Sofia Skrevet 11. oktober 2004 #1 Skrevet 11. oktober 2004 Det har oppstått en situasjon mellom meg og barnefaren til mine to barn. Gutt 10 år og jente 7 år. Jeg vet ikke om jeg bare skal la det "ligge", men kjenner at jeg irriterer meg, og søker dermed råd fra dere. De er hos han annenhver helg, stort sett. Nå i helgen var det 4 uker siden de hadde vært der og jeg vet at iallefall gutten min gledet seg. Så får jeg da høre fra sønnen min på lørdag, da han kom innom meg for å hente en jakke. (Vi bor nært hverandre), at de har hatt overnattingsgjester. Visstnok pappas nye kjæreste som jeg aldri har hørt om, og hennes 3 døtre. 14, 11 og 5 år. Sønnen min fortalte at datteren min måtte dele seng med alle jentene, de sov da i dobbeltsengen til pappa, og at han fikk den enkelsengen som han har. Og så lå pappa og hun mammaen på sofaen sammen. Så de var altså 7 stykker og han har en liten leilighet med 1 soverom. Jeg reagerte ganske kraftig på at datteren min må dele seng med 3 andre. Ikke vet jeg om han har nok dyner til dem eller om det også måtte deles på. Hun hadde visstnok ikke vært fornøyd med ordningen, men fikk beskjed om at det måtte bli slik. Jeg ble skuffet over at han trengte å dytte huset fullt av folk akkurat denne helgen når ungene skulle være hos han. Finnes det noen regler på at man må kunne forvente at ungene i det minste har hver sin seng og dyne når de er hos far? Jeg liker ikke tanken på at jenta mi skal måtte dele seng med andre som hun kanskje ikke kjenner så godt. Og hva med hun jenta på 14!!... det må da være ille for henne også. Hva synes dere? Ville dere ha godtatt dette sånn helt uten videre?
LilleMy Skrevet 11. oktober 2004 #2 Skrevet 11. oktober 2004 HUff, sånnt synes jeg ikke ungene skal "utsettes" for. Det minste av hensyn jeg synes faren burde tatt i denne situasjonen, var å innformere dine/deres to barn i forkant, og på samme tid gi de ett valg om dette var noe DE ville være med på akkurat denne helgen. Alternativt burde de fått bli hos mamma, men siden det er far som ikke har hatt samvær på fire uker synes jeg nå at det ville vært mest natulig at HAN fant en annen weekend til samvær med denne "nye" familien. Skjønner GODT din frustrasjon!
*Lene* Skrevet 11. oktober 2004 #3 Skrevet 11. oktober 2004 Dette hadde jeg ikke godtatt nei! Her bør du snarest snakke med barnefaren!
LilleBille Skrevet 11. oktober 2004 #4 Skrevet 11. oktober 2004 Skjønner veldig godt frustrasjonen din, og jeg synes du skal si fra. Det er urimelig at han venter at barna bare skal "finne seg i" et sånt arrangement uten videre. Det å dele seng med fremmede burde bør faktisk barna slippe. Han burde hatt mer respekt for sine egne barn enn å bare "tre en ny familie" nedover hodet på dem på den måten. (Rent bortsett fra at jeg synes det er helt utrolig at en far som ikke har hatt barna sine på fire uker ikke tenker lenger - og ikke setter barna sine forran (men det er jo ikke helt ukjent da. :-? ..) Jeg synes du skal si fra - så at han av respekt for barna - planlegger anderledes neste gang ... eller i det minste varsler barna (deg) om at det blir sånn.. så ungene i det minste kan forberede seg. Desverre er det en del samværsforeldre som ikke alltid setter barna først .. men ofte (det kan jo være i ren ubetenksomhet - da de vanligvis bare har seg selv og sine behov å tenke på) kun tenker på hva de ønsker ... og at "det sikkert hadde vært hyggelig" å være en "big happy family" osv. Ofte trenger de da å bli gjort oppmerksom på at deres handlinger faktisk ikke bare angår dem. Du er ikke alene - har også vært i om ikke lik .. så en tilsvarende situasjon... - Min eks. innrømmet (selv om det nok satt veldig langt inne) at måten han introduserte sin nye partner for våre barn - faktisk var veldig dum .. og at det var dårlig gjort overfor barna.. Men han hadde ikke tenkt på det... - før jeg (og andre) sa fra
Gjest Pet Skrevet 11. oktober 2004 #5 Skrevet 11. oktober 2004 Hvem far har på overnatting når ungene er hos ham har du ingen rett til å bry deg med. Hvis du mener at de blir utsatt for noe som ikke er bra kan du selvsagt melde fra om det, men jeg tror ikke det å ha overnattingsgjester regnes som omsorgssvikt. Du bør ikke styre eller legge deg bort i hva han gjør i sitt eget hjem, det blir det bare bråk av. Han kommer sikkert til å gjøre flere ting du ikke liker, men så lenge han har samvær må du bare finne deg i at han har sitt liv og sine rutiner og rett til å gjøre det som passer når han har ungene hos seg.
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2004 #6 Skrevet 11. oktober 2004 Jeg er enig med de andre her om at faren så absolutt ikke burdet hatt den nye familien sin på overnatting når ungene endelig var hos han. Men dette er noe han selv må komme på (om ikke ungene sier noe da). Du får ikke gjort noe med det. For tar du dette opp med xn din, så tror jeg nok han kommer til å reagere negativt..
Gjest Mayamor Skrevet 11. oktober 2004 #7 Skrevet 11. oktober 2004 Har selv vært i samme situasjon - bare som stemor...: Jeg og gutten min (da 5 år) bodde i en to roms leilighet. Vi sparte alt vi kunne til egen leilighet og bodde heller litt trangt. Så traff jeg samboer. Han hadde en jente (da 7 år) og to gutter (da 4 og 6 år). Barna hans kjente oss og var med oss flere ganger før jeg og samboer flyttet sammen. Da hadde vi (nesten) samme situasjon: 2 voksne og 4 barn på 50 kvm. Barna sov i en etageseng og vi voksne i dobbelseng i stuen. Vi byttet senere ut etagesengen med en familieseng slik at datteren hans kunne sove oppe og guttene nede. Hva skjedde? Jo jenten ville ikke ligge alene der oppe - hun la seg ned med guttene. La heller barna finne ut hva de vil selv. Jeg synes at dette har du ikke noe med. Hvordan far håndterer barna og sitt hjem når han har barna er opp til far. Dersom barna deres klager - må de lære seg at far ikke er fremmed. Far er far! Far er også en omsorgsperson de må kunne føle tillit til. På lik linje med mor. Dersom deres barn ikke liker noe hos deg - snakker de med deg vel...? La dem få samme kontaktsmuligheter med far! Og et lite tankekors til slutt: Ville du likt at far la seg opp i hvordan du gjorde ting og tang...? Mayamor
Gjest mlle Camille Skrevet 11. oktober 2004 #8 Skrevet 11. oktober 2004 Jeg synes dette var rart. Hvorfor skulle det være så dumt at barna dine treffer barna til pappans kjæreste? Det er greit at det er liten plass, ikke akkurat den mest ideelle situasjonen, men så dumt var det vel ikke at de fikk møte de andre barna? Det er vel ikke dermed sagt at dette er noe som kommer til å skje hver gang de er der på besøk? Du må nok bare tåle at de sov trangt noen netter. For noe tøv at det skulle finnes en lov mot å ikke ha en seng hver??? Da har du ikke beina på jorda jenta mi. Sånn er det mange som lever! Om dette hadde vært hver gang de hadde vært hos faren hadde jeg reagert, og sagt at de måtte finne en bedre løsning, men å dele seng med andre er ikke akkurat verdens undergang. Det synes jeg både du og den ene jenta di må tåle. Om det fortsetter går det jo an å kjøpe løyeseng i stedet. Du får både 2 og 3 etasjer.
Sofia Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter #9 Skrevet 11. oktober 2004 Hvem far har på overnatting når ungene er hos ham har du ingen rett til å bry deg med. Hvis du mener at de blir utsatt for noe som ikke er bra kan du selvsagt melde fra om det, men jeg tror ikke det å ha overnattingsgjester regnes som omsorgssvikt. Du bør ikke styre eller legge deg bort i hva han gjør i sitt eget hjem, det blir det bare bråk av. Han kommer sikkert til å gjøre flere ting du ikke liker, men så lenge han har samvær må du bare finne deg i at han har sitt liv og sine rutiner og rett til å gjøre det som passer når han har ungene hos seg. Hmmm... mye å tenke på. Jeg skjønner jo at jeg ikke har noe å gjøre med hvem han har på overnatting hos seg, jeg bare reagerte på at datteren min må dele seng med 3 stykker. Jeg føler vel heller ikke at det er omsorgssvikt, men at det da ikke er rett heller. Dersom tingene ikke er lagt til rette for at det er plass til overnatting av 4 stykker ekstra, så synes jeg at det må vurderes om det er nødvendig. Ja, jeg er skuffa over han, at han ikke prioriterer barna høyere når det er hans helg, iallefall siden det var såpass lenge siden forrige gang.
Gjest Mayamor Skrevet 11. oktober 2004 #10 Skrevet 11. oktober 2004 Da er spørsmålene: Hvorfor var det 4 uker siden sist samvær? Er det far som lager unnskyldninger? Skulle du noe for 2 uker siden? Bor den nye kjæresten langt borte? Pleier far å ikke stille opp? Pleier du å lage hinder? Hvordan trives barna hos far? Barn er på sommerleir/teltur/speiderleir/hytteturer/campingvogn... Ingen som reagerer på at vi sover trangt da... Hvorfor er det annerledes en helg hos far...? Mayamor
Gjest Pet Skrevet 11. oktober 2004 #11 Skrevet 11. oktober 2004 Hmmm... mye å tenke på. Jeg skjønner jo at jeg ikke har noe å gjøre med hvem han har på overnatting hos seg, jeg bare reagerte på at datteren min må dele seng med 3 stykker. Jeg føler vel heller ikke at det er omsorgssvikt, men at det da ikke er rett heller. Dersom tingene ikke er lagt til rette for at det er plass til overnatting av 4 stykker ekstra, så synes jeg at det må vurderes om det er nødvendig. Ja, jeg er skuffa over han, at han ikke prioriterer barna høyere når det er hans helg, iallefall siden det var såpass lenge siden forrige gang. Tror jeg hørtes litt krass ut her, det var ikke meningen. Det er uansett ikke lurt av deg å ta opp dette med ham, ihvertfall ikke når han er i et helt ferskt forhold. Han vil sikkert tro at det har noe med sjalusi å gjøre. Ungene har vel ikke vondt av å ligge litt trangt heller? Du bør heller oppfordre ungene dine til å snakke med faren sin hvis det er ting de opplever hos ham som de ikke liker, på samme måte som du sikkert får høre det fra dem hvis det er noe de er misfornøyde med hos deg. I og med at faren har samvær så vurderer du ham til å kunne ta godt vare på ungene, så om du føler deg såret på vegne av ungene så bør du bare bite det i deg. Faren til sønnen min trodde en periode at han bl a kunne bestemme hvilke matbutikker jeg skulle handle i og hva jeg skulle lage til middag (gutten har bodd hos meg hele tiden), og jeg opplevde dette som veldig krenkende. Fikk satt en stopper for det, men vær klar over at eksen din kan reagere kraftig hvis du forteller ham at han har hatt for mange overnattingsgjester hjemme hos seg selv.
Sofia Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter #12 Skrevet 11. oktober 2004 Da er spørsmålene: Hvorfor var det 4 uker siden sist samvær? Er det far som lager unnskyldninger? Skulle du noe for 2 uker siden? Bor den nye kjæresten langt borte? Pleier far å ikke stille opp? Pleier du å lage hinder? Hvordan trives barna hos far? Barn er på sommerleir/teltur/speiderleir/hytteturer/campingvogn... Ingen som reagerer på at vi sover trangt da... Hvorfor er det annerledes en helg hos far...? Mayamor Ikke at jeg føler meg forpliktet til å svare men, han kunne ikke ha dem forrige pappahelg for han sa han skulle reise bort. Jeg synes ikke far stiller opp nok, når han på disse 4 ukene ikke tar noen form for kontakt. Jeg ante ikke om noen kjæreste men jeg har hørt om denne jenta og hun bor et stenkast fra han. Kanskje er jeg ekstra dømmende for jeg vet at hun har 3 barn med 3 fedre... og hun måttet ha kommet sent på fredagskvelden for han hentet ungene hos meg kl. 20.30. Så jeg var vel irritert i utgangspunktet.. Datteren min vil aldri til pappaen sin men sønnen min gleder seg.. Jente mi er super-mamma jente og ja, jeg liker ikke at hun skal sove slik. Det gjør vondt i mammahjertet mitt...
Elle Melle Skrevet 11. oktober 2004 #13 Skrevet 11. oktober 2004 Du bør sikkert ikke kritisere ham for hvem som var der eller ikke den aktuelle helgen. Men, jeg synes du kan si til ham at du ikke synes noe om at det ikke var skikkelig soveplass til barna dine. Be om å få beskjed neste gang det blir trangt, slik at du kan sende med en luftmadrass og en sovepose. Da er du i alle fall sikker på at barnet får en helt egen soveplass, uten større besvær. (Jeg er egentlig helt enig med deg i at dette er hinsides teit av fyren, men jeg tror bare ikke det vil komme noe positivt ut av at du henger deg opp i det. Han blir sikkert bare sint og sur for at du skal "bestemme over ham", tror du er sjalu og bryr seg kanskje enda mindre om å høre på rasjonelle innvendinger. Best at du bare setter fingeren på det som gjelder det praktiske. Siden det er så sjelden, så tar nok ikke barna deres særlig skade av en trangbodd helg i ny og ne heller.)
Gjest Mayamor Skrevet 11. oktober 2004 #14 Skrevet 11. oktober 2004 Flere som har svart litt krasst her seg jeg... :oops: Og da mener jeg meg selv... Det var slettes ikke meningen her heller. Heller ikke stikke nesen min i det jeg ikke har noe med... Men jeg har en samboer med en eks som blander seg i det som blandes kan - er nok farget av det... Men det er jo fint at din lar datteren sin dra til faren selv om hun ikke vil (svarte nettopp på det i en annen tråd...). For datteren din har det helt sikkert bra hos pappa når hun først har kommet dit. Her i heimen ringer aldri pappan til gutten vår - men gutten vår ringer til pappan... Samboer ringer heller ikke ofte til sine barn. Men i tankene er de daglig! Det er liksom ikke en mannegreie å ta kontakt på telefon. Vi damer er flinkere der. Men det betyr ikke at far ikke bryr seg! La heller barna ringe faren sin når de savner ham - noe de sikkert gjør med 4 uker uten kontakt... Lykke til. Mayamor
Sofia Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter #15 Skrevet 11. oktober 2004 Takk. Tror jeg.. :-( Må vel bare godta det dah...
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2004 #16 Skrevet 11. oktober 2004 Når barnet er hos samværsforeldren, er det denne som utøver den omsorgen og ansvaret som er nødvendig, og det etter eget hode som forelder. Du har INTET med hvordan faren (i dette tilfellet) planlegger og utfører sitt helgesamvær så fremst barna ikke utsettes for omsorgssvikt - og da på en slik måte at offentlige instanser bør trekkes inn. Det er temmelig typisk at særlig kvinner mener de kan og vet alt kun i kraft av å være mødre.
aline Skrevet 11. oktober 2004 #17 Skrevet 11. oktober 2004 jeg tror nok også du bare må finne deg i dette, så lenge det ikke dreier seg om noe som virkelig kan skade barna, og det høres det ikke ut som det kan. men oppfordre dem til å ta opp ting med pappan sin, og dattern din kan jo f.eks fortelle faren sin at hun ikke trives med å dele seng med tre andre som hun ikke føler hun kjenner særlig, og at hun ønsker at det kan løses på andre måter de gangene hun er der også. (og jeg vet det ikke er sikkert han hører på henne, men hva annet kan hun gjøre?) hun kan jo kanskje ligge på gulvet (klappseng eller madrass på gulvet?) i stedenfor å ligge i felles seng? jeg har ligget flere på ett rom når jeg var liten jeg, og mengden mennesker går bra, det er det å måtte dele seng med folk man ikke kjenner som kan være ubehagelig. og din x's nye dame og hennes fortid, det tror jeg du skal være forsiktig med å mene noe om. for det er faktisk ett felt du ikke har noe med i det hele tatt. så lenge hun ikke har en historie som truer barna dine. sett deg i hans sted, ville du likt at han blandet seg i dine bestemmelser ovenfor DERES barn? at han blandet seg i din evt nye og hans forhistorie? ikke vondt ment, og jeg skjønner at du ikke liker det. men det er dessverre noe vi må finne oss i, selv om det ikke er med glede. :trøste:
Sofia Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter #18 Skrevet 11. oktober 2004 ikke vondt ment, og jeg skjønner at du ikke liker det. men det er dessverre noe vi må finne oss i, selv om det ikke er med glede. :trøste: Takk!
Gjest Tex Skrevet 11. oktober 2004 #19 Skrevet 11. oktober 2004 Barn skal ha egen seng der de sover, noe annet er helt uaktuellt. Det vil enhver dommer i en samværssak fastslå. Hva far gjør i et engangstilfelle har du nok ike noe med desverre, (jeg hadde også reagert) men dersom det gjentar seg ville jeg sagt at det var uakseptabelt, med mindre ungene dine absolutt ikke har noe i mot det Når min sønn er hos pappa sover samboeren til pappa på sofaen mens lillegutt og pappa sover i dobbeltsengen. Ikke en situasjon jeg setter særlig pris på, men noe jeg ikke har noe med så lenge ungen er fornøyd.
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2004 #20 Skrevet 11. oktober 2004 Når min sønn er hos pappa sover samboeren til pappa på sofaen mens lillegutt og pappa sover i dobbeltsengen. Ikke en situasjon jeg setter særlig pris på, men noe jeg ikke har noe med så lenge ungen er fornøyd.Men herremin, er det galt ogaså nå...... pappa viser vel på den måten gutten at han er viktigst for han, og ikke den nye samboeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå