Gå til innhold

Rettigheter ved samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Min mor og min stefar etter 15 år har nå gjort det slutt. De bygde hus for ca 13 år siden, der han står alene på papir og betaling av gjeld. De skrev aldri samboerkontrakt, for dette nektet han da hun prøvde ordne med dette tidlig i forholdet! Han jobber vekke, så har ei ordning med 3 uker på og 2 uker av. De har to barn på rundt 10 år. Hun har stått for innkjøp av alt invetar og vedlikehold(vask og vanlig husarbeid), da pengene hans heller går til bil. Nå vil han ha hun ut raskest mulig, og mener hun ikke har rett på noen ting.. Har han rett i dette?

Takker for evt svar!

Anonymkode: 0a6e6...cf8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen kontrakt, ingen rettigheter om han vender vrangsia til. 

Anonymkode: 19e2e...5e1

• Liker 1
Skrevet

Står huset på han, har hun ingen rettigheter.

Har hun bevis på at hun har kjøpt inventar, er det hennes til å ta med seg. 

Anonymkode: ccc34...4f5

• Liker 2
Skrevet

Hvis han står alene med på papirene ifht eierskap og lån, så er det juridisk sett hans hus. Hvis hun ikke kan bevise at hun har bidratt med kostnader til bygging og lån i årene etterpå, så får hun heller ingentign av huset, og må regne med å flytte ut. Hun kan ta med seg det hun selv har kjøpt, men thats it. Tåpelig å ikke ordne slik mens mann er på talefot.

Anonymkode: 62b97...10c

• Liker 3
Skrevet

Hun kan ha rett til vederlag, hvis det kan bevises at hun ved hovedomsorg for felles barn og betaling av løpende utgifter har muliggjort at han har bygd formue. Dvs. hun har tatt seg av barna når de var små, som gjorde det mulig at han kunne være borte å jobbe. Eller hun har dekt løpende utgifter med sin inntekt, slik at han har kunnet bygge formue ved å betale lån. Eller hvis det kan bevises at hun har brukt av sin inntekt til å betale ned på lån. Å ha barn sammen, langvarig partnerskap taler til hennes fordel. Men har hun stort sett levd på han, så stiller hun svakt. Du skriver at "de" bygde hus. Det kan ha noe å si hva slags innsats/penger hun har lagt inn det prosjektet.

Om samboer-opphør og vederlagskrav : http://advokatveiledning.no/artikler/familierett/vederlagskrav_samboere_/

Anonymkode: 0f39d...eb8

• Liker 1
Skrevet

Hun burde kontakte en advokat som kan utrede hennes situasjon og mulige rettigheter. På kvinneguiden får du bare vage svar og en haug negative generaliseringer. Det har noe å si hvor lenge de har vært sammen, at de har barn sammen, om huset var et felles prosjekt, hva hun har investert etc. Man kan ha bygd seg opp rettigheter i andres eiendom uten at det er skriftlig avtalt. 

Anonymkode: 0f39d...eb8

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
Min mor og min stefar etter 15 år har nå gjort det slutt. De bygde hus for ca 13 år siden, der han står alene på papir og betaling av gjeld. De skrev aldri samboerkontrakt, for dette nektet han da hun prøvde ordne med dette tidlig i forholdet! Han jobber vekke, så har ei ordning med 3 uker på og 2 uker av. De har to barn på rundt 10 år. Hun har stått for innkjøp av alt invetar og vedlikehold(vask og vanlig husarbeid), da pengene hans heller går til bil. Nå vil han ha hun ut raskest mulig, og mener hun ikke har rett på noen ting.. Har han rett i dette?

Takker for evt svar!

Hun får ta kontakt med advokat. Dette er altfor kompliserte saker til å kunne gi korrekte svar på et upersonlig nettforum. Her er mye om og hvis og hva og hvordan....for å komme frem til et svar. 

Men generelt, ingen samboerkontrakt ingen avtaler om deling -> ingen rettigheter utover eget tøy. 

Anonymkode: e42fe...427

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Takker for evt svar!

Men hva er dette for en mann da, som vil hive ut partneren sin etter 13 år som i tillegg er mor til hans barn uten en krone, når hun har bidratt  like mye som ham? De bygget huset sammen, og hun står for inventaret og har sikkert bidratt med både mat og regninger i alle disse årene. 
Hun har vært utrolig dum, men han er egoistisk og i mine øyne ikke snill.
Hun bør snarest mulig kontakte advokat, jeg tror ikke han slipper så billig unna.

Anonymkode: 4cf9d...c57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...