AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #1 Skrevet 15. januar 2016 Lillebroren min har en kamerat fra barndommen. En gang i blant krangler de og det kan bli ''stygt'' (ingen slåssing), men de er barn, 11 år, det er vanlig. Så vidt jeg erfarte når jeg selv var på hans alder, så var det vanlig i alle fall. Uansett så driver broren min med kampsport (kickboxing) og kameraten er ganske pysete på alle områder. Dette har på en eller annen måte fått mora til kameraten til å tro at broren min misbruker det han lærer, enda broren min er sykt pysete han også når det gjelder å bruke kampsport til annet enn når han trener (han tør ikke bruke det som selvforsvar engang). Uansett, mora til kameraten har hvert på døra hos oss nå 4 ganger for å klage på broren min når de krangler. Hun kommer liksom og ringer på også begynner å hun å si alt galt broren min har gjort, som om sønnen hennes aldri har gjort noe galt og er verden snilleste (han kan faktisk være sykt aggressiv og kan en del banneord som har såra broren min). Uansett så er kameraten litt av en sladrehank og pyse, men broren min aldri sladrer om noen ting fordi han ikke vil at medelever skal ''mobbe'' han. Gutter på skolen kan slå til han og han sier ingenting til noen. Han forteller aldri om noen er urettferdige mot han eller gjør han noe. Uansett, hun har kommet på døra flere ganger, sist gang i går. Etter klokka 21.00. Hvem gjør sånt? Jeg mener det er direkte respektløst å komme og banke på døra til andre foreldre fordi du skal stå og klage på gutten demmes i 20 minutter. Det er mulig og ringe eller ta det opp med lærer. Det er det som har skjedd før når flere gutter i klassen har krangla og holdt på. Ingen foreldre har gått hjem til hverandre. Moren til gutten har utrolig bra selvbilde og selvfølelse. Hun tror hun er så utrolig og ser veldig ned på alle de andre foreldrene i sønnens klasse. Hva hadde dere gjort om noen hadde kommet på døra og klaga på den måten så sent? Syns dere det er greit å gjøre bare fordi to unger krangler litt? Jeg er selv gutt på 16 år som husker godt hva jeg gjorde i den alderen, men ingen foreldre har klaga på meg og jeg har ikke klaga på noen. I tillegg har dama kjefta på broren min når han har hvert på vei til skolen (han går forbi huset demmes). Han har etter at hun har kjefta hvert kjemperedd for henne og selv sagt at han har følt seg trua av henne, men likevel ikke sagt noe fordi han ikke vil være ''sladrehank''. Anonymkode: 774d8...fc6
Lou Salome Skrevet 15. januar 2016 #2 Skrevet 15. januar 2016 (endret) Tillatt eller ikke, hvem skal "tillate" noe, og på hvilken måte skal man forby henne? Dette syns jeg du kan kan ta opp rolig og saklig (omtrent som du gjør her) med foreldrene dine, og så er det opp til dem hva de sier til den aktuelle moren. Antageligvis syns du dette er verre (at noen urettferdig klager på broren din. som høres ut som en fin fyr) enn de syns. Hva mener de da? Hvis de jatter med, og lar det gå inn det ene øret og ut det andre, er det fordi de velger det, og tenker at å krangle med denne damen ikke vil hjelpe, og guttungene ordner opp seg imellom uansett. Er situasjonen slik at det er DU som må motta disse klagene, og du som må håndtere henne, skjønner jeg du spør om råd. Er det slik at du syns dine foreldre er defansive i situasjonen, og ikke forsvarer broren din godt nok, kan du si det til dem. De har sikkert erfaring med den type damer, og vet at en konfrontasjon ikke fører noe godt med seg. Tidspunktet på kvelden er ikke noe rart, men rart hun ikke ringer istedetfor å komme på døra. Verden er dessverre full av urimelige mennesker som henne, man må leve med dem. Det er ikke noe man kan velge å ikke tillate, de vil være der som mødre, naboer, kollegaer, sjefer, venners venner, lærer osv. i det uendelige. Støtt broren din og vær der for ham, men ikke ved å snakke ned kameraten hans eller krangle med mora til kameraten. Hvis hun konfronterer deg med noe av dette, si bare at du er uenig i at det er sånn, og ikke vil blande deg inn. Endret 15. januar 2016 av Lou Salome
minister-mio Skrevet 15. januar 2016 #3 Skrevet 15. januar 2016 Jeg mener å komme på døra er rette vei å gå. Ringe, eller enda verre kontakte lærer hadde jeg vært mindre fornøyd med 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #4 Skrevet 15. januar 2016 1 minutt siden, Lou Salome skrev: Tillatt eller ikke, hvem skal "tillate" noe, og på hvilken måte skal man forby henne? Dette syns jeg du kan kan ta opp rolig og saklig (omtrent som du gjør her) med foreldrene dine, og så er det opp til dem hva de sier til den aktuelle moren. Antageligvis syns du dette er verre (at noen urettferdig klager på broren din. som høres ut som en fin fyr) enn de syns. Hva mener de da? Hvis de jatter med, og lar det gå inn det ene øret og ut det andre, er det fordi de velger det, og tenker at å krangle med denne damen ikke vil hjelpe, og guttungene ordner opp seg imellom uansett. Er situasjonen slik at det er DU som må motta disse klagene, og du som må håndtere henne, skjønner jeg du spør om råd. Er det slik at du syns dine foreldre er defansive i situasjonen, og ikke forsvarer broren din godt nok, kan du si det til dem. De har sikkert erfaring med den type damer, og vet at en konfrontasjon ikke fører noe godt med seg. Tidspunktet på kvelden er ikke noe rart, men rart hun ikke ringer istedetfor å komme på døra. Verden er dessverre full av urimelige mennesker som henne, man må leve med dem. Det er ikke noe man kan velge å ikke tillate, de vil være der som mødre, naboer, kollegaer, sjefer, venners venner, lærer osv. i det uendelige. Støtt briren din og vær der for ham, men ikke ved å disse kameraten hans eller krangle med mora til kameraten. Hvis hun konfronterer deg med noe sb dette, si bare at du er uenig i at det er sånn, og ikke vil blande deg inn. Med å tillate mener jeg om dere hadde sagt ifra om det hadde skjedd igjen. At dette syns dere ikke er greit, men ubehagelig? De liker det ikke, de er faktisk ekstremt irriterte pga. dette. Dama tror hun er bedre enn alle andre, men de har hatt å gjøre med dårlige mennesker før og føler ikke for å lage noe ut av dette, spesielt siden guttene går i klasse og vi ofte møter på hverandre (bor i samme gate). Jeg mottar ikke klagene, men jeg er glad i broren min og liker ikke at denne damen skal komme og klage som om hun vil at broren min skal få problemer (for det virker som om det er det hun vil). Jeg forsvarer han på det sterkeste, for jeg vet han er en fin fyr. Han kan ta igjen med ord når noen er urettferdige, men han må jo forsvare seg på en måte! Han kan virke litt skummel fordi han kan kampsport, men han bruker jo ikke triksa sine for å skade noen som gjør han sinte! Personlig syns jeg tidspunktet er rart. For når det er jobb/skole dagen etter og hun kommer og ringer på etter klokka ni på kvelden, blir det litt drøyt. Jeg mener, hun snek seg unna sønnen sin, men broren min var våken når hun kom og kunne høre alt (selvom han ikke gjorde det da heldigvis) Foreldrene mine forsvarer broren min, spesielt pappa. Mamma er mer den som syns at broren min kan ha skyld i mye mer enn det han sier, men både jeg og pappa kjenner broren min. Mamma er bare så utrolig irritert over situasjonen om at dama kommer og klager på døra at hun har blitt blind for fornuft. Pappa har tatt alt rolig, disser ikke og forsvarer og hjelper broren min med å åpne seg og snakke. Jeg gjør det samme, men lar han få mer frihet til å selv komme til meg om han ønsker. TS Anonymkode: 774d8...fc6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #5 Skrevet 15. januar 2016 Gå å ring på døra hennes når de krangler hos dere da eller fortell at hvis hun virkelig vil at barna ikke skal være venner så får hun ta støyten fra barna når de får høre det Anonymkode: d668e...67f
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #6 Skrevet 15. januar 2016 Kameraten er nok en liten golden prince som aldri gjør noe galt i moren øyene. Det kan godt hende at han lyver til mora, men uansett så er hennes oppførsel drøy. Hvor er foreldrene dine oppe i dette? Hva vet de om situasjonen? Tenker at det er deres ansvar å ta tak. Hvis det har gått så langt at broren din er redd denne dama så må foreldrene dine ta ansvar for å hjelpe broren din. Har broren din andre kamerater å være med? Det er nok lurt for broren din å prøve å komme bort fra denne "kameraten". Det er kanskje ikke noen trøst nå, men hvis kameraten fortsetter på samme måte så blir han venneløs om ikke lenge og hvis han lyver om episoder som ikke har skjedd og gir broren din skylda så er det en form for mobbing. Anonymkode: c5896...42d 1
Gjest Blomsterert Skrevet 15. januar 2016 #7 Skrevet 15. januar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med å tillate mener jeg om dere hadde sagt ifra om det hadde skjedd igjen. At dette syns dere ikke er greit, men ubehagelig? De liker det ikke, de er faktisk ekstremt irriterte pga. dette. Dama tror hun er bedre enn alle andre, men de har hatt å gjøre med dårlige mennesker før og føler ikke for å lage noe ut av dette, spesielt siden guttene går i klasse og vi ofte møter på hverandre (bor i samme gate). Jeg mottar ikke klagene, men jeg er glad i broren min og liker ikke at denne damen skal komme og klage som om hun vil at broren min skal få problemer (for det virker som om det er det hun vil). Jeg forsvarer han på det sterkeste, for jeg vet han er en fin fyr. Han kan ta igjen med ord når noen er urettferdige, men han må jo forsvare seg på en måte! Han kan virke litt skummel fordi han kan kampsport, men han bruker jo ikke triksa sine for å skade noen som gjør han sinte! Personlig syns jeg tidspunktet er rart. For når det er jobb/skole dagen etter og hun kommer og ringer på etter klokka ni på kvelden, blir det litt drøyt. Jeg mener, hun snek seg unna sønnen sin, men broren min var våken når hun kom og kunne høre alt (selvom han ikke gjorde det da heldigvis) Foreldrene mine forsvarer broren min, spesielt pappa. Mamma er mer den som syns at broren min kan ha skyld i mye mer enn det han sier, men både jeg og pappa kjenner broren min. Mamma er bare så utrolig irritert over situasjonen om at dama kommer og klager på døra at hun har blitt blind for fornuft. Pappa har tatt alt rolig, disser ikke og forsvarer og hjelper broren min med å åpne seg og snakke. Jeg gjør det samme, men lar han få mer frihet til å selv komme til meg om han ønsker. TS Anonymkode: 774d8...fc6 Det er veldig vanskelig å si noe om dette fordi du skriver ingenting om HVA konkret hun klager på. Du skriver bare at de krangler. Kan du være mer konkret?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #8 Skrevet 15. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kameraten er nok en liten golden prince som aldri gjør noe galt i moren øyene. Det kan godt hende at han lyver til mora, men uansett så er hennes oppførsel drøy. Hvor er foreldrene dine oppe i dette? Hva vet de om situasjonen? Tenker at det er deres ansvar å ta tak. Hvis det har gått så langt at broren din er redd denne dama så må foreldrene dine ta ansvar for å hjelpe broren din. Har broren din andre kamerater å være med? Det er nok lurt for broren din å prøve å komme bort fra denne "kameraten". Det er kanskje ikke noen trøst nå, men hvis kameraten fortsetter på samme måte så blir han venneløs om ikke lenge og hvis han lyver om episoder som ikke har skjedd og gir broren din skylda så er det en form for mobbing. Anonymkode: c5896...42d Foreldrene mine har tatt tak i det. De tok med guttene på lekeland og kjøpe godteri til dem så de skulle bil venner igjen. De har fått ut så mye som mulig av broren min, og nå har de sagt at om noe skjer (noen er urettferdige) så skal han si ifra og ikke skjule det. Foreldrene mine vet han er redd dama, og de har sagt til henne at hun ikke har lov til å skremme et barn eller kjefte på det slik hun har gjort, spesielt uten barnets foreldres tillatelse. Hun prøvde å forsvare seg, men er vel ikke stort å forsvare når et barn er redd for deg? Mamma har sagt til broren min at de skal bli ''venner'' igjen, men så slutte å leke sammen etter skolen siden de ikke går overens. Når de lekte i dag var det under oppsyn, men likevel forteller broren min idag at kameraten hadde sagt stygge ting til han. Vi fortalte mora at ikke bare broren min er den som finner på tull, men det virker ikke som om hun vil tro på det vi sier. Broren min har mange andre gode venner som han leker godt med, så er ikke det at han trenger denne kameraten, men de har hvert venner siden barnehagen og han er ganske følsom så han er blitt glad i kameraten og syns det er sårt å ikke skulle leke med han så mye som før. 1 minutt siden, Blomsterert skrev: Det er veldig vanskelig å si noe om dette fordi du skriver ingenting om HVA konkret hun klager på. Du skriver bare at de krangler. Kan du være mer konkret? Skulle gjerne sagt hva, men vil ikke bli gjenkjent, det hadde hvert flaut. Det er egentlig krangling og uenigheter mellom guttene generelt (de krangler mye og kommer ikke helt overens. Kranglene går ut på mye banning og litt trusler som at kameraten skal drepe broren min med kniv og broren min til gjengjeld skal drepe kameraten på skolen med lekesverdet sitt.) TS Anonymkode: 774d8...fc6
Gjest Blomsterert Skrevet 15. januar 2016 #9 Skrevet 15. januar 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene mine har tatt tak i det. De tok med guttene på lekeland og kjøpe godteri til dem så de skulle bil venner igjen. De har fått ut så mye som mulig av broren min, og nå har de sagt at om noe skjer (noen er urettferdige) så skal han si ifra og ikke skjule det. Foreldrene mine vet han er redd dama, og de har sagt til henne at hun ikke har lov til å skremme et barn eller kjefte på det slik hun har gjort, spesielt uten barnets foreldres tillatelse. Hun prøvde å forsvare seg, men er vel ikke stort å forsvare når et barn er redd for deg? Mamma har sagt til broren min at de skal bli ''venner'' igjen, men så slutte å leke sammen etter skolen siden de ikke går overens. Når de lekte i dag var det under oppsyn, men likevel forteller broren min idag at kameraten hadde sagt stygge ting til han. Vi fortalte mora at ikke bare broren min er den som finner på tull, men det virker ikke som om hun vil tro på det vi sier. Broren min har mange andre gode venner som han leker godt med, så er ikke det at han trenger denne kameraten, men de har hvert venner siden barnehagen og han er ganske følsom så han er blitt glad i kameraten og syns det er sårt å ikke skulle leke med han så mye som før. Skulle gjerne sagt hva, men vil ikke bli gjenkjent, det hadde hvert flaut. Det er egentlig krangling og uenigheter mellom guttene generelt (de krangler mye og kommer ikke helt overens. Kranglene går ut på mye banning og litt trusler som at kameraten skal drepe broren min med kniv og broren min til gjengjeld skal drepe kameraten på skolen med lekesverdet sitt.) TS Anonymkode: 774d8...fc6 Ok. Dette ser ut til å være begge to. Du virker som en fin storebror,men tror ikke du får gjort så mye med dette desverre! Moren til kameraten virker noe hysterisk,og tror du bare må overlate dette til den hun klager til. Det kunne jo vært en ide og snakket med guttene sammen. Fått de til å inngå en avtale om hva som er greit å si osv. Har erfaring med to som stadig havnet i krangler,og hver gang ba jeg de skrive ned hver sin versjon av det som hadde foregått. Det gjorde de tre ganger og ble skikkelig lei av å skrive :-))) så de fant ut at det var lettere å gå overens. Vet ikke om du kan snakke med moren din så dere kan finne en løsning? Blir jo utrolig slitsomt å ha det sånn i lengden.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #10 Skrevet 16. januar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Lillebroren min har en kamerat fra barndommen. En gang i blant krangler de og det kan bli ''stygt'' (ingen slåssing), men de er barn, 11 år, det er vanlig. Så vidt jeg erfarte når jeg selv var på hans alder, så var det vanlig i alle fall. Uansett så driver broren min med kampsport (kickboxing) og kameraten er ganske pysete på alle områder. Dette har på en eller annen måte fått mora til kameraten til å tro at broren min misbruker det han lærer, enda broren min er sykt pysete han også når det gjelder å bruke kampsport til annet enn når han trener (han tør ikke bruke det som selvforsvar engang). Uansett, mora til kameraten har hvert på døra hos oss nå 4 ganger for å klage på broren min når de krangler. Hun kommer liksom og ringer på også begynner å hun å si alt galt broren min har gjort, som om sønnen hennes aldri har gjort noe galt og er verden snilleste (han kan faktisk være sykt aggressiv og kan en del banneord som har såra broren min). Uansett så er kameraten litt av en sladrehank og pyse, men broren min aldri sladrer om noen ting fordi han ikke vil at medelever skal ''mobbe'' han. Gutter på skolen kan slå til han og han sier ingenting til noen. Han forteller aldri om noen er urettferdige mot han eller gjør han noe. Uansett, hun har kommet på døra flere ganger, sist gang i går. Etter klokka 21.00. Hvem gjør sånt? Jeg mener det er direkte respektløst å komme og banke på døra til andre foreldre fordi du skal stå og klage på gutten demmes i 20 minutter. Det er mulig og ringe eller ta det opp med lærer. Det er det som har skjedd før når flere gutter i klassen har krangla og holdt på. Ingen foreldre har gått hjem til hverandre. Moren til gutten har utrolig bra selvbilde og selvfølelse. Hun tror hun er så utrolig og ser veldig ned på alle de andre foreldrene i sønnens klasse. Hva hadde dere gjort om noen hadde kommet på døra og klaga på den måten så sent? Syns dere det er greit å gjøre bare fordi to unger krangler litt? Jeg er selv gutt på 16 år som husker godt hva jeg gjorde i den alderen, men ingen foreldre har klaga på meg og jeg har ikke klaga på noen. I tillegg har dama kjefta på broren min når han har hvert på vei til skolen (han går forbi huset demmes). Han har etter at hun har kjefta hvert kjemperedd for henne og selv sagt at han har følt seg trua av henne, men likevel ikke sagt noe fordi han ikke vil være ''sladrehank''. Anonymkode: 774d8...fc6 Hva er gutten demmes? Er det kallenavn/navn på denne gutten? Beklager at jeg spør. Det er ikke stygt ment, men jeg har aldri hørt dette navnet (hvis det er det) før. Anonymkode: 3ad84...24d
Veslefrikk Skrevet 16. januar 2016 #11 Skrevet 16. januar 2016 Jeg tror kanskje at du som en 16 år gammel gutt ikke er den helt rette til å ordne opp i dette. Det er noe du må overlate til foreldrene. Og jeg syns det vitner om en flott mor når hun tar kontakt og prøver å ordne opp i ubehageligheter. Det er jo nettopp fordi hun ikke ønsker å lage problemer for broren din slik du insinuerer. Hadde hun ønsket å lage problemer så hadde hun tatt kontakt med skole, barnevern, helsesøster m.fl.
sonush Skrevet 16. januar 2016 #12 Skrevet 16. januar 2016 Det er helt greit å blande inn skolen og lærere (kun om dette også skjer på skolen), spesielt om en av partene syns at det ikke er enkelt å ta slike ting direkte med den andre parten. MEN Det beste er å ordne seg imellom, at voksne tar et ordentlig "møte" sammen og prater om hvordan ting kan løses. Å møte opp på døra i tide og utide syns jeg IKKE er greit.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #13 Skrevet 16. januar 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er gutten demmes? Er det kallenavn/navn på denne gutten? Beklager at jeg spør. Det er ikke stygt ment, men jeg har aldri hørt dette navnet (hvis det er det) før. Anonymkode: 3ad84...24d Hæ? Nå forstår jeg ingenting Anonymkode: 774d8...fc6 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #14 Skrevet 16. januar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Nå forstår jeg ingenting Anonymkode: 774d8...fc6 Demmes er ikke et ord. Anonymkode: 9e285...19c 1
sonush Skrevet 16. januar 2016 #15 Skrevet 16. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Demmes er ikke et ord. Anonymkode: 9e285...19c 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Nå forstår jeg ingenting Anonymkode: 774d8...fc6 Demmes = deres. Han gikk forbi huset demmes = Han gikk forbi huset deres
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå