Gå til innhold

Regne ut stoppstrekning

penny_

Anbefalte innlegg

Hvordan regner man ut dette? Riktig svar er 80 meter. 

Tenk deg at du kjører i 80 km/t og har en reaksjonstid på ett sekund. Du bremser og stoppstrekningen blir 50 meter. Hvor lang blir stoppstrekningen dersom veigrepet halveres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn teoriboka, der finner du og forklaringen. 

Anonymkode: 4d305...450

Nei, finner ikke noe om det. Det står bare hva stopplengden er på tørr asfalt i forskjellige hastigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.1.2016 at 18.06, lisamari skrev:

Hvordan regner man ut dette? Riktig svar er 80 meter. 

Tenk deg at du kjører i 80 km/t og har en reaksjonstid på ett sekund. Du bremser og stoppstrekningen blir 50 meter. Hvor lang blir stoppstrekningen dersom veigrepet halveres? 

ScreenHunter_06-Dec.-26-14.35.jpeg?

https://www.trafikkvideo.no/nettsted/utregning-av-bremselengde-reaksjonslengde-og-stopplengde

Endret av Illuminatum
Lagt til lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gravitasjonskonstanten g = 9,81,  trenger du ikke bry deg om. Det hele er egentlig ganske enkelt:

Du kjører i 80 og bruker 1 sek på å begynne å bremse. Hvor langt har du kjørt på den stunda? 36 km/t =10 m/sek, ergo vel 20m. Stoppstrekninga var oppgitt til 50 meter, altså er selve bremsestrekninga 50-20= 30m. 
Så blir veigrepet halvert, og bremselengda følgelig fordoblet. Altså bremser du i 30 x 2 = 60m. I tillegg kommer som før reaksjonstida på 20m. Altså 20 + 60 = 80m stoppstrekning.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Vox_populi skrev:

Nei, gravitasjonskonstanten g = 9,81,  trenger du ikke bry deg om. Det hele er egentlig ganske enkelt:

Du kjører i 80 og bruker 1 sek på å begynne å bremse. Hvor langt har du kjørt på den stunda? 36 km/t =10 m/sek, ergo vel 20m. Stoppstrekninga var oppgitt til 50 meter, altså er selve bremsestrekninga 50-20= 30m. 
Så blir veigrepet halvert, og bremselengda følgelig fordoblet. Altså bremser du i 30 x 2 = 60m. I tillegg kommer som før reaksjonstida på 20m. Altså 20 + 60 = 80m stoppstrekning.

Takk for det.

Forresten så er det lettere å regne ut hvor langt man kjører på ett sekund slik: 80 000 meter / 60 min / 60 sek = 22,222222 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, lisamari skrev:

Forresten så er det lettere å regne ut hvor langt man kjører på ett sekund slik: 80 000 meter / 60 min / 60 sek = 22,222222 

Du må være flinkere i hoderegning enn jeg er, for jeg kan ikke ta 80000/60/60 på strak arm.
Men det er feil å ta med desimalene i svaret, for 80 km/t er ikke et eksakt tall, det er beheftet med betydelige målefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...