Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på om noen av dere har erfaringer og kan si litt om hvordan jeg ligger ann. Jeg skal begynne å jobbe fra neste Januar da jeg får barn nå i Mars.

• 18 år, ingen inntekt frem til nå eller for tiden
  • Venter barn i mars
  • Bor med barnefar og kjæreste som ikke har mer inntekt enn kanskje 50 000 i året
  • husleie her jeg bor er skyhøye, så vi har funnet en leilighet m/to soverom og hele pakka til 10500 kr. Altså 5250 kr hver
  • Jeg har aldri fått støtte av nav før bortsettfra engangsstønad. 

Hvordan synes dere jeg ligger ann? og får jeg støtte for hele min halvdel? altså 5250+BILLIG strøm og nett?

Anonymkode: 05754...dfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere venter barn og om noen mnd og har enda ikke ordnet inntekt?

Her bør dere sette himmel og jord i bevegelse så dere får jobb (omså flytte) og ta alle nødvendige møter med nav. Å leie noe til over 10 tusen i mnd uten inntekt går ikke.

Anonymkode: 297e7...90c

• Liker 9
Skrevet

I  alle dager. Hvordan har dere tenkt å betale husleien og andre utgifter med 50 000 kr i året?

Dere har jo ikke råd til en leilighet på 10500. Dere har pr dags dato ikke råd til et kott en gang.

Du snakker om bostøtte, det får dere helt sikkert, men det er langt, langt igjen til å klare å betjene en slik leie.
Bostøtte er bare en hjelp og har et tak. 

Anonymkode: 61690...7ff

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg lurer på om noen av dere har erfaringer og kan si litt om hvordan jeg ligger ann. Jeg skal begynne å jobbe fra neste Januar da jeg får barn nå i Mars.

• Venter barn i mars
  • Bor med barnefar og kjæreste som ikke har mer inntekt enn kanskje 50 000 i året
  • husleie her jeg bor er skyhøye, så vi har funnet en leilighet m/to soverom og hele pakka til 10500 kr. Altså 5250 kr hver

Hvordan synes dere jeg ligger ann? og får jeg støtte for hele min halvdel? altså 5250+BILLIG strøm og nett?

Nei, jeg tror ikke du kommer til å få så mye i bostøtte.

Skrevet

Tror de regner ut ifra hvor mye du har igjen etter leia er betalt. Så her jeg bor viss du står igjen med 3700+ kr etter husleia er betalt så får man ikke støtte, men viss du har mindre så får du støtte.

Men med situasjonen din at du blir uten jobb til januar 2017 så regner jeg sterkt med at du kan få det, spesielt siden barn er involvert. Men jeg burde egentlig ikke svare på dette siden jeg bare har erfaring med min situasjon og kommune. Men da var det et fast beløp de hadde satt som hva minimum man skulle trenge å leve på. Var jeg over det etter leie så fikk jeg ikke, var jeg under det etter leie fikk jeg støtte.

Tror det er best viss du avtaler et møte med en i nav/saksbehandler og hører med h*n.

Anonymkode: 714eb...d3b

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I  alle dager. Hvordan har dere tenkt å betale husleien og andre utgifter med 50 000 kr i året?

Dere har jo ikke råd til en leilighet på 10500. Dere har pr dags dato ikke råd til et kott en gang.

Du snakker om bostøtte, det får dere helt sikkert, men det er langt, langt igjen til å klare å betjene en slik leie.
Bostøtte er bare en hjelp og har et tak. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere venter barn og om noen mnd og har enda ikke ordnet inntekt?

Her bør dere sette himmel og jord i bevegelse så dere får jobb (omså flytte) og ta alle nødvendige møter med nav. Å leie noe til over 10 tusen i mnd uten inntekt går ikke.

Anonymkode: 297e7...90c

Men i alle dager dere. Vi har klart oss frem til nå, men med en mindre sum. Nå som vi må ha to soverom så blir det dyrere. Jeg gikk ikke noe mer inn på hvordan vi har klart oss, enn det man kanskje trengte å vite for at jeg skulle få svar

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

• Venter barn i mars

Du har en helt klar for høy husleie totalt sett, til å kunne få bostøtte. Der er en øvre grense på boutgifter, den er overskredet grundig, det hjelper ikke om du deler den på to. 

Bostøtte varierer med hvor du bor, gå inn på sidene til Husbanken og eller kommunen din, så finner du svar på det du lurer på. Her får du bare synsing. 

Anonymkode: c5bc1...d84

• Liker 2
Skrevet

Man må ikke ha to soverom straks man får barn. Veldig mange babyer sover på foreldrenes rom de første månedene, og kan gjøre det lengre. 

Jeg vil anbefale dere å ganske så umiddelbart legge noen planer for hvordan dere skal forsørge dere selv og barnet på lengre sikt. 50 000 og få resten fra NAV er ikke mye.

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har en helt klar for høy husleie totalt sett, til å kunne få bostøtte. Der er en øvre grense på boutgifter, den er overskredet grundig, det hjelper ikke om du deler den på to. 

Bostøtte varierer med hvor du bor, gå inn på sidene til Husbanken og eller kommunen din, så finner du svar på det du lurer på. Her får du bare synsing. 

Feil.

Klipp fra Husbankens sider:

Hvis boutgiftene er høyere enn øvre grense, legger vi øvre grense til grunn for beregningen. Husstander der noen er funksjonshemmet og har behov for en spesialtilpasset bolig, har en noe høyere øvre grense for boutgifter. 

Skrevet
1 minutt siden, Kontormus skrev:

Feil.

Klipp fra Husbankens sider:

Hvis boutgiftene er høyere enn øvre grense, legger vi øvre grense til grunn for beregningen. Husstander der noen er funksjonshemmet og har behov for en spesialtilpasset bolig, har en noe høyere øvre grense for boutgifter. 

Ser du selv hva du siterer og at du selv tar feil, i forhold til ts? 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i alle dager dere. Vi har klart oss frem til nå, men med en mindre sum. Nå som vi må ha to soverom så blir det dyrere. Jeg gikk ikke noe mer inn på hvordan vi har klart oss, enn det man kanskje trengte å vite for at jeg skulle få svar

Dere må ikke ha to soverom. Jeg hadde et soverom til barnet var 2-3 år gammelt. 
Jeg og min mor og stefar bodde i en leilighet da jeg var tenåring.  De sov på stuen, og jeg hadde soverommet. 
Har man ikke inntekt til noe mer, så har man ikke. 

For tre år siden ble jeg alene med barn. Når jeg søkte hjelp i en over gangs periode skaffet jeg meg en liten leilighet til 6000 kr i mnd, det syntes NAV var for dyrt og ba meg se etter noe billigere. 

Man man faktisk ikke bare leie så dyrt man vil og få hjelp av det offentlige til å betale regninga. 

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du selv hva du siterer og at du selv tar feil, i forhold til ts? 

Ser ikke feilen nei! Fortell...

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du vil få noe støtte ja, men neppe så mye som du håper på. Så det er en del tiltak dere må gjennomføre snarest: 

To soverom er helt unødvendig. Alle mine sov sammen med oss foreldre til de var 2 og vi har et stort hus. Jeg er en sterk tilhenger av samsoving :)

Finn noe mindre og MYE rimeligere. Dere har ikke råd til å bo der. 

Barnefar må finne seg en bedre jobb og/eller jobbe mer. Dere har snart et barn å forsørge. 

Du må belage deg på å skulle ut i jobb så fort som mulig for å bidra til familiens inntekt. Har du famile som kan passe barnet en eller fler dager i uken mens du jobber? Dagmamma?

Det er tøft å få barn når man ikke har økonomien i orden. Ønsker dere lykke til :)

Anonymkode: e79a5...ceb

• Liker 2
Skrevet

På husbankens side kalkuleres det ut en estimert støtte automatisk når du søker. Trenger ikke sende inn søknaden heller for å få opp summen. Det er ikke NAV som gir bostøtte, det er husbanken. 

Du kan ha krav på sosialstønad, det er husleie + strøm og livsopphold. Internet skal dekkes av livsoppholdet. Det må du søke om hos NAV.

Anonymkode: fc2d6...705

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere klarer dere fint med ett soverom i flere år enda.

Skrevet

Hvordan har dere som to voksne mennesker klart dere på under 50.000 i året? Det er ca 4.000 per måned, skjønner du at folk reagerer? Og husk at barn koster penger det også.

Anonymkode: 1878e...a99

• Liker 3
Skrevet

Bostøtten er maks 3000-4000kr. Aldri hørt om noen som har fått mer enn 3500 i bostøtte. 

Anonymkode: 900d8...422

• Liker 1
Skrevet
Den 16.1.2016 at 20.31, AnonymBruker skrev:

• Venter barn i mars

Jeg syns hele situasjonen du skisserer vitner om at dere er ganske så økonomisk uansvarlig begge to ;) 

Anonymkode: 52558...fb8

Skrevet

Nei, dere må ikke ha to soverom. Dere klarer dere fint med et soverom i mange år fremover, heller innrøm fakta og det er at dere ikke gidder å ha et soverom. 

Anonymkode: 52558...fb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...