Gå til innhold

Noen her som har Periodontitt (Pyrea, tannkjøttsykdom)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har sliti med tannkjøttsykdommen Pyrea i over ti år. Men jeg har enorm tannlegeskrekk, så har ikke turt å gå til tannlegen med det. Derfor har dette selvfølgelig forværret seg. Jeg er livredd, og har ofte mareritt om at jeg mister alle tenner. Så jeg våkner alltid opp og trippelsjekker at alle tenner er på plass og at alt er i orden. 

Er det noen her inne har har/har hatt denne tannkjøttsykdommen?

Noen som har fått behandling for det? (Kan du eventuelt fortelle litt om hvordan det var? Med tanke på hva dere gjorde, smerter, etc..)

Mistet dere tenner før dere fikk behandling?

Hvor mye kostet en sånn behandling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg har det. Det eneste man kan gjøre er å rense tennene, bruke tanntråd og mellomrombørster. Gå jevnlig til tannlegen for å få renset tennene. Vær nøye med tanntråd og mellomromsbørster for å unngå at det kommer mer smuss nedi tannkjøttet.

Anonymkode: aaf30...6dd

• Liker 1
Skrevet

Glemte å si at du må bruke munnskyllevann med fluor også etter tannpuss. Jeg pusser ca 30 minutter etter jeg har spist for å fjerne rester av mat og holde tennene rene. Du må ikke pusse for hardt.

Du trenger ikke å miste tennene om du er flink å gjøre rent og gå jevnlig til tannlegen å få renset tennene :)

Skrevet

Takk for svar :)

Okei, så du merker ingenting til at tennene flytter på seg og sånt? Jeg er veldig opptatt av å ha bra tannhygiene, og jeg bruker tanntråd og munnskyllevann. Det hender jeg blir så redd at jeg faktisk kan pusse tennene tre ganger på rad bare for å være sikker..

Skrevet
11 timer siden, Sharinx skrev:

Hei!

Jeg har sliti med tannkjøttsykdommen Pyrea i over ti år. Men jeg har enorm tannlegeskrekk, så har ikke turt å gå til tannlegen med det. Derfor har dette selvfølgelig forværret seg. Jeg er livredd, og har ofte mareritt om at jeg mister alle tenner. Så jeg våkner alltid opp og trippelsjekker at alle tenner er på plass og at alt er i orden. 

Noen som har fått behandling for det? (Kan du eventuelt fortelle litt om hvordan det var? Med tanke på hva dere gjorde, smerter, etc..)

Hei,

jeg er tannpleier, og jobber daglig med pasienter med periodontitt. Jeg kan fortelle litt:) 

har man først fått periodontitt blir man ikke kvitt det, men med godt renhold (plakkontroll, tannbørsting og spesielt viktig; interdentslbørster) og jevnlig rens hos tannlege eller tannpleier kan man holde tilstanden i sjakk. Men det kreves bedre renhold og oppfølging hos en pasient med periodontitt.

Selve behandlingen kommer an på hvor langt tilstanden har utviklet seg, men ofte holder det med rens- en rens for å fjerne bakterier, plakk og tannstein under tannkjøttet som ikke er synlig med det blotte øyet.  Min erfaring er at maskinell rens er ofte det som kan gjøre litt vondt, men med anestesi så går deg helt fint for de aller fleste. Ved behandling måler jeg lommene i tannkjøttet, dvs fra tannkjøttet og ned til lommens bunn. Etter å ha målt alle lommene får jeg en oversikt over langt sykdommen har komt og hvordan jeg skal legge opp behandlingen. Er sykdommen kommet langt, dvs at det er mye festetap av bein og dype lommer, er det lurt at tannlegen eller tannpleieren henviser videre til spesialist i tannkjøttsykdommer. Noen ganger kan det være hensiktsmessig å fjerne litt av tannkjøttet slik at det blir lettere for pasienten å holde det rent selv. Men ofte holder det å rense hos tannpleier eller tannlege. 

Jeg renser maskinelt først, med noe som heter  ultralydscaler. Deretter bruker jeg håndinstrumenter og finrenser. Ofte må pasienten komme noen ganger for å bli helt ferdig, og etter en slik hygienefase er det lurt å komme hver 4.-12 mnd (dette vurderes individuelt). 

Heldigvis er mye av denne typen tannbehandling dekker av helfo. Hos meg er pris pr halvtime 880. Av dette er 470,- betalt av helfo, det vil si at pasient må betale 410kr. 

Skjønner veldig godt at du syns det kan være skremmende å gå til tannpleier eller tannlege med problemet- spesielt viss du har tannlegeskrekk. Har du vært der og fått diagnosen? Du kan jo ta kontakt med et tannlegekontor og fortelle at du er redd for behandling- og om det er mulig å komme til eg konsultasjon bare for å snakke litt og føle deg tryggere i situasjonen? :-) Det vil jeg oppfordre deg til å gjøre - så kan du få kontroll på situasjonen. 

Ønsker deg masse lykke til :-) det skal gå bra :-) 

• Liker 1
Skrevet

Fikk påvist Pyrea alt på ungdomsskolen. 

Aldri gjort noe med det selvom tenna verker som Hæwlete innimellom. Men har ikke hull, og ikke mista tenner. Kun tannkjøttet som har dratt seg litt ned. Iser i røttene med kald drikke. That's all. ☺

Skrevet
12 timer siden, Sharinx skrev:

Hei!

Huff, fikk vondt da jeg leste dette. Håper så inderlig du klarer å ta mot til deg og gå til tannlegen. Hvis tennene har begynt å flytte på seg begynner det å bli alvor.

Finn en tannlege med f.eks. lystgass. Er det riktig ille, kan du få narkose.

Denne sykdommen gir store refusjoner via HELFO.

Anonymkode: 6f9fe...860

• 6 år senere...
Skrevet

Er kløe i tannkjøttet tegn på dette? Og synlig litt rødt tannkjøtt rundt ene tannen? Oppdaget det en dag her. Har stresset sykt mye de siste årene så kan jo være det?

Anonymkode: 8552a...0b5

Skrevet

Hei TS! 

Jeg har, og jeg har det under kontroll. 

Jeg bruker mellomromsbørster og bruker elektrisk tannbørste. 

Jeg fjerner plakk hos tannlege hver fjerde måned. Han er superflink og bedøver uten ar jeg kjenner stikket. Han foreslo headset med musikk første gangen jeg var hos han, og det bruker jeg nå. 

Siste tappet han meg på pannen for å sjekke om jeg sov😅så lite vondt gjør det. 

Når bedøvelsen går ut kan det være litt ondt. Men da tar du Ibux så går det helt fint. 

Fortell tannlegen at du er redd og fortell hva du er redd for. 

Selv går jeg ikke til tannpleiere. Jeg har opplevd såpass mye skamming, frekke kommentarer, huffing og sukking og selvskryt at jeg har følt meg som ei lita lus etterpå. Ikke de flinke til å sette bedøvelse heller. Og når de måler lommene bruker de alt for mye tid. 

Gå til en tannlege. Det er MYE bedre når du har litt fobi. 

Hiv deg bare ut i det! Du dør ikke. Og det er lov å grine. Det gjorde jeg første gangen. 

Anonymkode: a9da3...fbc

Skrevet

Ingen krise om tennene løsner, noe de ofte gjør med denne sykdommen. I Norge har du gode rettigheter, så lenge du ikke går til en uprofesjonell tannlege. Sjekk alltid legelisten.no før du booker time hos en som har spesialisert seg på sykdommen.

Anonymkode: 6aa7a...528

Skrevet

Oil pulling!!!

Mitt har vokst litt tilbake, som ikke skal være mulig..?! Og det er uten fluor i verken tannkrem eller munnskyll, men tennene mine og tannkjøttet er sunnere enn det noensinne har vært! 

Anonymkode: 4c7e4...db4

• Nyttig 1
Skrevet
On 1/15/2016 at 10:53 PM, AnonymBruker said:

Ja jeg har det. Det eneste man kan gjøre er å rense tennene, bruke tanntråd og mellomrombørster. Gå jevnlig til tannlegen for å få renset tennene. Vær nøye med tanntråd og mellomromsbørster for å unngå at det kommer mer smuss nedi tannkjøttet.

Det der er bare tull. Jeg sluttet å gå til tannlegen for 15 år siden, og tennene er ikke blitt noe værre enn de var da. Puss tennene hver kveld, det holder.

Anonymkode: 5fb78...58f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen krise om tennene løsner, noe de ofte gjør med denne sykdommen. I Norge har du gode rettigheter, så lenge du ikke går til en uprofesjonell tannlege. Sjekk alltid legelisten.no før du booker time hos en som har spesialisert seg på sykdommen.

Anonymkode: 6aa7a...528

Ingen krise?? 

Anonymkode: dfad0...c18

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det der er bare tull. Jeg sluttet å gå til tannlegen for 15 år siden, og tennene er ikke blitt noe værre enn de var da. Puss tennene hver kveld, det holder.

Anonymkode: 5fb78...58f

Da har du ikke kronisk periodontitt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg sliter med det samme!

Har kronisk marginal periodontitt. Fikk diagnosen for 14 år siden, pga hormoner i svangerskap 😧

Var flink å følge opp første årene, men etter jeg fikk en svulst i kjeven som måtte opereres ut, og masse ettervirkninger med ødelagte tenner som måtte trekkes - fikk jeg alvorlig tannlegeskrekk. 

Tok 7 år før jeg turte å gå til tannlegen igjen, og da var periodontitten blitt mye verre.                                                   Jeg holdt det gående ca 1 år med kontroller, men pga adhd sliter jeg bl.a. veldig med å følge opp tannstell hjemme, og hadde pga dette mange andre problemer med tenner som måtte rotfylles, og enda flere måtte trekkes...  

Fikk til slutt enda verre angst for tannlege, og har nå ikke vært på over 3 år.                                                              Fikk plutselig innkalling til kontroll nylig, og tok da kontakt for å høre hva jeg må betale, og selv med refusjon blir egenandelen på over 2000 kroner for én time 😧 Jeg har blitt alenemor nå, og går i tillegg på aap, så nå blir økonomi et ekstra problem oppå angsten, og jeg ser ingen utvei lenger....

Drømmer også at tennene faller ut, og ligger ofte om kvelden og kjenner etter om tennene er løse.... Det verste er at jeg føler mange av de er det, og jeg får fullstendig angst og ser for meg at jeg skal ende opp tannløs før jeg fyller 50... (er 43 nå) 😢

Anonymkode: 57304...05d

Skrevet

Gammel tråd 

Anonymkode: 2528a...dbd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 16.11):

Gammel tråd 

Anonymkode: 2528a...dbd

Og?

Skrevet

Du må til tannlegen.  Vi har det genetisk i familien, så alle i generasjonen over meg har.  Alle vi i min generasjon går til tannlegen flere ganger i året for å forebygge. Nå har vi ekstremt tilfelle i vår familie, så skal spare deg for detaljene. Men du må, må, må gå til tannlegen. Prøv deg hos en klinikk som spesialiserer seg på tannlegeskrekk, min tannlege feks har også en psykologutdannelse, han er kjempeflink. 

Anonymkode: 3daaf...03d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...