Gå til innhold

Lystløgner eller psykisk syk?

naivsuper

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 15.1.2016 den 22.43):

Jeg var venn med ei slik før. Dette var blant tingene hun løyv om: hun var født i Sverige og kom til Norge til fosterforeldre (ble født i Norge og bodde hjemme). Hun ble skutt i beinet (falt ned fra tak). Hun hadde brystkreft (men beholdt begge titsa OG ble gravid samtidig..). Hun fikk massivt hjerteinfarkt (men ble sendt hjem samme dag!?) hun eide en bil til 1,6 mill (men den var alltid på verksted). Hun tjente stadig 200.000kr på 2 dager (men leide en sliten liten leilighet). And the list goes on... Jeg orket ikke å være venn med henne lenger. Vil ikke identifiseres med sånne folk. Du gjorde rett i å kutte henne ut! 

Anonymkode: 05538...c13

Ekspander  

Takk. Akkurat sånn er det. Orker ikke være venn. Vil ikke identifiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 15.1.2016 den 23.07):

Da blir jo personen aldri klar over det selv...

Er litt som om et barn går rundt og slår andre og vet ikke at det er galt, og så gidder ingen å si et pip, bare trekker seg unna.

Når det gjelder å anklage ham for å "ta på seg en behandlerrolle" når han vil konfrontere en person han har mye kontakt med om et problem, synes jeg du skal ta deg en bolle. Mennesker prater. Mennesker konfronterer hverandre. Mennesker hjelper hverandre. Mennesker sier fra om noe irriterer dem eller er galt. Det har de gjort siden talen først oppsto. Betyr ikke at man leker at man har en yrkestittel.

Anonymkode: 4c842...d86

Ekspander  

Det har du rett i, hvis det er slik at ingen har konfrontert henne med løgnene i løpet av hennes 31-årige liv.

Anonymkode: 40fbd...5d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det bare er oppmerksomhet behov, men en kan jo saktens lure på hva hun har opplevd siden hun har et sånt behov for oppmerksomhet. Jeg tenker i alle fall at man ikke bare blir sånn uten videre.

Jeg kjenner ei som gjør litt av det samme, dog ikke så omfattende, mer sånn små-ting som egentlig ikke har noe mening for seg annet enn at det blir en underholdende historie. Derfor har jeg egentlig bare holdt meg til det; selv om det ikke er sant så er det morsomt fordet for hun er veldig flink å fortelle og har oppfordret henne til å skrive bok:P Men for et år eller to siden så fortalte hun meg om at hun visste hun gjorde dette, men at hun ikke var helt sikker på hvorfor, for oppmerksomhet hater hun(og det ser jo jeg også). Så hun bad meg om hjelp til å rett og slett slutte. Men det krever jo selvsagt et tillitsforhold, bare det å innrømme noe slikt om så bare for seg selv må jo være veldig vanskelig tenker jeg.

Anonymkode: fd261...908

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
  AnonymBruker skrev (På 15.1.2016 den 22.38):

Til TS

Du skrev: "Jeg spurte pent og forsiktig om hun hadde problemer, trenger hjelp da jeg har forstått at hun lyver. Sa at jeg vet at det er en psykisk lidelse at noen ikke klarer la være."

Tar du på deg en slags "behandler-rolle" for mennesker? Er du utdannet psykolog?

Ekspander  

Eh. Hva med å være en venn? Greit å konfrontere på den måten. Det er vel åpenbart at det er psykisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

coffeegirl83 skrev (På 15.1.2016 den 22.37):

Hvilken psykisk lidelse kan det være? Jeg er spesielt interessert, siden jeg har opplevd noen lignende mennesker før.

Ekspander  

AnonymBruker skrev (På 15.1.2016 den 23.05):

Vet ikke. Den boken som er omtalt her (Sjarmør og Tyrann) http://psykopaten.info/blog/2015/10/18/les-boken-sjarmor-og-tyrann-gratis-pa-nett/

blir også brukt av fagfolk, og du får innblikk i bl.a. ulike personlighetsforstyrrelser ved å lese boken

Ekspander  

Man skal være forsiktig med å påstå at noen har en personlighetsforstyrrelse på bakgrunn av noe man leser i en bok. Hvis man ikke kjenner historien til personen fra tidlig barndom og andre faktorer så blir det nærmest som å gjette.

Anonymkode: db0af...9cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterert skrev (På 15.1.2016 den 23.34):

Eh. Hva med å være en venn? Greit å konfrontere på den måten. Det er vel åpenbart at det er psykisk?

Ekspander  

Jo.

Men det overstrykede hadde TS godt kunne latt være å sagt i samme slengen på denne måten. Det er også stemplende av TS  å antyde at 31-åringen ikke klarer å la være å lyve.

"Jeg spurte pent og forsiktig om hun hadde problemer, trenger hjelp da jeg har forstått at hun lyver. Sa at jeg vet at det er en psykisk lidelse at noen ikke klarer la være

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.1.2016 den 23.37):

Man skal være forsiktig med å påstå at noen har en personlighetsforstyrrelse på bakgrunn av noe man leser i en bok. Hvis man ikke kjenner historien til personen fra tidlig barndom og andre faktorer så blir det nærmest som å gjette.

Anonymkode: db0af...9cf

Ekspander  

Jeg er enig med deg.

Kun fagfolk kan sette diagnose.

Men av en slik bok får man mye kunnskap slik at man kan forstå mer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei TS, har du hørt begrepet "mytoman"? Der er "lystløgnene" ofte store og dramatiske, man liker oppmerksomhet på godt og vondt, juger på seg at man kjenner kjendiser og opplever drama og ting andre bare hører om i filmmanus. Google det, det kan virke som om denne personen passer inn der...

Anonymkode: f3cc0...245

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2016 den 22.38):

Til TS

Du skrev: "Jeg spurte pent og forsiktig om hun hadde problemer, trenger hjelp da jeg har forstått at hun lyver. Sa at jeg vet at det er en psykisk lidelse at noen ikke klarer la være."

Tar du på deg en slags "behandler-rolle" for mennesker? Er du utdannet psykolog?

Ekspander  

Dette er en helt normal ting å ta opp som bekjent/ venn dersom man mistenker at det er slik. Jeg synes TS formulerte seg godt.

Det jeg derimot stusser litt over TS, det er påstandene dine om at du vet bedre om disse sykdommene..! Noen mennesker opplever mer absurd i sine liv enn andre, og skal du påstå at noen lyver så bør du virkelig ha rett, ellers er det alvorlig krenkende oppførsel fra sin side det er snakk om.

Faktum er for eksempel at det er fullt mulig å spontanabortere i 6 måned, fosteret er ikke stort nok til være levedyktig, og fosteret er ikke mer enn 20 cm krøllet sammen. Ekstremt sjeldent er det nok derimot.

Anonymkode: 61794...f1f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2016 den 7.45):

Hei TS, har du hørt begrepet "mytoman"? Der er "lystløgnene" ofte store og dramatiske, man liker oppmerksomhet på godt og vondt, juger på seg at man kjenner kjendiser og opplever drama og ting andre bare hører om i filmmanus. Google det, det kan virke som om denne personen passer inn der...

Anonymkode: f3cc0...245

Ekspander  

Jeg har opplevd en del absurd i livet og har hengt sammen med kjente mennesker.

Ikke at jeg deler så mye fra den tiden, og mine venner fra de årene har jo selv sett og opplevd det jeg forteller, men jeg har faktisk også opplevd frekke insinuasjoner om at jeg dikter opp ting. Min erfaring er rett og slett at folk fra småsteder med begrensede liv ikke helt skjønner dette. "Kjendiser" er noe stort, og de forstår ikke at mennesker som er kjente for noe ikke nødvendigvis er så veldig annerledes enn mennesker med vanlige jobber (selv om mange av dem som stikker seg frem i media nok ofte er litt mer ukonvensjonelle og modige, og akkurat det er noe jeg selv synes er forfriskende med mennesker). Det handler om hvorvidt man treffer hverandre som mennesker på ett eller annet plan, og får en gjensidig kjemi.

De som blir svært skeptiske av dette og himler med øynene dersom du forteller en morsom anekdote som omhandler en semikjent person, de er etter min erfaring de samme som får hakeslipp og pustestans hvis de havner ved siden av Morten Harket eller Dagfinn Lyngbø i dokøen på et utested, og vil snakke om det de neste ti årene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra at du konfronterte henne, er mange som bare trekker seg unna. Hun er jo grenseløs, og har ikke blitt stoppet på veien av andre mennesker. Er veldig trist, for de fleste skjønner raskt at de farer med løgn og fører ikke noe godt med seg i lengden for henne. Det kan bli direkte skadelig for hennes liv og er veldig selvdestruktiv oppførsel. 

Anonymkode: d6441...df6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si det er sånn for TS`s venninne, men jeg for min del har opplevd så mye drama i livet mitt at om jeg skulle fortelle noen alt sammen, ville jeg aldri i livet bli trodd. Derfor holder jeg stort sett kjeft, eller kommer med det i små, små doser. Noen mennesker opplever ting som er utenkelig for andre.

Anonymkode: 900a6...79a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kun lest hovedinnlegget...

En eks av meg fortalte mye greier, og historiene ble litt for utrolige etterhvert. Men han var nok litt glemsk for etterhvert kom de samme historiene med andre detaljer, og jeg har GOD hukommelse. Når jeg spurte han om det så ble han rasende og jeg løy påstod han. Etter jeg dumpet han så har jeg skjønt at det meste var nok løgn. Tok han på fersken og noen ganger. F.eks en gang så sa han at han var blakk men skulle sjekke nettbanken, jeg pleier ikke å snike men da jeg hadde mistanke om at han pleier å lyve så tittet jeg over skulderen hans. Han hadde over 50.000 kr på brukskontoen men snudde seg og sa at han var blakk så det var fint om jeg kunne betale når vi skulle ut og spise den kvelden. Og jeg hadde spandert mye på han tidligere så det var ikke sånn at jeg var skyldig han masse, heller omvendt.

Den siste gangen jeg besøkte han så mens han var på do så kjedet jeg meg og så på bladene på hylla under salongbordet. Mellom bladene fant jeg et ark hvor han hadde skrevet mange setninger som "hold kjeften din fi...", "jeg vil aldri mer se deg", "skal jeg gi deg juling?". og mer. Det skremte meg, og jeg tror ikke det det var ment på meg. Hvem sitter og skriver sånt? Var hans håndskrift. 

Ca 5 mnd etter jeg dumpet han så fant jeg ut at bestevenninna hans spionerte på meg og jeg lot henne fortsette for å se hvor lenge det varte men etter bare noen uker ble jeg lei og avslørte henne. Han var nok psykisk syk. Og for å lye som venninna di TS så er hun nok psykisk syk og, ikke nødvendigvis mye men helt frisk er hun ikke. Hun er ute etter oppmerksomhet og sympati.

Anonymkode: 5e989...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2016 den 12.23):

Dette er en helt normal ting å ta opp som bekjent/ venn dersom man mistenker at det er slik. Jeg synes TS formulerte seg godt.

Det jeg derimot stusser litt over TS, det er påstandene dine om at du vet bedre om disse sykdommene..! Noen mennesker opplever mer absurd i sine liv enn andre, og skal du påstå at noen lyver så bør du virkelig ha rett, ellers er det alvorlig krenkende oppførsel fra sin side det er snakk om.

Faktum er for eksempel at det er fullt mulig å spontanabortere i 6 måned, fosteret er ikke stort nok til være levedyktig, og fosteret er ikke mer enn 20 cm krøllet sammen. Ekstremt sjeldent er det nok derimot.

Ekspander  

Jeg skjønner at jeg kan virke arrogant som påstår at jeg vet mye om disse sykdommene, men nå har det seg slik at jeg i ettertid   faktisk har fått hjelp av en bekjent som viste seg å kjenne en lege. Og jeg har fått bekreftet at det hun har kalt sykdommen sin ikke er en sykdom men navnet på en type undersøkelse. I tillegg har den undersøkelsen et annet navn på norsk,hun har brukt den engelske forkortelsen, så det viser jo at dette er noe hun har googlet seg til.   Navnet har altså ikke noe med sykdommen hun påstår å ha. Og det hun påstår er en sykdom er ikke en sykdom, ikke noe man kan ha kronisk i syv år. Det er noe som oppstår akkutt (rammer i tillegg som oftest kvinner over 50), det er veldig smertefullt men ikke farlig, kan behandles men går som regel over av seg selv.

Det kan altså samenlignes med å påstå at man har hatt lungebetennelse i syv år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  naivsuper skrev (På 31.1.2016 den 18.57):

Jeg skjønner at jeg kan virke arrogant som påstår at jeg vet mye om disse sykdommene, men nå har det seg slik at jeg i ettertid   faktisk har fått hjelp av en bekjent som viste seg å kjenne en lege. Og jeg har fått bekreftet at det hun har kalt sykdommen sin ikke er en sykdom men navnet på en type undersøkelse. I tillegg har den undersøkelsen et annet navn på norsk,hun har brukt den engelske forkortelsen, så det viser jo at dette er noe hun har googlet seg til.   Navnet har altså ikke noe med sykdommen hun påstår å ha. Og det hun påstår er en sykdom er ikke en sykdom, ikke noe man kan ha kronisk i syv år. Det er noe som oppstår akkutt (rammer i tillegg som oftest kvinner over 50), det er veldig smertefullt men ikke farlig, kan behandles men går som regel over av seg selv.

Det kan altså samenlignes med å påstå at man har hatt lungebetennelse i syv år. 

Ekspander  

Jeg må si at jeg synes det er veldig, veldig merkelig at du holder på slik, og henvender deg til leger en bekjent kjenner osv.....

Det går da virkelig ikke an å konkludere med noe som helst ut fra at hun bruker det engelske navnet.

Jeg kjenner til Broken heart syndrome, og er enig i at dette ikke er noe man har i sju år. Det er derimot feil at det rammer kvinner over 50, det er derimot slik at kvinner over 50 oftere undersøkes for hjerteinfarkt enn yngre. Dersom din venninne fikk diagnosen, så kan det tenkes at hun tror at dette er noe man da har resten av livet.

Jeg kjenner faktisk ei som har fortalt at hun hadde lungebetennelse over mange år. I hennes tilfelle så kom det senere frem at det var tuberkolose som var det egentlige navnet, noe hun synes var vanskelig å fortelle, men jeg holdt meg da virkelig for god til å spekulere rundt dette og skulle "ta henne på noe"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...