Gå til innhold

Livssyn

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Slik jeg ser det er:

Livsyn - syn på menneske livet

Religion - Tro på at det finnes andre former for eksistens eller høyere makter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke religion et livssyn da?

En religion er nok et livssyn, men et livssyn er ikke nødvendigvis en religion. Så hva er da livssyn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En religion er nok et livssyn, men et livssyn er ikke nødvendigvis en religion. Så hva er da livssyn?

Det er sant. Jeg er ikke religiøs men jeg har et livssyn som human etiker.

Hva er humanetikk?

Humanetikk er et livssyn som tar utganspunkt i mennesket selv. Fordi humanetikken ikke regner med at det finnes noen gud, er det ikke en religion. Humanetikken har som mål at vi mennesker skal leve gode liv og vise ansvar for hverandre og for kommende generasjoner. Vår etikk er rettet mot det målet. I mellommenneskelige forhold understreker vi betydningen av gjensidighet og toleranse. Toleransen har imidlertid også sin grense.

Videre:

Dette livssynet kalles også humanisme. Et livsssyn, enten det er religiøst eller ikke, vil omhandle vårt forhold til virkeligheten.

Kilde: ]http://www.human.no/templates/Page____117.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Care, kan du nevne andre livssyn (som ikke er religioner) enn humanetikk? Buddhisme er vel ikke per def. en religion, siden buddhister ikke tror på noen gud(-er)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jo, buddhisme er en religion. men en a-teistisk en. definisjonen på religion er ikke så snever at det må være med noen gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Livssyn betyr ganske enkelt "syn på livet" og er en betegnelse som omfatter både religiøse og sekulære syn på livet. Man kan derfor ikke skille mellom religion og livssyn. Alle religioner er livssyn, men ikke alle livssyn er religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...