut på nettet. Du vet om kriminalitet og kan bli straffet for å ikke gjøre noe for å forvindre kriminelle handlinger. Gå til politiet, der hører denne typen saker hjemme, ikke på kg. 

Pc og alle andre elektroniske dingser vil bli beslaglagt. Politiet ser da hva som er skrevet uansett hvor mye du prøver å slette. 

Jeg spørte direkte på rustelefonen om jeg burde melde fra til politiet, men han jeg snakket med mente att det ikke hadde noen hensikt. De har mest sannsynlig kjennskap til selgerene allerede. Jeg har da ingen ønske om å skjule dette fra politiet. Hvorfor skulle jeg prøve å slette noe?

Anonymkode: 67675...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likevel en tåpelig kommentar. Et motargument hadde vært noe annet enn en ironisk kommentar, spesielt dersom man har noen meninger om temaet som tråden omhandler, 

Ok. Du syns altså det er like utilgivelig å kjøre fem meter i fylla som å myrde og voldta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Blomsterert skrev:

Ok. Du syns altså det er like utilgivelig å kjøre fem meter i fylla som å myrde og voldta? 

De tre handlingene er utilgivelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel inkriminere du mener. Det er ingenting som heter innkriminalisere.

Anonymkode: d660e...789

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tre handlingene er utilgivelige. 

Ok. Du må være en hard og uforsonlig sjel. Du gjør silkert ikke store feil heller. Om en kjører fem meter i fylla og blir kuttet ut for all fratid,da syns jeg det er uhyrlig. Det er dumt ja,og fortjener kritikk. Fortjener sinne også. Men det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du må være en hard og uforsonlig sjel. Du gjør silkert ikke store feil heller. Om en kjører fem meter i fylla og blir kuttet ut for all fratid,da syns jeg det er uhyrlig. Det er dumt ja,og fortjener kritikk. Fortjener sinne også. Men det er det.

Folk må lære seg at handlinger har konsekvenser. Man kan ikke bare gjøre som man vil  si at man er lei seg og så skal alt ordne seg. Er man over en viss alder skal man forstå hva som kan skje dersom man f.eks. fyllekjører. At ens familie skal støtte og stå bak en for alt en måtte finne på, det er bare tull. Noen steder går det en grense. 

Klart jeg også gjør feil. Dersom jeg en gang velger å fyllekjøre, så har jeg meg selv å takke for de konsekvensene det fører til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk må lære seg at handlinger har konsekvenser. Man kan ikke bare gjøre som man vil  si at man er lei seg og så skal alt ordne seg. Er man over en viss alder skal man forstå hva som kan skje dersom man f.eks. fyllekjører. At ens familie skal støtte og stå bak en for alt en måtte finne på, det er bare tull. Noen steder går det en grense. 

Klart jeg også gjør feil. Dersom jeg en gang velger å fyllekjøre, så har jeg meg selv å takke for de konsekvensene det fører til. 

Poenget mitt er at konsekvensene bør stå i forhold til handlingen. Å kjøre fem meter i fylla bør ikke resultere i at en blir kuttet ut fra familien. Du er i overkant prinsippfast. Ikke snakk med så store ord,for det kan gi deg en hard lærepenge. Bare sier det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blomsterert skrev:

Poenget mitt er at konsekvensene bør stå i forhold til handlingen. Å kjøre fem meter i fylla bør ikke resultere i at en blir kuttet ut fra familien. Du er i overkant prinsippfast. Ikke snakk med så store ord,for det kan gi deg en hard lærepenge. Bare sier det. 

Det er du som nevner fyllekjøring i fem meter (hvem fyllekjører så kort?). 

Jeg presenterer mine prinsipper. Jeg er konsekvent. Sånn er det bare. 

En hard lærepenge, hva skulle det være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er du som nevner fyllekjøring i fem meter (hvem fyllekjører så kort?). 

Jeg presenterer mine prinsipper. Jeg er konsekvent. Sånn er det bare. 

En hard lærepenge, hva skulle det være? 

Å,endelig! Du skrev nemlig bare fyllekjøring,det er rett. Jeg skrev fem meter,også riktig.

Det er nyanser. Nå skjønte du det selv. Folk er blitt tatt bare for å ha kjørt ut av garasjen i fylla. Sjekk også ut han danseren som ble tatt. Kjørte vel kun noen meter han også. Så joda,det er fullt mulig :-)

Jeg mente at ofte når noen er i overkant,så gjør de feil selv. Gjerne den feilen de ser på som utilgivelig hos andre. Ironisk nok. Men sier ikke at du kommer til å gjøre,men sjansen er der. Og så håper jeg du nå skjønner at det er greit å ha et nyansert syn på ting. Det blir rettferdig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blomsterert skrev:

Å,endelig! Du skrev nemlig bare fyllekjøring,det er rett. Jeg skrev fem meter,også riktig.

Det er nyanser. Nå skjønte du det selv. Folk er blitt tatt bare for å ha kjørt ut av garasjen i fylla. Sjekk også ut han danseren som ble tatt. Kjørte vel kun noen meter han også. Så joda,det er fullt mulig :-)

Jeg mente at ofte når noen er i overkant,så gjør de feil selv. Gjerne den feilen de ser på som utilgivelig hos andre. Ironisk nok. Men sier ikke at du kommer til å gjøre,men sjansen er der. Og så håper jeg du nå skjønner at det er greit å ha et nyansert syn på ting. Det blir rettferdig :-)

Fyllekjøring har ingen nyanser, med unntak av situasjoner som omhandler liv og død. Regner med at det ikke var tilfellet for danseren som du nevner. Virker forøvrig som om du tar lett på fyllekjøring. 

Sjansen for at jeg kommer til å fyllekjøre er lik null. Jeg er av de menneskene som har kontroll på mine handlinger, og jeg vet klinkende klart at alkohol og bilkjøring ikke skal kombineres, 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sjeldent å se så mye tull på en gang. "Innkriminalisere" er ikke et ord. Det finnes ett som ligner svakt, men det har ingenting i denne sammenheng å gjøre. 
Nei, innsenderen kan ikke bli straffet for å unnlate å melde sin far til politiet.
En PC kan slettes så grundig at selv ikke politiet kan framkalle innholdet. Ikke er det spesielt vanskelig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fyllekjøring har ingen nyanser, med unntak av situasjoner som omhandler liv og død. Regner med at det ikke var tilfellet for danseren som du nevner. Virker forøvrig som om du tar lett på fyllekjøring. 

Sjansen for at jeg kommer til å fyllekjøre er lik null. Jeg er av de menneskene som har kontroll på mine handlinger, og jeg vet klinkende klart at alkohol og bilkjøring ikke skal kombineres, 

Hvor leser du at jeg tar lett på fyllekjøring??

Men sånn egentlig var denne debatten over. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor leser du at jeg tar lett på fyllekjøring??

Men sånn egentlig var denne debatten over. :-)

Det er sånn jeg tolker svarene dine. 

Like greit å avslutte, så slipper du kritiske spørsmål tilbake, 

Burde kanskje slengt på et smilefjes jeg også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om noen i min familie velger å bruke narkotika, er det et valg de tar. Da velger de samtidig at kontakten med meg kuttes. 

Et rusproblem kommer i etterkant av et slikt bevisst valg. På sett og vis velger de fleste mennesker å få rusproblemer. Noen få havner på skråplanet grunnet psykiske lidelser, noe som stiller saken i et annet lys. 

Dette er feil. Det er stor korrelasjon mellom psykiske lidelser og rusmisbruk. Det er selvfølgelig ikke alltid lett å vite hva som kom først av høna og egget, men min erfaring etter å ha jobbet innen rusomsorgen er at de aller, aller fleste rusmisbrukere utviklet misbruket som følge av psykiske eller fysiske vansker.

Til TS: fortell faren din at dere gjerne vil hjelpe ham. Støtte fra pårørende har alt å si når man skal jobbe seg ut av en avhengighet.

Anonymkode: 839fc...dc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Det er stor korrelasjon mellom psykiske lidelser og rusmisbruk. Det er selvfølgelig ikke alltid lett å vite hva som kom først av høna og egget, men min erfaring etter å ha jobbet innen rusomsorgen er at de aller, aller fleste rusmisbrukere utviklet misbruket som følge av psykiske eller fysiske vansker.

Til TS: fortell faren din at dere gjerne vil hjelpe ham. Støtte fra pårørende har alt å si når man skal jobbe seg ut av en avhengighet.

Hei, TS her. Jeg og andre familiemedlemmer har snakket med min far. Vi sa att vi var glade i han og att vi ønsker å hjelpe. Dessverre ville han ikke innrømme att han har ett problem. Han bagateliserer det hele og forsøker å prate seg bort. Først ville han ikke innrømme det i det hele tatt, men da han ble konfrontert med hvordan vi visste det innrømmet han så vidt att han hadde brukt. Han mente i midlertid att vi ikke hadde noe med det hele og pratet bare om hvor stort overtramp det var att jeg hadde lest på facebooken hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, TS her. Jeg og andre familiemedlemmer har snakket med min far. Vi sa att vi var glade i han og att vi ønsker å hjelpe. Dessverre ville han ikke innrømme att han har ett problem. Han bagateliserer det hele og forsøker å prate seg bort. Først ville han ikke innrømme det i det hele tatt, men da han ble konfrontert med hvordan vi visste det innrømmet han så vidt att han hadde brukt. Han mente i midlertid att vi ikke hadde noe med det hele og pratet bare om hvor stort overtramp det var att jeg hadde lest på facebooken hans.

Det var feil av deg å lese,men nå bruker han det for å unngå å ta ansvar for sitt problem. Det er du,og bare du som blir "synderen", en unnvikende manøver fra hans side. Det er vel ganske typisk at misbrukere bagatteliserer. Ihvertfall til de baegynner å slite hardt med seg selv. Trist situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som om du misforstod det jeg skrev. Jeg er klar over korrelasjonen mellom psykiske lidelser og rusmisbruk. Litt flåsete skrevet av meg ser jeg, men poenget mitt var at av alle som begynner med rus, enten det er alkohol, hasj eller tyngre stoffer, har i utgangspunktet ikke psykiske lidelser eller andre utfordringer i livet som fører til rusbruken. Av andelen av alle oss som benytter slike stoffer, er det en relativt liten del som havner på skråplanet, De aller fleste som benytter rusmidler, inkludert alkohol, har ikke psykiske lidelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...