Gå til innhold

Tips ved valg av hvalp


Lise

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal få meg hund om en måneds tid :D Gleder meg masse!!!

Men så lurer jeg på en ting. Kan dere fortelle meg hva dere andre her som har hund, så etter da dere valgte hvalp? Alle tips mottas med takk.

Må vel kanskje legge til at jeg har bestemt meg for tispe.

Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Janna

Det er smart av deg å velge en tispe. De er som regel roligere og enklere å ha med å gjøre når det gjelder lydighet osv. Jeg har en hannhund, og det er ikke alltid like enkelt. Selv om han har flottere pels osv enn tisper, så blir det tispe på oss neste gang :ler:

Mine tips når du skal velge valp: Ikke fall for den engstelige valpen som sitter ensom i en krok. Visst er den søt og yndig, men den er mest sannsynlig redd av seg og/eller syk, siden den holder seg for seg selv. Velg heller ikke den mest dominante og aktive valpen, det kan straffe seg når den blir eldre, da den er vant til å bli hørt og sett hele tiden.

Velg heller en midt-i-mellom valp du :) Det gjorde jeg, og er tross alt meget fornøyd. Han stakk seg ikke mye ut, men var like tillitsfull og leken som de andre valpene.

Se etter at valpen din har blanke, klare øyne uten puss eller øyerusk, og at den ikke har diarè eller er tynn og skrøpelig. En frisk og sunn valp skal være litt lubben, tillitsfull og leken, og ikke aggressiv på noen måte. Den skal spise godt, og fungere godt sammen med andre hunder.

Vent med å hente den til valpen er 8-9 uker gammel; er den yngre enn dette, så har ikke moren begynt med ikke-bite-treningen sin enda. Jeg fikk min valp når han var litt over 7 uker, og han var litt biteglad i begynnelsen.... Men fikk plukket det av ham ganske fort heldigvis. Når valpen biter, hyl/skrik litt og overse den. Da lærer hun fort.

Lykke til med valpen din!

Klem fra hundeeier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Henger meg på" Vinga jeg også! Selv har jeg 2 stk. hunder av rasen Shetland Sheepdog, en tispe og en hannhund. Fordelen med tispen er som nevnt at hun er rolig. Imidlertid har tisper en tendens til å stikke av når de går løse, mens hannhunder holder seg i nærheten av deg. Mine går fritt hele tiden (bor midt i skogen), så jeg ser en stor forskjell her.

Noe som også kan være viktig når man velger hvalp er hva du ønsker å benytte den til. Noen passer til agility, mens det kreves andre kvaliteter til eksteriørutstillinger. Selv tenkte jeg ikke så mye over dette når jeg valgte den første hvalpen, - hun skulle være en familiehund. Imidlertid har jeg etterhvert begynt å interessere meg for eksteriørutstillinger, og dette er hun for stor til. Hun egner seg imidlertid glimrende til agility (noe vi også trener). Hannhunden er imidlertid av perfekt størrelse for utstillinger, noe jeg også la vekt på når jeg valgte ham.

Missforstå meg riktig, - utseendet og størrelsen til hunden er ikke alt. Gemyttet er det viktigste!!! Å delta på eksteriørutstillinger er faktisk sosialt og hyggelig, noe som er hovedgrunnen til at vi deltar.

Å la hvalpen være sammen med sin mor så lenge som mulig er utrolig viktig!!! Hentet den første etter 7 uker, og slet mye med hvalpebiting. Nr 2. ble hentet etter ca. 9 uker, og har ikke engang forsøkt seg på hvalpebiting.

Lykke til med "babyen" !!!

Koz fra

LilleMy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste synes jeg kanskje som oppdretteren velger, HVIS du har en seriøs oppdretter. Hvis du besøker oppdretteren flere ganger, er de ganske så flinke til å få et bilde av deg, og hva slags type hund som er den rette for deg. Oppdretteren kjenner også valpene best, og ser kanskje hvem som passer best til hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt riktig, Linsi :D

Mine foreldre oppdretter hunder, og etter å nærmest ha vokst opp i valpekassa og sett valpenes utvikling, er det nok en gang slik at en erfaren og seriøs oppdretter kjenner valpene sine best -de har i alle fall noen måneders kjennskap før de forlater kassa.

Det er viktig å velge en valp med et riktig aktivitetsnivå for de framtidige eierene. Man velger ikke ut den mest aktive hanhunden til ei 80 år gammel dame eller den mest forsiktige valpen til et ungt ektepar med tre små barn og friluftsinteresser :ler:

Når det gjelder forskjell mellom hannhund og tispe varierer den enormt mellom rasene. Hos golden retriever er den minimal -det blir hipp som happ. hannhundene har en tendens til å være mer hjemmekjære, mer tolmodige og å tåle mer, så jeg vil anbefale det til en aktiv småbarnsfamilie. Dessuten slipper man løpetid som tispene får 1-2 ganger i året...

Noen raser har svært dominante hannhunder, og for disse er nok ei tispe et lurt valg hvis man ikke vil jobbe mye med hunden (dvs på det mentale planet = oppdragelse). Uansett vil jeg ikke råde første gangs hundeeiere å velge en krevende rase som feks dobbermann, rotweiler, akita inu/ great japaneese dog osv. Uten kunnskap om hund kan det bli en tøff oppgave å dressere disse. For en person med lang erfaring med hund kan de bli aldeles ypperlige :)

Enhver rase har sin sjarm. Ta en tur på hundeutstilling og ta en titt. Ta gjerne kontakt med oppdrettere av ulike raser, og la de fortelle deg om rasen sin. Mer info kan du også få ved å ta kontakt med raseklubber eller Norsk kennelklubb (NKK)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...