Gå til innhold

Farligere å fly når børsen går ned og oljeprisen stuper?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Året som gikk brakte oss nyheter om var det 4 fly som enten forsvant eller krasjet på høyst mystisk vis.
Det Asia-flyet som ble borte, et annet asiatisk fly krasjet nesten i en vei og traff sjøen.
Et fly krasjet i en fjellside, var det i Sveits?
Et russisk fly ble skutt ned i Syria om jeg husker riktig.
Og et ble sprengt eller skutt ned i Ukraina.
Nylig krasjet også et fly i Sverige, ikke langt fra Norskegrensen.

Det har vært store uenigheter om hvem som står bak fler av disse og to av flyene minst var i land med stor uro eller krig.
Det virker som de involverte lyver og skylder på hverandre når det gjelder ansvaret.


Er det sammenheng mellom krig og terror og flykrasj, flystyrt?
Og har dette sammenheng med de ekstreme børsurolighetene, altså økonomiske store svingninger som har vært dette året?

Selv flyr jeg lite, men tenker heller ikke fly noe som helst fremover pga usikkerhet med tanke på alle styrtene og krasjene som har vært.
Er ikke direkte redd, fordi jeg ikke er redd for å dø, men kommer ikke til å fly på mange år av flere grunner. Bl.a pga mulighetene for å bli skutt ned eller forsvinne, samt at økonomigalskapen for tiden gjør det fornuftig å prioritere andre ting.

Når det gjelder opplevelser så holder det lenge for meg å mine å oppdage verden via nettet. Selvfølgelig ikke det samme, men jeg har vel heller ikke opplevelsestrang i form av å måtte være på alle verdens hjørner. Man kan lære så mye av å lese og se filmer, noe jeg faktisk kan kose meg utrolig mye med hjemme.

Andre som er redd for å fly, eller likevel kommer til å droppe fly i årene som kommer?
 

Anonymkode: f870c...014

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Året som gikk brakte oss det laveste antallet flyulykker siden man begynte å føre statistikk i 1942. Så det kunne altså ikke vært lengre fra sannheten i det hele tatt.

Forøvrig, angående eksemplene dine, som i all hovedsak er påfallende lite mystiske:
- Malaysia Airlines-flyet du snakker om først forsvant for nesten to år siden, ikke i "året som gikk". Dette er det eneste eksempelet som minner om å være mystisk, men nå har man jo funnet haleroret, så da er man godt på vei. Man vet at det har deiset i bakken (les: havet) etter å ha fløyet sørover, slik man tidlig antok at det hadde gjort.
- Et Germanwings-fly ble styrtet med viten og vilje i Frankrike i mars. Nøyaktig hva som var grunnen til at han tok med seg så mange andre i døden vet man ikke, men man vet at han slet psykisk over lang tid og at det ikke kan ha hatt noe med oljepriser eller børs å gjøre.
- Jeg har ikke hørt om noe russisk fly som ble skutt ned i Syria. Et russisk passasjerfly gikk derimot ned i Egypt som følge av en bombe i lasterommet, men det var hverken noen nedskyting eller noe Syria involvert. Angrepet ble utført av IS og hadde følgelig ingenting med økonomi å gjøre, og vi har til og med bilder av bomben, så det er en av de minst mystiske flystyrtene jeg kan tenke meg. (I tillegg skjøt Tyrkia nylig ned et russisk fly som krasjet i Syria, men det var jo alt annet enn et passasjerfly, det var liksom poenget med det hele.)
- Et Malaysia Airlines-fly ble skutt ned øst i Ukraina. I juli 2014. Heller ikke dette kan vel på noe som helst vis knyttes til børs eller oljepris, man vet godt hva som skjedde og hvordan det skjedde.
- Et postfly styrtet nå for en uke siden. Det sendte ut nødsignal i forkant, og undersøkelsene er igang. Det har også blitt sagt at saken fremstår ganske ukomplisert. At den endelige rapporten ikke kommer på en uke er vel ingen overraskelse.

Nei, jeg kommer ikke til å fly mindre fremover. Året som gikk var et av de minst dramatiske i luftfartens historie. Nedgangen i oljeprisen kommer hvis noe til å gjøre flyreiser billigere, og statistikken viser altså helt entydig at det å fly rett og slett aldri har vært tryggere. Børsnedgang eller ei.

Anonymkode: 7a95e...e25

  • Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det eneste eksempelet som minner om å være mystisk, men nå har man jo funnet haleroret, så da er man godt på vei.

Anonymkode: 7a95e...e25

Beklager, mulig det ikke var haleroret, jeg lurer på om det var en vingeklaff de fant. Det er nå uansett ett fett, man har i hvert fall funnet en del av vraket for lenge siden, så forsvinningen er ikke lenger et mysterium. 

Det er selvsagt tragisk med ethvert dødsfall i luftfarten, men om du kun tenker sikkerhet er kjøreturen til flyplassen farligere enn flyreisen fra den. Heldigvis er begge deler mer enn trygt nok til at jeg ikke ser noen grunn til å frykte noen av dem.

Anonymkode: 7a95e...e25

Skrevet

Vold, kriminalitet, flykrasj, bilkrasj, osv har gått ned siden 1950-årene, det eneste som har gått opp er mulighetene for flere å få med seg nyheter (både lokale og internasjonale) på andre siden av kloden.

Anonymkode: 09a5d...fd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...