AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #1 Skrevet 16. januar 2016 Det er visst vanskelig med vinter for småfuglene.. Jeg lager hjemmelagde meiseboller i dag, og tenkte å ha oppi litt forskjellig. Det er visstnok slik at ulike fugler liker ulike ting. Har selvsagt solsikkefrø, men det er visst ikke alle fugler som liker dette. Hvilke andre frø kan man bruke? Jeg har f.eks. linfrø, gresskarfrø, sesamfrø, hampfrø og valmuefrø liggende. Er noen av disse ok? Frukt skal være ok, men gjelder det kun eple/pære? Peanøtter anbefales.. Det har jeg typisk ikke i usaltet, men har pecan, mandler, hasselnøtter, valnøtter og cashewnøtter. Kan jeg gi noen av disse? Og er alle typer gryn ok? Takk for all hjelp. Anonymkode: cd3b5...561
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #2 Skrevet 16. januar 2016 Jeg laget meiseboller selv for første gang i høst, og begynner å bli klar for runde 2. Jeg vet ikke mer en det jeg leste meg til så jeg skal ikke bevege meg inn på rådgivning, men jeg fant mye god info her: http://www.moseplassen.no/2009/10/hjemmelaget-meiseboller-for-fugler-og-ekorn/ http://www.fuglevennen.no/arkiv/?vis=oppslag&op_id=750 http://artikkel.ut.no/artikkel/1.7352015/ Lykke til! Av en eller annen grunn er det ekstra gøy å titte på fuglene når de sitter på en hjemmelaget meisebolle. Anonymkode: 2c397...0f8 1
Thorn Skrevet 16. januar 2016 #3 Skrevet 16. januar 2016 Jeg har laget meiseboller av havregryn, hirseflak, rosiner, solsikkefrø, mandler og hasselnøtter, med Flott matfett. De er kjempepopulære! Jeg googlet ingrediensene sammen med "fuglemat" og "meisebolle", fikk mange tips da 1
Dovendyr1 Skrevet 17. januar 2016 #4 Skrevet 17. januar 2016 (endret) Anbefaler Flott matfett fremfor Delfiafett, med en andel flytende matolje nå i sprengkulden slik at bollene ikke blir så harde. Lagde boller av Delfiafett engang og de ble nesten ikke rørt av fuglene, så hos meg liker de ikke Delfiafett. Kan bruke Flott med en andel Delfiafett til våren, da smelter de ikke like lett. Du burde bruke solsikkekjerner i bollene, ikke de vanlige med skall. Så vidt jeg vet liker de alle slags nøtter, og de fleste frø. Det er bare å prøve seg frem! Tørket frukt er også en slager. Det viktigste er vel å ikke bruke mat med tilsatt salt, eller som er muggent. Ville nok heller hengt opp noen halve epler/pærer, slik at du kunne tatt de ned om de ikke blir spist på en stund. Nøtteskriken er glad i frukt! Jeg bruker å lage boller der jeg varierer med forskjellige blandinger av solsikkekjerner, havregryn, helkorn av hvete, peanøtter, mandler og rosiner. Har kjøpt et spann med peanøtter og ett med solsikkefrøkjerner på plantasjen, holder lenge når du kun bruker i meiseboller Fuglene her kaster seg over de hjemmelagde bollene! Endret 17. januar 2016 av Dovendyr1 Skriveleif 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå